هزینه کردن

معنی کلمه هزینه کردن در لغت نامه دهخدا

هزینه کردن. [ هََ ن َ / ن ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) خرج کردن. صرف کردن مال و پول و جز آن : سرت را برگیرم و همه گنج خانه تو بر آتش خانه هزینه کنم. ( تاریخ بلعمی ). عمر خواسته بسیار فرستادتا برای آبادانی شهر هزینه کردند. ( تاریخ بلعمی ).
هزینه به اندازه گنج کن
دل از بیشی ِ گنج بی رنج کن.فردوسی.هزینه چنان کن که بایَدْت کرد
نباید فشاند و نباید فشرد.فردوسی.کاشکی او را از این شیرین روان مدح آمدی
تا هزینه کردمی در مدحش این شیرین روان.فرخی.بفزاید اگر هزینه کنیش
با تو آید به روم و هند و حجاز.ناصرخسرو.تاش آن صلات و مبرات بر طبقات لشکرخویش هزینه کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
ناورم رخنه در خزینه کس
دل دشمن کنم هزینه و بس.نظامی.رجوع به هزینه شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هزینه کردن

در شرایطی که درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده نفت با شوک مثبت رو به رو می‌شود هزینه کردن کامل آن در یکسال در میان مدت آثار معکوسی از خود به جای می‌گذارد و در قالب بیماری هلندی به فعال سازی مکانیسم‌های معیوب اقتصاد منجر می‌شود.
آمونیاک یکی دیگر از محصولات فرعی مشترک متابولیسم ترکیبات نیتروژنی است. مولکول‌های آمونیاک نسبت به اوره کوچک‌تر هستند، همچنین در مقایسه با اوره، میزان تحرّک و فرّاریت بیشتری هم دارند. اگر به این ترکیب اجازهٔ تجمع داده شود، آمونیاک پی‌اچ داخل سلولی را تا سطوح سمی بالا خواهد برد؛ بنابراین بسیاری از جانداران آمونیاک را به اوره تبدیل می‌کنند، حتی اگر چنین سنتزی به هزینه کردن انرژی خالص نیاز داشته باشد. خنثی بودن اوره در مرحلهٔ عمل و این‌که این ترکیب بسیار محلول در آب است، آن را تبدیل به وسیلهٔ امنی برای حمل و نقل و دفع نیتروژن اضافی بدن نموده‌است.
حاجی حفیظ الله چهره سرشناس تکانه در سال 1382 اتحادیه ای به هدف تقویت نظام زراعت و مالداری تکانه تأسیس کرد. این اتحادیه به نام کوپراتیف زراعتی و مالداری برادران تکانه ثبت وزارت زراعت شد. حاجی حفیظ الله تلاش داشت که نظام زراعت تکانه از نظام قدیمی به نظام پیشرفته مبدل شود؛ اما با وجود تلاش های فراوان و هزینه کردن پول شخصی خود در این راه، مردم تکانه به اهمیت کوپراتیف پی نبردند و سرانجام ایشان کوپراتیف را لغو کرد.
چنان که جای دیگر ایشان را در هزینه کردن و ایثار نمودن با فقر و فاقه بستود و بپسندید، و گفت: وَ یُؤْثِرُونَ عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ.
تاکنون، هدف تعداد کمی از مأموریت‌ها عطارد بوده‌است زیرا دستیابی به یک مدار ماهواره گرداگرد آن کره بسیار دشوار است: سرعت گردش عطارد به دور خورشید بسیار سریع است (بین ۲۴٫۲۵ مایل در ثانیه (۳۹٫۰۳ کیلومتر در ثانیه) و ۳۰ مایل در ثانیه (۴۸ کیلومتر بر ثانیه)، بنابراین فضاپیماها برای رسیدن به آن باید بسیار سریع حرکت کنند. نزدیکی عطارد به خورشید به این معنی است که فضاپیماها با کشش گرانشی خورشید بازهم به شتاب حتی بیشتری نیاز دارند و از طرفی برای کاهش سرعت درج مداری نیاز به هزینه کردن سوخت قابل توجهی هستند. نبودن اتمسفر در عطارد هم چالش‌های بیشتری ایجاد می‌کند زیرا امکان استفاده از ترمزگیری هوایی وجود ندارد، بنابراین مأموریت فرود نیاز به سوخت بیشتری دارد.
امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برای کاهش مصرف آب در تولید بسیاری از گیاهان از شیشه‌خانه‌ها (گلخانه‌ها) استفاده می‌کنند که جلوی خروج بخار آب از گلخانه را می‌گیرد. عموماً این گلخانه‌ها از جنس پلاستیک شفاف و داربست لوله گالوانیزه ساخته می‌شوند. در شرایطی که کمبود آب و نیاز فراوان به غذا باشد، می‌توان با هزینه کردن برای ساخت گلخانه از آب بهره بسیار بیشتری برای تولید محصول کشاورزی کرد.
محمود احمدی‌نژاد ماه‌ها قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲، به روش‌های گوناگونی سعی در تبلیغ و حمایت از کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی داشت، از جمله با اشاره غیرمستقیم به شعار تبلیغاتی «بهار» در سخنان خود سعی در مطرح کردن او داشت. همچنین بسیاری از افراد سیاسی رئیس‌جمهور را متهم به هزینه کردن اموال دولتی در برپایی برنامه‌ها و جهت‌دهی سفرهای استانی برای تبلیغات از مشایی متهم کردند.
نمایندگان مجلس ششم که اکثریت آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند، خواستار تحقیق و تفحص از سازمان صدا و سیما شدند، اما شورای نگهبان با این تفسیر که رهبر فوق همه قواست، مانع از تحقیق و تفحص مجلس ششم گردید. با اصرار نمایندگان، سید علی خامنه‌ای نهایتاً تحقیق و تفحص را پذیرفت و مجلس توانست تنها در ۳ موضوع شامل: میزان و نحوه هزینه کردن درآمدهای آگهی‌ها، خریدهای خارج از کشور و اهدای هدایا، تحقیق کند. گرچه به گفته نمایندگان، طرح تحقیق با کارشکنی‌های متعدد سازمان صداوسیما مواجه گردید و بیش از یکسال بطول انجامید، صداوسیما و قوه قضائیه نمایندگان را تهدید به محاکمه کرده و سرانجام پرونده تخلفات صداوسیما در مجلس هفتم، بدون پیگیری، بسته شد.
در مقابل مخالفان زیرساخت‌های خودرو محور را به عنوان گزینه مناسب تری برای هزینه کردن منابع عمومی معرفی می‌کنند و عقیده دارند که تشویق عمومی به جایگزینی خودرو شخصی باعث محدود شدن آزادی‌های شخصی می‌شود.
علاوه بر این، هزینه توسعه پایگاه‌های وب و میزبانی آن‌ها در طول این دوران به شکل شگفت‌انگیزی کاهش یافته‌است. امروزه به جای هزینه کردن ده‌ها هزار دلار، یک توسعه دهنده وب می‌تواند یک وب‌گاه ساده را با کمتر از 500 دلار توسعه دهد که میزان این مبلغ بستگی به پیچیدگی و مقدار محتوای آن دارد.
در نیمه دوم قرن بیستم دموکراسی‌های مدرن شروع به معرفی قواعدی برای به جریان افتادن منابع مالی احزاب کردند، برای مثال می‌توان به انتخابات قانون کانادا در سال ۱۹۷۶، انتخابات پی.پی.آر. ای در انگلستان و انتخابات اف.ای.سی. ای در ایالات متحده اشاره کرد که همگی در این راستا برگزار شدند. چنین نظام‌هایی گونه‌های مختلفی از مقررات را برای نقل و انتقال منابع مالی و هزینه کردن آن‌ها فراهم آوردند؛ به علاوه محدودیت‌ها و موانعی مشخصی را بر سر راه بعضی از فعالیت‌های عمومی احزاب سیاسی، مانند کارزارهای انتخاباتی، قرار دادند.