نسوه

معنی کلمه نسوه در لغت نامه دهخدا

( نسوة ) نسوة. [ ن ِس ْ / ن ُس ْ وَ ] ( ع اِ ) زنان. ( ترجمان علامه جرجانی ص 99 ) ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( آنندراج ) ( از بحر الجواهر ). ج ِ مراءة است از غیر لفظش. ( از منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( المنجد ) ( بحر الجواهر ). نساء. نسوان. نسون. نسنین. ( اقرب الموارد ).
نسوة. [ ن َس ْ وَ ] ( ع اِ ) یک آشام از شیر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). جرعه ای از شیر. ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ). || ( مص ) فراموش کردن. ( از منتهی الارب ). نسی. نسیان. نسایة. ( از المنجد ) ( اقرب الموارد ). || گذاشتن عمل. ( از منتهی الارب ). ترک عمل. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نسوه در فرهنگ فارسی

یک آشام از شیر . جرعه ای از شیر . یا فراموش کردن . نسی . نسیان . نسایه . یا گذاشتن عمل . ترک عمل .

معنی کلمه نسوه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نِسْوَةٌ: زنان
معنی نَسُوهُ: آن را فراموش کردند
ریشه کلمه:
نسی (۴۵ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه نسوه

پس از منوچهر فرزندش نوذر به پادشاهی میرسد که نوذر پس از مدتی رفتارش دگرگون می گردد و ستم پیشه می‌کند، با بزرگان و موبدان به بدی برخورد می‌کند و تنها می ماند، در کشور شورش‌هایی رخ می‌دهد، تا جایی که ایرانیان به سام نریمان پیشنهاد پادشاهی می‌دهند اما نمی‌پذیرد. خبر آشوب به گوش پشنگ شاه توران‌ می‌رسد پشنگ سپاهی انبوه به فرماندهی افراسیاب به جنگ ایران می‌فرستد. از ایران سپاهی با سپهسالاری قارن به جنگ با سپاه انبوه افراسیاب گسیل می‌شود، اما سپاه ایران بسیار کم تعدادتر از آن است که توانایی مقاومت داشته باشد. قارن برای مقابله با توران شاپور پسر نستوه را در سمت چپ سپاه و تلیمان را در سمت راست و خود در قلب سپاه در کنار نوذر می‌ماند. در جنگ شاپور نسوه تا آخرین نفس مبارزه میکند و کشته می‌شود.
تنگل سنگ نصوح یا رودخانهٔ سنگ نصوح یا تنگل سنگ نسو یا رودخانهٔ سنگ نسوه یا شصت‌دره؛ نام رود و تنگلی گردشگری واقع در در ارتفاعات شمالیهٔ شهرستان کاشمر و شهرستان تربت حیدریه می‌باشد و ضلع غربی آن از ابتدای مسیر امامزاده سید مرتضی به سمت ریوش، شهرستان کوهسرخ قرار گرفته‌است. کوه‌ها، طبیعت سبز، و گونه‌های فراوان گیاهی و جانوری، دره‌های خرم و سرشار از آب، و چشمه‌زارها؛ این منطقه را به یکی از مرکز گردشگری در جنوب استان خراسان رضوی تبدیل کرده‌است. و این تنگل دارای گیاهان دارویی چون آدور، آویشن، بومادران، ریواس، ترنگبین، زنیان، گل گاوزبان، گون و… است.