هشت ساله

معنی کلمه هشت ساله در لغت نامه دهخدا

هشت ساله. [ هََ ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی ) آنکه هشت سال عمر کرده باشد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه هشت ساله در فرهنگ فارسی

آنکه هشت سال عمر کرده باشد

جملاتی از کاربرد کلمه هشت ساله

بروک کندی در آکسنارد، کالیفرنیا زاده شد و در حومه شهر لس آنجلس، آگورا هیلز بزرگ شد. وی دارای نژاد ایتالیایی و یهودی است. والدین بروک وقتی او هشت ساله بود از هم جدا شدند. مادر وی یک پرستار کودک بود.
زبان مردم آن ترکی است و مردمان آن بسیار مهربان،خونگرم و مهمان نواز هستند.در جنگ هشت ساله جوانان زیادی از دیار ثمرین رهسپار جبهه شدند و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کشور عزیزمان کرده است. ثمرین دارای هفت کوچه یا محله به نام‌های حسین‌آباد، اورتا کوچه، پیرقللو، جبرائیل، قاراخانلو، صادقلو و حسین آللو می‌باشد.
در سال ۱۹۸۵، کودکی هشت ساله به نام جان بنت که بدون دوست است در نوروود، ماساچوست، محله‌ای در بوستون، زندگی می‌کند. او آرزو می‌کند که عروسک خرسی‌اش که تد نام دارد، زنده شود و به بهترین دوست او تبدیل شود. آرزوی او همزمان با حضور یک ستاره دنباله‌دار محقق می‌شود. خبرها پخش می‌شوند و تد برای مدت کوتاهی یک سلبریتی می‌شود.
در ۵ آذر ۱۳۵۸ فرمان تشکیل «ارتش ۲۰ میلیونی» (بسیج) از جانب سید روح‌الله خمینی صادر شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به‌صورت قانونی رسمیت پیدا کرد. ابتدا مدتی امیر مجد و پس از آن احمد سالک فرماندهان بسیج بودند. محمدعلی رحمانی از سال ۱۳۶۲ مسئولیت آن را بر عهده گرفت او تا پایان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران در این سمت فعالیت می‌کرد.
دول رانی به قدر هشت ساله دو هفته ماه را بسته کلاله
چنین تا هشت ساله دختر رای نهاد از دور گردون بر نهم پای
مشارکت کنندگان خارجی عبارتند از گوردون براون، که به عنوان یک مدرس جوان در سال ۱۳۷۹ در مقاله‌های نظری به نسخه اسکاتلندی تس کمک کرد. مسابقه‌ای برای نوشتن توسط دانش آموزان در سال ۱۹۸۰ برگزار شد که ساشا بارون کوهن که در آن زمان هشت ساله بود برنده شد.
این شهر باستانی در دوران جنگ تحمیلی به واسطه موقعیت جغرافیایی آسیب‌های جدی و فراوانی از سوی نیروهای عراقی دیده‌است. از جمله آسیب‌های وارده در زمان جنگ هشت ساله بر این محوطه تاریخی استفاده از حصارهای آن به عنوان سنگر و تخریب سازه‌های منسوب به کاخ در بخش جنوبی این شهر مهم به وسیله گلوله‌های خمپاره‌ است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر این شهر وارد نموده‌ است.
تحقیقات هشت ساله گوهر در مورد مرجان‌های نرم در غردقه به عنوان بالاترین تحقیقات باز بدون نظارت شناخته شد باعث گردید او از دانشگاه کمبریج مدرک دکترای علوم کسب کند.
چارلی یک کارگردان تئاتر موفق در نیویورک است. نیکول نیز بازیگری است که عمده شهرت خود را مدیون بازی در یک فیلم نوجوانانه درجه دوم است. چارلی و نیکول بعد از مدتی آشنایی و همکاری، با یکدیگر ازدواج کرده و به لس‌آنجلس نقل مکان می‌کنند. بعد از گذشت چندین سال، چارلی و نیکول تصمیم به طلاق از یکدیگر می‌گیرند در حالی که یک پسر هشت ساله دارند. مراحل طلاق گرچه ابتدا ساده و دوستانه به نظر می‌رسد اما هردو را وارد شرایطی می‌کند که پیش‌بینی آن را نکرده بودند.
کلود مونه که در دههٔ ۱۸۷۰ در آن جا زندگی می‌کرد، تصاویری از ارژانتوی آن زمان که در بدو تبدیل شدن به روستایی صنعتی بود اما همچنان با رودخانه‌ای که با قایق‌ها خال خال شده بود و سواحل سرزنده اش به یاد آورده می‌شد، نقاشی کرده‌است. گوستاو کالیبو معمار نیروی دریای پاریسی که از امپرسیونیست‌ها حمایت می‌کرد، آثار آنان را جمع‌آوری و گاهی همراه آنان نقاشی می‌کرد. زمانی که خانواده براک در آنجا زندگی می‌کردند خانه‌ای ساخت و براک آن را به عنوان نقطه عطفی به یاد می‌آورد. وقتی براک هشت ساله بود، خانواده اش به لو آور نقل مکان کردند. این شهر بندری هم امپرسیونیست‌ها را با محتوای اصلی تغذیه می‌کرد.
در آخرین روزهای شهریور ۱۳۵۹، عراق به ایران حمله برد و جنگی هشت ساله آغاز شد. اندکی بعد، بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوا، به دلیل تکیه‌اش بر ارتش و نحوه اداره جنگ، زیر انتقاد شدید حزب جمهوری اسلامی و سپاه نوبنیاد پاسداران رفت. بنی‌صدر در نامه‌ای رسمی به آقای خمینی، وزیران کابینه رجایی را «بی‌کفایت» و «تهدیدی بزرگ‌تر از تجاوز عراق به خاک کشور» خواند، و شکایت کرد که هشدارهایش در مورد وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و پافشاری‌اش بر نیاز به سازمان‌دهی مجدد نیروهای مسلح نادیده گرفته شده‌است.