نکت الاعتقادیه

معنی کلمه نکت الاعتقادیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] کتابی است با موضوع کلام و عقاید شیعه که تالیف آن توسط شیخ مفید محل تردید است و این احتمال قوی تر است که توسط فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی تالیف شده باشد.
"نکت الاعتقادیه" شیخ مفید است که زبان عربی تالیف یافته است، حاوی اصول اسلامیه و فنون کلامیه در معرفت خداوند و اصول دین می باشد و شیخ در آن با دلایل عقلی و براهین قطعی به طرح مباحث می پردازد.
این کتاب شامل رسائل شیخ مفید با عناوین "النکت فی مقدمات الاصول "، "الحکایات"، "مسأله فی الاراده"، "عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله"، "ایمان ابی طالب"، "رساله حول حدیث نحن معاشر الانبیاء" می باشد که هر کدام محقق خاص خود را داراست.
مرحوم شیخ در این کتاب به بررسی مباحث اعتقادی مانند: توحید، نبوت ، معاد، عدل و امامت پرداخته است.
سبک کتاب به صورت پرسش و پاسخ و مبتنی بر استدلال های عقلی است. مؤلف با دید باز و روشن با مسائل برخورد کرده و اجازه طرح هر نوع سؤالی را داده و با استدلال و برهان محکم، استوار و منظم به پاسخ گویی پرداخته است.
کتاب النکت در پنج فصل تنظیم شده که هر فصل در یکی از اصول دین بحث کرده و هر فصل به چند باب تقسیم شده است.
این کتاب مانند سایر کتاب های شیخ مفید از ارزش و اعتبار بالایی، برخوردار است و جایگاه ارزشمند و والایی را در میان تألیفات شیعه به خود اختصاص داده است.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد کتاب به خدمت گرفتن عقل، استدلال و فلسفه در جواب ها می باشد، چرا که در این دوره دشمنان دین و اسلام، فلسفه و استدلال های عقلی را وسیله ای برای تهاجم به اسلام قرار داده بودند و شیخ با اصول و مبانی خود آنها بر علیه آنها استفاده کرده است. شیخ مفید در هر باب بعد از استدلال های عقلی و فلسفی، در هر مناسبت و موضوعی، آیات و روایات مربوط به آن موضوع را آورده است. این کتاب برای آشنایی با عقاید اسلامی، کتاب معتبر و مفیدی می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه نکت الاعتقادیه

- ترجمهٔ حاضر به‌انضمام ترجمهٔ رسالهٔ نکت الاعتقادیه منسوب به شیخ مفید است.