نجارکلا

معنی کلمه نجارکلا در لغت نامه دهخدا

نجارکلا. [ ن َج ْ جا ک َ ] ( اِخ ) ده مرکزی بخش افجه شهرستان تهران است ، در 34 هزارگزی مشرق تهران و یک هزارگزی مشرق گلندوک واقع است و 250 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه کندرود، محصولش غلات و بنشن و میوه ها، شغل اهالی زراعت و کرباس بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
نجارکلا. [ ن َج ْجا ک َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان چلاو در بخش مرکزی شهرستان آمل. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
نجارکلا. [ ن َج ْ جا ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان قشلاق کلارستاق بخش چالوس شهرستان نوشهر، در 18 هزارگزی مغرب چالوس و 4 هزارگزی جنوب جاده چالوس به شهسوار در دشت معتدل مرطوبی واقع است و 150 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه سردآب رود و محصولش برنج و لبنیات و مرکبات و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
نجارکلا. [ ن َج ْ جا ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان تالارپی بخش مرکزی شهرستان شاهی ، در 22 هزارگزی شمال غربی شاهی بر کنار راه کیاکلا به نمیر، در دشت معتدل مرطوبی واقع است و 280 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه تالار و چاه و محصولش غلات و پنبه و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
نجارکلا. [ ن َج ْ جا ک َ ] ( اِمص ) دهی است از دهستان کیاکلا از بخش مرکزی شهرستان شاهی ، در 13 هزارگزی شمال غربی شاهی و یک هزارگزی جنوب راه شاهی به بابل ، دردشت معتدل مرطوبی واقع است و 520 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ، محصولش برنج و پنبه و غلات و کنف و کنجدو ابریشم و باقلا و شغل اهالی زراعت و صید ماهی در رودخانه تالار است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

معنی کلمه نجارکلا در فرهنگ فارسی

ده دهستان کیاکلا بخش مرکزی شهرستان شاهی استان دوم .در ۱۳ کیلومتری شمال باختری شاهی دشت معتدل مرطوب . ۵۲٠ تن سکنه دارد . رودخانه آنرا مشروب میسازد. محصولش برنج پنبه غلات کنف و کنجد است .
دهی است از دهستان کیا کلا در بخش مرکزی شهرستان شاهی در ۱۳ هزار گزی شمال غربی شاهی و یک هزار گزی جنوب راه شاهی به بابل در دشت معتدل مرطوبی واقع است .

جملاتی از کاربرد کلمه نجارکلا

دستگرد یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محله متصل به محله های نجارکلا و گلهم دورودک شهر لواسان است . نام این محله در کتابهای فرهنگ جغرافیائی کشور ، فرهنگ آبادیهای کشور و کتاب تاریخ قصران ذکر شده است و جمعیت آن در زمان چاپ کتب مزبور ۱۷ تن ذکر شده است. یک قنات باستانی و رودخانه کُند از میان این محله عبور میکندودرضلع شرقی دستگرد تپه حصارک می باشد
پیش از تأسیس شهرستان شمیرانات، این بخش (لواسانات) که در دوره‌ای به همراه بخش‌های رودبار قصران و سیاهرود و بومهن به نام بخش افجه شهرستان تهران خوانده می‌شد جزو شهرستان تهران بود و نجارکلا مرکز آن‌ها بحساب می‌آمد که در سال ۱۳۳۶ با تأسیس شهرستان شمیرانات در آن ادغام شد. در سال ۱۳۵۵ بنا به تصمیم دولت وقت استان مرکزی به مرکزیت تهران منحل و ری و شمیرانات در تهران ادغام گردیدند. مجدداً همزمان با تشکیل استان تهران در سال ۱۳۶۶ بار دیگر شهرستان شمیرانات با مصوبه هیئت وزیران به عنوان شهرستان مستقل رسمیت یافته و لواسانات، تجریش و رودبار قصران در آن ادغام شدند.