نفت کش

معنی کلمه نفت کش در لغت نامه دهخدا

نفت کش. [ ن َک َ / ک ِ ] ( نف مرکب ) که نفت حمل کند. که بدان نفت را از جائی به جائی برند: کشتی نفت کش. تانکر نفت کش.

معنی کلمه نفت کش در فرهنگ عمید

خودرو سنگین یا کشتی حامل مخزن بزرگ نفت یا بنزین.

معنی کلمه نفت کش در فرهنگ فارسی

(صفت اسم ) اتومبیل یا کشتیی که نفت و بنزین را حمل کند .

معنی کلمه نفت کش در فرهنگستان زبان و ادب

{crude carrier} [حمل ونقل دریایی] کشتی مخصوص حمل نفت خام متـ . نفت بَر

جملاتی از کاربرد کلمه نفت کش

در خلیج بحرکان هندیجان در چند ساله‌ای اخیر با حفر چاه‌های زیر دریایی نفت فراوانی کشف شده‌است که با ساختن اسکله‌های متعدد و تأسیسات لازم کشتی‌های نفت کش به آسانی پهلو می‌گیرند و بارگیری می‌کنند و نفت آن‌ها را به خارج صادر می‌کنند و گویا این نفت از قابلیت بسیار خوبی برخودار می‌باشد.
داستان فیلم درباره نفت کش فرسوده ای است که در حاشیه ابهای خلیج فارس رها شده است. این کشتی از کار افتاده محل سکونت مردمی شده است که روی خشکی جایی برای زندگی ندارند. همه امور این مردم توسط پیرمردی مقتدر به نام نعمت رتق و فتق می‌شود اما کمپانی که خود را صاحب کشتی می داند در تلاش است تا سکنه کشتی را بیرون کند...
جزیره تنب کوچک به همراه جزایر تنب بزرگ و ابوموسی در عمیق‌ترین قسمت‌های خلیج فارس و در داخل دو کریدور رفت و برگشت طرح تفکیک تردد بین‌المللی کشتی‌ها واقع شده‌اند. این مسئله باعث شده تا این جزایر از نظر ژئوپلیتیکی و استراتژیکی اهمیت ویژه‌ای به دست آورند؛ زیرا بخش مهمی از نفت خام مورد نیاز جهان از میان این جزایر می‌گذرد. در هر چند دقیقه یک نفت کش حامل نفت خام از آب‌های این جزایر عبور می‌کند. اگر به این تعداد، کشتی‌های تجاری نیز اضافه شود، در این صورت فشردگی ترافیک در میان جزایر مذکور به خوبی روشن می‌شود.