نوع طبیعی

معنی کلمه نوع طبیعی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نوع طبیعی، آن طبیعی است که معروض کلی منطقی واقع می شود و نوع منطقی عارض بر آن می گردد.
نوع که یکی از اقسام کلیات خمس است، همانند خود کلی سه قسم است:۱. نوع منطقی؛۲. نوع عقلی؛۳. نوع طبیعی.
← قسم اول
در "درة التاج" آورده شده: "و بدان که کلی طبیعی یا تمام حقیقت جمله جزئیات باشد که در تحت او است، یا نباشد، و دوم یا داخل باشد یا خارج، و اول نوع طبیعی حقیقی است، و دوم جنس طبیعی اگر او را صلاحیت آن باشد که در جواب ما هو مقول باشد، و… و تعریف اول که نوع طبیعی حقیقی است به آن کنند که او کلی طبیعی است که عارض معقول از او می شود که او را نگویند در جواب ما هو، الا بر بسیاری که مختلف باشند به عدد تنها، چون انسان و معقول ازو با آن چه عارض او می شود نوع عقلی باشد، و عارض، نوع منطقی".
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومة.• فرصت شیرازی، میرزا محمد، اشکال المیزان.• تفتازانی، عبدالله بن شهاب الدین، الحاشیة علی تهذیب المنطق.• قطب الدین رازی، محمد بن محمد، تحریر القواعد المنطقیه فی شرح رسالة الشمسیه.

جملاتی از کاربرد کلمه نوع طبیعی

لاستیک عاجدار معمولی عبارت است از یک لاستیک بدون منفذ از نوع طبیعی یا مصنوعی که عاج‌های آن به‌طور یکنواخت قرار گرفته‌اند. تراکم این عاج‌ها نباید کمتر از ۱۰ عاج و بیشتر از ۳۰ عاج در هر سانتیمتر مربع باشد.
گردو، بادام و آلو از سایر محصولات باغی با تولید بالا و سوغات خوانسار هستند. همین‌طور ترخینه و تنباکوی روستای ویست خوانسار که شهرت زیادی دارد و از نوع طبیعی تنباکو می‌باشد. تنباکوی روستای ویست خوانسار در کنار تنباکوی کاشان شهرت بسیار دارند.
ترانس – ۱ و ۴- پلی‌ایزوپرن رابر، یک رابر مصنوعی با خواص مشابه نوع طبیعی آن است. این ماده اولین بار در طول جنگ جهانی دوم به واسطه مشکلات تأمین رابر طبیعی به‌طور صنعتی شناخته شد. گرچه، این ماده حاوی ناخالصی‌های کمتری نسبت به رابر طبیعی بوده و فرایند تهیه آن بسیار ساده‌است، به دلیل قیمت بالای آن، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خواص مکانیکی و مقاومت شیمیایی آن، مشابه رابر طبیعی بوده و مانند بسیاری از انواع دیگر رابرها خواص مکانیکی آن توسط فرایند ولکانیزاسیون بهبود می‌یابد.
بر اساس مطالعه قلب فرامینگهام، نارسایی تریکوسپید یک بیماری شایع است که تخمین زده می شود 65 تا 85 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد. نارسایی خفیف تریکوسپید اغلب خوش خیم است و می تواند یک نوع طبیعی در دستگاه دریچه سه لتی از نظر ساختاری طبیعی در نظر گرفته شود. با این حال، نارسایی متوسط ​​یا شدید تریکوسپید معمولاً با ناهنجاری‌هایی در لت‌های دریچه سه لتی و/یا تورم حلقوی همراه است و می‌تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت به عضله قلب و پیامدهای ضعیف‌تر ناشی از اضافه بار مزمن حجم بطن راست شود.