هسته دار

معنی کلمه هسته دار در فرهنگستان زبان و ادب

{headed} [زبان شناسی] ویژگی گروه یا واژۀ مرکبی که دارای هسته است

جملاتی از کاربرد کلمه هسته دار

در این نوع حافظه‌ها، می‌توان اطلاعات را به صورت نقاط مغناطیس شده نوشت (ذخیره کرد) یا خواند (بازیابی نمود). این اعمال، به وسیله شاخک‌های خاصی که به آن‌ها هد می‌گویند، انجام می‌پذیرد. هد از یک سیم پیچ هسته دار کوچک تشکیل شده‌است.
اگر سیستم ایمنی میزبان فعال شود در اطراف تاکی زوئیت‌های درون سلول‌های هسته دار غشای مقاومی تشکیل می‌شود تا انگل بتواند در برابر سیستم ایمنی مقاومت کند که در این حالت به سلول کیست نسجی گفته می‌شود که در مرحله مزمن بیماری ایجاد می‌شود.
به سلول هسته دار حاوی تاکی زوئیت پسودوکیست (کیست کاذب) گفته می‌شود. دراین حالت انگل‌های درون آن را اندوزوییت می‌نامند. در این شکل حدود ۴۰ تاکی زوییت درون یک سلول دیده می‌شود. کیست کاذب در مراحل حاد بیماری تشکیل شده و به‌طور دائمی تشکیل نمی‌گردد بلکه تشکیل ان به صورت موقت یا موضعی است.
در سیکل خارج روده ای برادی و اسپروها وارد سلول‌های هسته دار شده و تبدیل به تاکی زوئیت می‌شوند و از طریق جوانه زدن تکثیر می‌یابند و سپس سلول میزبان را پاره کرده و از طریق خون و لنف به ارگان‌های مختلف رفته و تکثیر می‌یابند و کانون‌های نکروزه را به وجود می‌آورند که در این حالت اگر فرد داروی مناسبی دریافت نکند و سیستم تکامل نیابد منجر به مرگ بیمار می‌شود. اما پس از خوردن دارو و تکامل سیستم ایمنی در اطراف انگل درون سلول‌های هسته دار غشای مقاومی ایجاد می‌شود و کیست نسجی به وجد می‌آید که وقتی کاملاً بزرگ شد سلول‌های هسته دار میزبان را و کیست نسجی به صورت آزاد در بافت قرار می‌گیرد و به ارگان‌های مختلف می‌رود.
سیکل خارج روده ای هم در سلول‌های هسته دار گربه و هم میزبان واسط می‌تواند انجام شود. میزبانان واسط مثل انسان با خوردن کیست‌های نسجی حاوی برادی زوئیت و هم اوسیست‌های حاوی اسپروزوئیت آلوده می‌شوند.
در این سایت آموزشی انواع درختان میوه دانه دار و هسته دار کشت گردیده و پایه گیاهان دارویی در سال ۱۳۸۴ کشت شده‌است.
سپس ارنست رادرفورد نظریه اتم هسته دار را مطرح کرد. پس از آن نیلز بور نظریه اتمی ای را که در مورد موارد تک الکترونی صحبت می‌کرد را بیان کرد. این نظریه با وجود برتری نسبی در مقایسه با نظریه‌های پیش از خود، به دلیل تناقض با اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و محدودیت در توصیف سیستم‌های چند الکترونی کنار گذاشته شد. سپس توسط شرودینگر نظریه کوانتومی بر مبنای مکانیک کوانتومی و با توجه به تابع سای در معادله شرودینگر مطرح شد که بر موجی رفتار کردن الکترون پایه شده بود. ایدهٔ این نظریه (نگاه موجی به ماده) برخلاف نظریهٔ موجود در زمینهٔ اثر فوتوالکتریک بود که به نور نگاه ماده‌گرایانه داشت.