نکیر و منکر

معنی کلمه نکیر و منکر در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:سوال قبر

معنی کلمه نکیر و منکر در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] نَکیر و مُنْکَر یا بَشیر و مُبَّشِّر، نام دو فرشته ای که در شب اول بعد از دفن، وارد قبر شده و از اعتقادات و اعمال مُُرده سؤال می کنند. اگر شخص درگذشته کافر باشد، این فرشتگان چهره ای مخوف داشته و نکیر و منکر خوانده می شوند و اگر درگذشته مومن باشد، این فرشتگان با روی زیبا با او روبه رو می شوند که در این صورت به آن ها بشیر و مبشر گفته می شود.
پس از به خاکسپاری میت، دو فرشته که مأموران بررسی اعتقادات شخص تازه در گذشته هستند، وارد قبر می شوند. در برخی روایات از این دو فرشته به «دو نگهبان قبر» تعبیر شده است. یکی در جانب راست و دیگری در جانب چپ متوفی قرار گرفته و شروع به پرسیدن سؤالاتی از او می کنند. چنانچه فرد کافر یا گناهکار باشد، آن دو ملک با چهره هایی وحشتناک بر او وارد می شوند و پس از آشکار شدن باطن میت، با عذابی شکننده از ناحیه آن دو که «نَکیر و مُنکَر» نام دارند مواجه شده و قبرش پر از آتش خواهد شد.
فرشتگانی که وارد قبر مؤمن می شوند با چهره هایی زیبا با او برخورد می کنند و پس از سؤال وجواب، به او بشارت بهشت داده و قبرش را با نعمتهای الهی گسترش می دهند. از این دو فرشته با نامهای«بَشیر و مُبَشِّر» یاد شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نکیر و منکر

کند گور تو اندر پیکر تو نکیر و منکر او در بر تو