نظام نامه

معنی کلمه نظام نامه در لغت نامه دهخدا

نظام نامه. [ ن ِ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) آئین نامه ای که انتظامات داخلی هر دستگاهی را مشخص کند.

معنی کلمه نظام نامه در فرهنگ معین

(نِ. مِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) آیین نامه .

معنی کلمه نظام نامه در فرهنگ عمید

آیین نامه.

معنی کلمه نظام نامه در فرهنگ فارسی

( اسم ) آیین نامه .
آئین نامه ای که انتظامات داخلی هر دستگاهی را مشخص کند ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نظام نامه

پادشاه سجو دولت را قادر ساخت تا تعداد دقیق جمعیت را تعیین کند و نیروها را به طور مؤثر تجهیز کند. او همچنین قوانین زمین را برای بهبود اقتصاد ملی اصلاح کرد و انتشار کتاب را تشویق کرد. مهمتر از همه، او نظام نامه اداره دولتی را گردآوری کرد (گیونگ‌گوک‌ دایجون)، که سنگ بنای اداره سلسله شد و اولین شکل قانون اساسی را به صورت مکتوب در کره ارائه کرد.
پدرش مهمانخانه کوچکی را اداره می‌کرد. سرتامس در آن مهمانخانه از قیافه تازه واردان نقاشی می‌کشید. او در سال ۱۷۹۱ با اینکه سن او کمتر از ۲۵ سال بود و مشمول مواد نظام نامه عضویت آکادمی نمی‌شد به این سمت رسید. سپس نقاشی دربار به عهده او قرار گرفت. مدتی بعد ریاست آکادمی را به عهده گرفت. در سال ۱۸۳۰ او در گذشت.
در احکام مندرج در بخش وزارت عدلیه، در نظام نامه تشکیلات اساسی، چنین بنظر میرسد که بخش کلی و اساسی فعالیت وزارت عدلیه را وظایف مربوط به قوه قضاییه و تشکیلات قوه قضاییه تشکیل داده است. در افغانستان برای منظم کردن امورعدلیه و قوه انظباطیه وزارت عدلیه مأمور است. قوه عدلیه افغانستان را هیأت عمومیه محکمه های عدلیه افغانستان بوجود می آورد. محکمه های افغانستان بنام محکمه ابتدائیه و مرافعه بدو قسم تقسیم میشود. علاوه بر آن محکمه اصلاحیه نیز موجود بوده است.
بلاخره در سال 1300 ه .ش نظام نامه تشکیلات اساسی نشر و نافذ گردید. در مرکز شورای دولتی، و در ولایات حکومت اعلی و کیلان مجالس مشوره، تأسیس گردید. و محاکم مأموران به شورای دولتی مجالس مشاوره تعلق گرفت . بناً به منظور تعقیب اتهامات در مراحل مختلف محاکماتی به وکلای اثبات جرم ضرورت بود تا به منظور تعقیب و اقامه دعوی علیه مأموران تحت اتهام منحیث وکیل اثبات جرم عرض اندام نماید.