هس

هس

معنی کلمه هس در لغت نامه دهخدا

هس. [ ] ( اِ ) نام درختی است. کوله خاس. خاس. خاش. طیم. عودالخیر. شرابه. کنگه. چخ. الاش. ( یادداشت به خط مؤلف ).
هس. [ هََ س س ] ( ع مص ) کوفتن چیزی را و شکستن. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || سخنی اندیشیدن مرد و امری درآمدن در دل وی. ( منتهی الارب ). حدیث نفس. || اخفاء کلام. ( از اقرب الموارد ).
هس. [ هَُ س س ] ( ع اِ صوت ) کلمه ای است که بدان گوسپندان را زجر کنند. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه هس در فرهنگ فارسی

ناحیه ای در شمال غربی آلمان که کوهستانی و بصورت یک فلات مرتفع است و تقریبا پنج میلیون تن سکنه دارد. بیشتر زمینها و ارتفاعاتش از تشکیلات آتشفشانی است و دارای جنگل های انبوه ودره های عمیق می باشد. از شهرهای مهمش دارمشتات و مایانس میباشد .
کلمه ایست که بدان گوسپندان را زجر کنند

معنی کلمه هس در دانشنامه عمومی

هس (دهانه). هس یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۳ دهانه اقماری دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه هس

دادگاه عالی اسرائیل این موضع اسرائیل را پذیرفته‌است که این کشور حق دارد از حرکت آزادانه مردم از طریق اسرائیل از نوار غزه به دلایل امنیتی جلوگیری کند. به گفته امیرا هس از هاآرتص، این سیاست یکی از اصول توافق اسلو را که می‌گوید غزه و کرانه باختری یک واحد جغرافیایی واحد را تشکیل می‌دهند، نادیده می‌گیرد.
در اردوگاه زاکسنهاوزن، رودولف فرانتس هس خدمت می‌کرد، قبل از انتصاب به عنوان فرمانده اردوگاه مرگ آشویتس، و خاطرات هس اطلاعات زیادی در مورد روش‌های عملکرد اردوگاه ارائه می‌دهد. منبع مهم دیگر اطلاعات، گواهی های گواهان و متهمان در دادگاه برلین است.
حوزه فعالیت این شرکت در پروژه‌های نفت و گاز واقع در جزیره ایرلند و بخش بریتانیایی دریای شمال می‌باشد. شرکت آتلانتیک پترولیوم از سال ۲۰۰۱ کلیه فعالیت‌های خود را با مشارکت شرکت‌های هس کورپوریشن، بی‌جی گروپ و دونگ انرژی اجرا می‌نماید.
۱۰: رودلف هس در اسکاتلند پس از نجات از هواپیمای خود دستگیر می‌شود. مأموریت خود-منصوب او ایجاد صلح با بریتانیا بود.
در این فیلم با افراد صاحب‌نامی چون نوآم چامسکی، ریچارد فالک، اَمیره هس و ... مصاحبه شده است. فیلم جوایز متعددی از جشنواره‌های گوناگون دریافت کرده است.
بعدها تئودور هرتزل ایده‌های موشه هس را مورد توجه قرار داد و کتاب کشور یهود را در ۱۸۹۶ منتشر کرد.
جاروبرقی وسیله‌ای است که به وسیلهٔ مکش، کثافات و گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کند. بعضی از جاروبرقی‌ها نیز به وسیله آب کار می‌کنند. اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع، در آمریکا به ثبت رسید. باوجوداین، برخی بر این باورند که سازندهٔ این دستگاه فردی آمریکایی به‌نام دنیل هس می‌باشد. از سال ۲۰۱۴ میلادی و طبق قوانین اتحادیه اروپا تولید جاروبرقی با مصرف برق بیش از ۱۶۰۰ وات ممنوع و از سال ۲۰۱۷ نیز این میزان به ۹۰۰ وات تقلیل یافت. آزمایش‌ها نشان داده‌است که جاروبرقی می‌تواند تا ۱۰۰٪ کک‌های جوان و تا ۹۶٪ کک‌های بالغ و بزرگسال را از بین ببرد.
معروفترین یهودی بیخدا کارل مارکس رهبر جنبش کمونیسم بود. او که در یک خانواده یهودی به دنیا آمده بود و در تعالیم مسیحی لوتران بزرگ شده بود دین را افیون توده‌ها می‌خواند. او به همراه متفکرین یهودی دیگر نظیر موسی هس بنیانگذار جنبشهای بیخدایی مدرن گردیدند.
مارکس و انگلس در پاییز سال ۱۸۴۵، زمانی که در بروکسل بودند شروع به تألیف این کتاب کردند. هدف اصلی از نگارش این کتاب پاسخ به دیدگاه‌های هگلی‌های جوان به ویژه ماکس اشترنر، فوئرباخ و برونو باور بود. انگلس با این که در تألیف کتاب مشارکت داشت، اما خود بعدها اعلام کرد که مارکس نقش اصلی را در نوشتن این کتاب داشته‌است. در متن اصلی کتاب مقدمه، برخی تغییرات و ضمیمه‌ها با دست خط مارکس است و بخش عمده‌ای از آن به جز فصل پنج از جلد دوم و برخی قسمت‌های فصل سوم از جلد اول به دست خط ژوزف ویدمیر است. فصل پنجم از جلد دوم را نیز موشه هس نوشته و مارکس و انگلس آن را ویرایش کرده‌اند. متن آلمانی کتاب حدود ۷۰۰ صفحه است.
شوق بیشک برد ترا بجنان در جنانی که هس شد ز جنان
نیکلاس گودریک-کلارک ادعا می کند که هانس فرانک و رودولف هس اعضای توله بودند، اما دیگر نازی های پیشرو فقط برای سخنرانی در جلسات توله دعوت می شدند یا کاملاً با آن بی ارتباط بودند. به گفته یوهانس هرینگ «هیچ مدرکی دال بر حضور هیتلر در انجمن توله وجود ندارد.
اندرین ره، اگر مقامی هست هس ماوای عاشقان الست