هاورکرافت

معنی کلمه هاورکرافت در فرهنگ عمید

وسیلۀ نقلیۀ بزرگ بدون چرخ که روی برف و یخ و آب حرکت می کند.

معنی کلمه هاورکرافت در دانشنامه آزاد فارسی

هاوِرکرافت (hovercraft)
(یا: هواناو) وسیلۀ نقلیه ای که روی بالشتکی از هوای پرفشار حرکت می کند و با سطح زیرین در تماس نیست. در ۱۹۵۹، کریستوفر کاکرل هاورکرافت را اختراع کرد. هاورکرافت روی زمین نیازمند سطح هموار است و استفادۀ بهینه از آن روی آب صورت می گیرد. در نقاط فاقد لنگرگاه نیز کارا است. از هاورکرافت بزرگ، اس آر ـ اِن ۴، برای حمل سریع اتومبیل در دریای مانش استفاده می کنند. مدل نظامی ام ـ ۱۰، که از فایبرگلاس ساخته شده است، بسیار مقاوم، با قابلیت بالای مانور، و کم صدا است.

معنی کلمه هاورکرافت در ویکی واژه

وسیله نقلیه دریا و خشکی. وسیله‌ای که هم می‌تواند در دریا حرکت کند هم در خشکی.

جملاتی از کاربرد کلمه هاورکرافت

یکی از اعضای خدمه مورفیس. تنک در زایان به دنیا آمده است. او هرگز بنده‌ای برای ماتریکس و ماشین‌ها نبوده. برادر او نیز روی این هاورکرافت کار می‌کند. تنک نقشه سایفر را بی‌نتیجه می‌گذارد؛ ولی نه قبل از آنکه سایفر بیشتر خدمه را به نیستی بکشد.
خور فورث از آبراه‌های پر رفت‌وآمد اسکاتلند محسوب می‌شود و بسیاری از کشتی‌های بازرگانی، نفت‌کش‌ها و سکوهای نفتی از آن عبور می‌کنند. سواحل شمالی و جنوبی این خور توسط پل جاده‌ای فورث، پل راه‌آهن فورث و پل کلکمننشایر به هم پیوسته‌اند. همچنین یک سرویس رفت‌وآمد توسط هاورکرافت مسافران را بین شهر ادینبرا در جنوب و کرکالدی در شمال خور منتقل می‌کند.