نزاد

معنی کلمه نزاد در لغت نامه دهخدا

نزاد. [ ن َ ] ( اِ ) نژاد. نسب. نُسْبة. نِسْبة. ( منتهی الارب ): عَدْفة؛ بن ونزاد هر چیزی. نُحاز، نِحاز؛ اصل و نزاد. نصاب ؛ نزاد و اصل هر چیزی. ( منتهی الارب ). رجوع به نژاد شود.

معنی کلمه نزاد در فرهنگ فارسی

نژاد و نسب اصل و نژاد نسبه .

جملاتی از کاربرد کلمه نزاد

مردانه باش و فرزانه زی. اندوز دانش و آموز هنر را جز پرچمه شیخی ثمر نزاد و گوهرت را جز دعوی بی معنی خطر نرست، و خود را هر دو از جوشش گسستی و از کوشش خستی و باز همانی که هستی:
ای شمسهٔ نیکوان به خوبی چون تو دگری نزاد ز آدم
ز آبا و از امهات جهان چنو هیچ فرزند صالح نزاد
خاک غزنین چو من نزاد حکیم آتشی باد خوار و آب ندیم
جز آدمی نزاد ز آدم در این جهان وینها از آدم‌اند چرا جملگی خرند؟
البته این پایان تغییرات ایسنا در زمان دولت احمدی‌نژاد نبود و در فاصله ۱۷ روز به پایان عمر دولت احمدی نزاد در ۲۶ تیر ۹۲ والی زاده هم شبانه و به وسیله پیامک از سوی جهاد دانشگاهی برکنار شد. پس از این تصمیم، جهاد دانشگاهی دوباره سرپرستی ایسنا را به زجاجی سپرد اما زجاجی تنها سه ماه توانست سرپرست ایسنا بماند و جای خود را به سعید پورعلی داد که سابقه سرپرستی ایسنا را در کارنامه داشت. در ادامه مجدد سرپرستی ایسنا به علی متقیان که سابقه مدیریت در دولت احمدی‌نژاد را نیز دارد سپرده شد.
همانا که خسرو ز مادر نزاد وگر زاد دادش زمانه به باد
گفت «مشرق زین دو کس بهتر نزاد ناخن شان عقده های ما گشود
حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری از مواضع این سازمان بود. پس از به قدرت رسیدن وی برخی از رهبران این سازمان به پست‌های دولتی رسیدند. از جمله ذوالقدر معاون امنیتی وزیر کشور شد و محمدعلی رامین پست مشاوره دریافت کرد. مقامات دولت احمدی نزاد نیز بارها در جلسات این گروه حاضر شده و به تبادل نظر و ارائه گزارش پرداختند.
آب از آتش گر نزاید هرگز و هرگز نزاد ز آتش طبعت چرا زاده‌ست چندین شعر تر
پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت توسط احمدی‌نژاد و انتصاب طریقت منفرد بعنوان سرپرست وزارتخانه، وی در اردیبهشت ۱۳۹۲ احمد شیبانی را در کنار تعدادی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت برکنار کرد در حالیکه مدت چندانی به پایان کار دولت احمدی نزاد باقی نبود. وزارت بهداشت مدعی بود که وی استعفا کرده و وی مدعی بود که برکنار شده‌است.
که جز مرگ را کس ز مادر نزاد ز کسری بر آغاز تا نوش‌زاد
تا ناف زمین را به نوالت نبریدند توام حرم کعبه نزاد امن و امان را
اولین فیلم کوتاه وی فیلمی به نام خرس محصول سال ۱۹۹۳ بود. این فیلم کوتاه در دانشکده سلطنتی هنر شهر لندن به نمایش درآمد. نمایش این فیلم بحث‌های فراوانی در مورد نژادپرستی و خشونت را به میان آورد اگرچه که خود مک‌کوئین گفت که بحث نزاد جزء اولویت‌های این فیلمش نبود.