نفربر زرهی

معنی کلمه نفربر زرهی در فرهنگستان زبان و ادب

{armoured personnel carrier, APC} [علوم نظامی] وسیلۀ نقلیۀ آبخاکی نیمه زرهی زنجیردار، دارای تحرک زیاد، که عمدتاً از آن در حمل ونقل نفرات و تجهیزات انفرادی در عملیات راهکنشی استفاده می شود

معنی کلمه نفربر زرهی در دانشنامه آزاد فارسی

نَفَربَرِ زِرِهی (armoured personnel carrier)
وسیلۀ نقلیۀ نظامی، دارای چرخ یا شنی، با پوشش زرهی سبک یا متوسط، برای نقل و انتقال پیاده نظام در مناطق جنگی. این وسیله معمولاً دَه نفر گنجایش دارد. بسیاری از نفربرهای زرهی در آب هم می توانند حرکت کنند و غالباً مسلح به سلاح های سبک برای دفاع یا پشتیبانی با بُرد کم اند.

معنی کلمه نفربر زرهی در ویکی واژه

وسیلۀ نقلیۀ آبخاکی نیمه‌زرهی زنجیردار، دارای تحرک زیاد، که عمدتاً از آن در حمل‌ونقل نفرات و تجهیزات انفرادی در عملیات راهکنشی استفاده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نفربر زرهی

از ابتدای جنگ تا آزادی خرمشهر بیش از ۲۰ هزار سرباز عراقی کشته و بیش از ۳۰ هزار اسیر شدند. دو لشکر از چهار لشکر زرهی فعال و حداقل سه لشکر مکانیزه به قدرت کمتر از یک تیپ سقوط کردند. و ایرانی‌ها بیش از ۴۵۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی را به اسارت گرفته بودند. نیروی هوایی عراق با از دست دادن ۵۵ هواپیما از زمستان ۱۳۶۰ تنها ۱۰۰ جنگنده داشت. خلبان فراری که میگ ۲۱ خود را در ژوئن ۱۹۸۲ -خرداد ۱۳۶۱ به سوریه رساند، فاش کرد که نیروی هوایی عراق تنها سه اسکادران عملیاتی دارد. نیروی هوانیروز عراق حدود ۷۰ هلیکوپتر داشت. با وجود این، نیروی زمینی هنوز ۳۰۰۰ تانک در اختیار داشت در حالی که ایران ۱۰۰۰ تانک داشت.
در سال ۱۹۸۷ مبارزان حزب‌الله از مقاومت اسلامی به یک پاسگاه در برعشیت متعلق به ارتش جنوب لبنان در حریم امنیتی حمله کردند. تعدادی از مدافعان آن کشته یا اسیر شدند و پرچم حزب‌الله بر فراز آن برافراشته شد. یک تانک ام۴ شرمن منفجر شد و یک نفربر زرهی شخصی ام۱۱۳ غارت و پیروزمندانه تا بیروت رانده شد.
تیپ ۸ زرهی (عبری: חטיבה שמונה‎) یک تیپ مکانیزه اسرائیلی بود که مقر آن در نزدیکی اورشلیم قرار داشت. این اولین تیپ زرهی نیروهای دفاعی اسرائیل بود که دارای تانک، جیپ و نفربر زرهی بود، در حالی که سایر واحدهای اسرائیل در آن زمان کاملاً پیاده نظام بودند.