نجیبی

معنی کلمه نجیبی در لغت نامه دهخدا

نجیبی. [ ن َ ] ( اِخ ) ابوالحسن بیهقی آرد: حکیم محمدبن عیسی النجیبی الباشتینی او را نسبت به نجیب الملک مطیبی بود که مشرف ممالک بود و این خواجه شاعری بود حکیم طبع، و هیچکس از شعرای بیهق که من دیده ام لطیف سخن تر و زیرکتر و عالم تر به عروض و اوصاف شعر از وی ندیدم ، و مرد نیکومحاورت بود و نیکواخلاق و از اشعار او این قصیده است :
با من ای جان جهان تو هر نفس دیگر شوی
گاه گردی جان ستان و گاه جانپرور شوی
چرخ گردان نیستی من در شگفتم زآنکه چون
یک زمان حنظل شوی و یک زمان شکّر شوی
وز همه نادرتر است این خود که اندر یک زمان
هم کنی خصمی و هم اندر میان داور شوی
بتگری در دل کنی و ساحری در جان کنی
با خرد خصمی کنی و با هوا یاور شوی.( از تاریخ بیهقی ص 229 ).

معنی کلمه نجیبی در فرهنگ فارسی

ابوالحسن بیهقی آرد : حکیم محمد بن عیسی النجیبی الباشتینی او را نسبت به نجیب الملک مطیبی بود که مشرف ممالک بود و این خواجه شاعری بود حکیم طبع و هیچکس از شعرای بیهق که من دیده ام لطیف سخن تر وزیر کتر و عالم تر به عروض و اوصاف شعر از وی ندیدم و مرد نیکو محاورت بود و نیکو اخلاق

جملاتی از کاربرد کلمه نجیبی

جعفر نجیبی متولد ۱۳۳۲ شهرستان خوی است. او فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای زیبا و دارای لیسانس مجسمه سازی و نشان درجه یک هنری معادل دکترای هنری است.
دو جوان " اکتاو " و "له آندر " هردو عاشق شده‌اند ولی برای رسیدن به دختران مورد علاقهٔ خود "هیاسنت " و " زربینت " مشکلاتی دارند از یکطرف پدرها با این ازدواج مخالفند و از طرف دیگر پول لازم برای این کار را ندارند. پدرها می‌خواهند پسرانشان با دخترهای نجیبی که آنها برای پسرانشان انتخاب کرده‌اند ازدواج کنند. مشکل را فقط اسکاپن که پیش خدمت "له آندر" است می‌تواند حل کند. او با مهارت و تردستی یک هنرمند پول لازم برای رسیدن پسران به عشق هایشان را از پدرانشان درمی‌آورد و همزمان ضرب شستی به ارباب‌ها می‌زند. پسرها ازدواج می‌کنند و در مجلس شادی همه خوبند چون پسرها همان دخترهایی را گرفتند که پدرها می‌خواستند و این تنها اسکاپن است که درگوشه‌ای کز کرده و فراموش شده‌است.
ولیک بر سر تو این مثل دروغ شده است کنون نجیبی ماند نخست جد بحسیب؟
ضرب و توزیع سکه بهار آزادی با طرح جدید معروف به امامی، که توسط استاد جعفر نجیبی طراحی شده‌است از سال ۱۳۷۰ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد ولیکن تمامی سکه‌هایی که در سال‌های ۸۷ ,۸۸, ۸۹ و بعد از آن ضرب شده با تاریخ ضرب سال ۱۳۸۶ می‌باشد. به گفته بانک مرکزی هدف از این کار جلوگیری از اختلاف قیمتی برای سکه‌هایی با سال ضرب جدید می‌باشد.
جانان فیلمی ایرانی به کارگردانی کامران قدکچیان، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی محمد نجیبی محصول سال ۱۳۹۷ است. بازیگران این فیلم امین حیایی، مژگان بیات، پروانه معصومی، بیژن بنفشه‌خواه، سحر زکریا، مهران رجبی و چنگیز وثوقی هستند. این فیلم از ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شده‌است.
مصرف گوشت اسب در کشورهای انگلیسی‌زبان نامتداول است. در کانادا فروش گوشت اسب قانونی است ولی به سختی و تنها در ایالت فرانسوی زبان کبک و برخی رستوران‌های فرانسوی در مناطق دیگر، پیدا می‌شود. بیشتر گوشت اسب تولیدی کانادا به اروپای قاره‌ای و ژاپن صادر می‌شود. در آمریکا، ایالت‌های کالیفرنیا و ایلی‌نوی فروش و مصرف گوشت اسب غیرقانونی است. با این حال در زمان جنگ جهانی دوم گوشت اسب در آمریکا مصرف می‌شد چرا که گوشت گاو گران و جیره‌بندی شده بود. در انگلستان تابوی مصرف گوشت اسب حتی شامل غذای حیوانات خانگی می‌شود. در کشورهای حوزه بالکان نیز گوشت اسب مصرف نمی‌شود چون اسب حیوان نجیبی شمرده می‌شود و نیز خوردن آن مربوط به قحطی زمان جنگ است.
تو نجیبی و نکویان نجیب همه با رحم و نکوکردارند
از شنیدن این وضع اندرون، سوءظن اتانس شدت یافت و به دختر خود گفت: تو از خانوادهٔ نجیبی هستی و اگر موقع اقتضا کند، باید حیات خود را به خطر اندازی. سعی کن در اول دفعه‌ای که شاه به اتاق تو می‌آید، بفهمی گوش‌های او را بریده‌اند یا که سالم است، اگر گوش‌های او را بریده‌اند، پس پسر کوروش نیست و در این صورت نه شایان سلطنت است، نه لایق آن که تو در رختخواب او بخوابی و به علاوه باید در ازای چنین جسارتی مجازات شود. اتانس می‌دانست که گوش‌های برادر پاتی زی تس را وقتی به امر کوروش بریده‌اند.
در خاک شایقی و نجیبی نگاه کرد شیخ اجل رشیدی و دید آن موافقی
جعفر نجیبی (زاده ۱۳۳۲) مجسمه‌ساز ایرانی است.
جایزه ویژه: اسب حیوان نجیبی است (سلیمان علی محمد)
یک روز نشست بر نجیبی شد در طلب چنان غریبی