نپرداختن

معنی کلمه نپرداختن در لغت نامه دهخدا

نپرداختن. [ ن َ پ َ ت َ ] ( مص منفی ) پرداخت نکردن. نکول. مقابل پرداختن. || توجه نکردن. التفات ننمودن. اعتنا نکردن. رجوع به پرداختن شود.

معنی کلمه نپرداختن در فرهنگ فارسی

پرداخت نکردن مقابل پرداختن یا توجه نکردن .

جملاتی از کاربرد کلمه نپرداختن

در تعداد بیشتری نقدهای میانه‌رو، دیلی تلگراف و لاین آو بست فیت آن را آلبومی در ظاهر خوب ولی بدون کیفیت مناسب البته با چند قطعهٔ دلسردکننده و اشعار ساده توصیف کردند. کانسیکوئنس همچنین نبود تمرکز مفهومی در اشعار را مشاهده کرد، اگرچه معتقد بود که هدف گرانده از آلبوم همین بود. اسلنت مگزین با دیلی تلگراف در انتقاد از درخشش ابدی بابت نپرداختن به سبک‌های موسیقی مرسوم گرانده موافق بود. منتقد د آرتس دسک نیز دیدگاه‌های مشابهی را بیان کرد. او احساس می‌کرد که برخی از ترانه‌ها بی‌موضوع بودند و کسانی که طرفدار نیستند را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، با وجود اینکه آلبوم منسجم است و لحظات قوی خود را دارد.
ایکائو بر اساس کنوانسیون شیکاگو ایجاد شده و بسیاری از کشورهای دنیا به آن پیوسته‌اند. مقر دائمی ایکائو در مونترال کانادا است، اما به‌طور موقت می‌تواند به محل دیگری منتقل شود. نپرداختن حق عضویت در این سازمان مانند سازمان ملل می‌تواند موجب تعلیق حق رأی آن عضو شود. این اتفاق تاکنون برای لهستان، اردن و نیکاراگوئه افتاده‌است.
در آدلینا، کارمینه زباراتّی بیکار و همسرش آدلینا زباراتّی از طریق فروش سیگار توسط آدلینا در خیابانهای بازار سیاه گذران زندگی می‌کنند. آنها قادر به پرداخت پول مبلهای خریداری شده و جریمه خود نیستند، اما قادر به این کار هستند که وقتی مدیر تصفیه برای گرفتن پول می‌آید از او اجتناب کنند. آنها یک راه حل طولانی‌تر را برای جلوگیری از اینکه آدلینا تحت پیگرد قانونی به خاطر نپرداختن پول مبلها قرار نگیرد پیدا می‌کنند. یک وکیل که در همسایگی کارمینه زندگی می‌کند می‌گوید چون جریمه و مبلها به نام او هستند او زندانی خواهد شد. اگر چه در قانون ایتالیا تصریح شده‌است زنانی که باردار هستند یا شش ماه بعد از بارداریشان نمی‌توانند زندانی شوند؛ بنابراین آدلینا نقشه‌ای می‌کشد تا به نظر برسد باردار است.
باشگاه فوتسال شن‌سا ساوه یکی از موفق‌ترین تیم‌های فوتسال ایران در سال‌های اخیر است که در شهر ساوه، استان مرکزی قرار دارد. شن‌سا در فصل (۸۶-۸۷) به دلیل نپرداختن جرایم مالی خود به فدراسیون فوتبال به دسته دوم لیگ فوتسال ایران سقوط کرد و پس از آن از شرکت در تمامی لیگ‌های فوتسال کناره گیری کرد.
ز مردم به گوهر نپرداختن نکرد ابر ترک گهر ساختن
"این که من لژ ابن سینای فراماسونری را پذیرفتم، به علت سابقه‌ای بود که سید جمال الدین اسد آبادی و سید نصر الله تقوی و مرحوم دکتر محمد مصدق در این لژ داشته‌اند... هیچگاه فراماسونری، وابستگی ما به خارج نبود. فراماسونها مشعلدار آزادی بودند، آنها پیروی از اصول دموکراسی را شعار خود قرار داده بودند. من به علت گرفتاری مدت کمی عضو آن موسسه بودم و به علت نپرداختن حق عضویت، مستعفی شناخته شدم."
در مصر تنها طبقه روحانیون مذهبی سنت ختنه را حفظ کرده‌بودند و تا پایان سده دوم میلادی یهودیان، یهودیان مسیحی، روحانیون مصری و اعراب نبطی تنها گروه‌هایی بودند که در امپراتوری روم ختنه می‌کردند. ختنه آن‌چنان میان مردمان غیریهودی نادر بود که ختنه بودن نشانی قطعی از یهودی بودن فرد (یا مسیحیت اولیه) به‌شمار می‌آمد. سوئتونیوس یکی از دادگاه‌های یونانی را توصیف می‌کند که در آن یک جوان ۱۹ ساله را قبل از برگزاری دادگاه برای بررسی اینکه او یهودی است یا نه لخت‌می‌کنند تا او را برای نپرداختن مالیاتی که برای یهودیان تعیین شده‌است محاکمه کنند.
از واژه درون‌گرایی می‌توان معانی مختلفی را استنباط کرد. این واژه قبل از اینکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی و عرفانی نیز در بر گیرنده معانی و مفاهیمی می‌باشد تودار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر، بعضی از این معانی می‌باشد. بحث نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر روی درون و حالات درونی، از طرف بعضی کارآشنایان به مباحث معماری، به داخل این عرصه نیز کشیده شده است تا جایی که معماران ایران را از این نظر که در نمای بیرون آن و در گذرهای پر پیچ و خم چیزی جز خشت و گل دیدیه نمی‌شود ولی در داخل دنیایی از پرکاری و زیبایی دارد، درونگرا نامیده‌اند.
کارلو پدرسلی چند اختراع به نام خود ثبت کرده. او در سال ۱۹۸۱ یک تفنگ سه لول (تفنگ مختلط) و در سال ۱۹۹۰ یک «قفل در» اختراع و به نام خود در اروپا ثبت کرد. حقوق شخصی این اختراعات و همچنین اختراع «عصای صندلی دار» به خاطر نپرداختن هزینه عضویت سالانه به اداره ثبت اختراعات در سال‌های گذشته، منتفی محسوب می‌شوند.
در سال ۱۳۲۶ دومین کتاب خود به نام «از رنجی که می‌بریم» را هم‌زمان با کناره‌گیری از حزب توده چاپ کرد که بیان‌گر داستان‌های شکست مبارزاتش در این حزب است. پس از این خروج بود که برای مدتی به‌قول خودش ناچار به سکوت شد که البته سکوتی به‌معنای نپرداختن به سیاست و بیشتر قلم‌زدن بود.
محسن و حبیب و منصور در خانه‌ای زندگی می‌کنند که کیوان تهدید کرده‌است در صورت نپرداختن بدهی‌های شان خانه‌های آن‌ها را تصاحب خواهد کرد..