نرماشیر

نرماشیر

معنی کلمه نرماشیر در لغت نامه دهخدا

نرماشیر. [ ن َ ] ( اِخ ) شهری است [ به ناحیت کرمان ] خرم و جائی آبادان و بانعمت و جای بازرگانان. ( حدودالعالم ). شهر مشهوری است از شهرهای بزرگ کرمان در یک منزلی بم و نیز در یک منزلی فهرج از طرف صحرا. ( از معجم البلدان ). نام شهری از بلاد کرمان قریب به شهر بم و معمور و آباد و دارزین ناحیه ای است از آنجا با هوای سرد که در تابستان آنجا توان ماند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). این نام بر مجموعه دهات و آبادیهای قسمت شرقی بم اطلاق میشود، و آن ناحیتی است با هوای گرم و حنا و خرمای فراوان. رجوع به بم شود.

معنی کلمه نرماشیر در فرهنگ فارسی

از طرف شمال محدود است به بم از مشرق به کویر از جنوب به بلوچستان از مغرب به جیرفت هوای آن گرم و هنگام روز از کوههای اطراف بادی می وزد که معروف بکوه باد است . بارندگی آن کم و برف آنجا هیچ نمیبارد. محصولش گندم جو حنا نیل شلتوک حبوبات و محصول مهم طبیعی آن کتیرا و زیره است . مرکز آن نرماشیر و قریه مهم آن [ ایگان ] است.
شهریست خرم و جائی آبادان و با نعمت و جای بازرگانان است .

معنی کلمه نرماشیر در دانشنامه عمومی

نرماشیر، شهری در بخش مرکزی شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است. این شهر، مرکز شهرستان نرماشیر است.
لغت نامهٔ دهخدا در مورد نرماشیر می نویسد: شهری است خرم، و جایی آبادان و بانعمت و جای بازرگانان. ( حدودالعالم ) . شهر مشهوری است از شهرهای بزرگ کرمان در یک منزلی بم و نیز در یک منزلی فهرج از طرف صحرا. ( از معجم البلدان ) . نام شهری از بلاد کرمان قریب به شهر بم و معمور و آباد و دارزین ناحیه ای است از آنجا با هوای سرد که در تابستان آنجا توان ماند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) . این نام بر مجموعهٔ دهات و آبادی های قسمت شرقی بم اطلاق می شود، و آن ناحیتی است با هوای گرم و حنا و خرمای فراوان.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر نرماشیر برابر با ۵٬۲۲۲ نفر ( ۱٬۵۴۵ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه نرماشیر در دانشنامه آزاد فارسی

نَرْماشیر
(یا: نَرماسیر) یکی از پنج کورۀ ایالت قدیم کرمان، واقع در جنوب شرقی شهر بم و حاشیۀ جنوبی کویر لوت. مرکز اداری آن شهر نَرماشیر بود، که بین بم و فهرج قرار داشت. شهر نرماشیر در قرن ۴ ق از شهرهای مهم کرمان به شمار می رفت و بناهای زیبا و جمعیت فراوانی داشت و از بازارهای مهم تجارت با هند محسوب می شد. چهار دروازه به نام های بم، صورقان، مصلّی، و کوشک داشت و نخلستان ها و باغ های فراوانی اطراف شهر را فراگرفته بود. شهر نرماشیر بعدها ازبین رفت، ولی نام آن بر ناحیۀ اطراف همچنان باقی است و نام یکی از بخش های شهرستان بم با مرکزیت اداری رستم آباد است.

جملاتی از کاربرد کلمه نرماشیر

دهستان پشت‌رود، یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است. مرکز این دهستان، روستای قاسم‌آباد است.
شهرستان ریگان از شمال با شهرستان فهرج، از شمال غربی با شهرستان‌های نرماشیر و گنبکی، از شرق با شهرستان ایرانشهر و از جنوب شرقی با شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان، از جنوب غربی با شهرستان‌های عنبرآباد و رودبار جنوب همسایه است.
دهنو اسحاق‌آباد، روستایی در دهستان پشت‌رود بخش مرکزی شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.
دهستان روداب شرقی، یکی از دهستان‌های بخش روداب شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است. مرکز این دهستان، شهر نظام‌شهر است.
ده نودرختی، روستایی از توابع بخش مرکزی، (دهستان پشت رود)، شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.
بالارودخانه، روستایی در دهستان پشت‌رود بخش مرکزی شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.
حجت‌آباد، روستایی در دهستان مؤمن‌آباد بخش روداب شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.
اندکی پس از به سلطنت رسیدن محمد شاه قاجار در ۱۸۳۵م، حسنعلی به فرمانداری کرمان منصوب شد. در آن زمان کرمان در اختیار پسران شورشی شجاع السلطنه مدعی تاج و تخت قاجار بود. این منطقه بارها مورد حمله افغان‌ها قرار می‌گرفت. حسنعلی موفق شد در کرمان و بم و نرماشیر نظم برقرار کند. وی گزارش موفقیت خود را به تهران فرستاد، اما تقدیر مادی دریافت نکرد.
دشت‌آباد، روستایی در دهستان پشت‌رود بخش مرکزی شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.
برون‌آباد، روستایی در دهستان مؤمن‌آباد بخش روداب شهرستان نرماشیر در استان کرمان ایران است.