نخیلات

معنی کلمه نخیلات در لغت نامه دهخدا

نخیلات. [ ن َ ]( ع اِ ) خرمابنان. درختان خرما. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نخیلات در فرهنگ فارسی

ماخوذ از تازی : خرما بنان درختان خرما .

جملاتی از کاربرد کلمه نخیلات

این روستا دارای سه آتشکده مجزا و مستقل بوده‌است. وسعت زمین مجاورت با رودخانه مارون باغستان‌های مرکبات و نخیلات را به وجود آورده و همچنین مقدار غله زیر کشت آن بسیار بالا بوده‌است.
شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی می‌باشد؛ در این روستا بیشتر محصولات گرمسیری نظیر انبه نخیلات مرکبات گواوا و کنار کشت می‌شود؛
مکان‌های گردشگری انارستان شامل سورگو، حرمی اناری، تنگ گرو، روستای موردی، انده روغنی، او سوز (آب سبز) ماخو و جنگل گلوبردکان می‌شود. همچنین ارتفاعات کوه‌های احمدسلمان در غرب و شمال انارستان که همچون دیواری بلند شهر را پوشانده‌است دارای مکان‌هایی بکر و قابل کوه پیمایی است. باغات نخل و لیمو و انار نیز به وفور در محدوده شهر انارستان پراکنده شده‌است. محله گلستان انارستان دارای باغهای مرکبات و نخیلات بسیاری است و به عنوان قطب کشاورزی شهرستان جم شناخته می‌شود
حیات اقتصادی مردم شادگان بر کشاورزی استوار است. از محصولات زراعی منطقه گندم، جو، شلتوک و صیفی‌جات اهمیت بیشتری دارند. علاوه بر این محصولات بهره‌برداری از نخیلات (درختان خرما) یکی از فعالیت‌های مهم مردم شادگان می‌باشد وجود دو رودخانه کارون و جراحی و بیش از ۵۷۰۰۰ هکتار اراضی قابل کشت، شادگان را از جمله مناطق مهم اقتصادی محسوب می‌کند در گذشته اهالی این شهرستان با استفاده از مواد اولیه موجود صنایع دستی شامل صندلی، تخت، فرشهای حصیری و عبای نازک و ضخیم می‌ساختند.
بخش اسماعیلی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی در زمینه‌های کشاورزی ، معدنی و دامپروری دارد. در زمینه کشاورزی باغات بزرگ نخیلات شهرستان‌ها ی جنوبی کرمان در این بخش قرار دارد.شغل اصلی مردم کشاورزی است و علاوه بر عشایر این بخش اکثر مردم نیز دامپروری را در کنار کشاورزی خود دارند.
کشاورزی از مهم‌ترین مشاغل منطقه احمدی می‌باشد از این جمله می‌توان به محصولات زراعی چون کاشت ذرت، جو، گندم، کنجد و محصولات باغی مثل نارنگی و پرتقال، انگور، انجیر و انار و همچنین نخیلات و صیفی کاری اشاره نمود.
این روستا دارای رودخانه آب شیرین، آثار باستانی، قنوات، زمین کشاورزی، باغات لیمو، نخیلات وغیره است.
مهم‌ترین محصولات زارعی گندم آبی، گوجه فرنگی، جالیز، کنجد، پیاز، سیب زمینی، گندم دیم، سبزیجات، مرکبات، نخیلات (دیم و آبی) و کنار پیوندی می‌باشد.
این قصبه دارای چشمه آّب شیرین و زلال می‌باشد که در مجاورت آن باغستان‌های مرکبات و نخیلات به وجود آمده‌است که منظره‌ای چشم‌نواز دارد و دمای این روستا نسبت به دیگر نقاط دهستان پایین‌تر می‌باشد.