نجاتی

معنی کلمه نجاتی در لغت نامه دهخدا

نجاتی. [ ن ِ ] ( اِخ )اسماعیل ( ملا... )، فرزند ملا ابراهیم استرآبادی ، متخلص به نجاتی. از شاعران قرن دهم هجری است. او راست :
آمد بهار و هر طرفی صوت بلبلی است
ساقی بیار می که عجب موسم گلی است.( از تحفه سامی ص 82 ).

معنی کلمه نجاتی در فرهنگ فارسی

اسماعیل فرزند ملا ابراهیم استر آبادی متخلص به نجاتی از شاعران قرن دهم .

جملاتی از کاربرد کلمه نجاتی

گوشه‌ای گیر و سر راه نجاتی بطلب که نه بس دیر سر آید به تو بر این دو سه دم
فلک بند غم است و تو نجاتی جهان تیره شب است و تو نهادی
یا آب حیاتی تو یا خط نجاتی تو یا کان نباتی تو یا ابر شکرباری
ای پسر پند و نصیحت گوش کن گر نجاتی بایدت‌، خاموش کن
«در قونیه من مردی تنها بودم که کنار رود به هیچ وسیلهٔ نجاتی ایستاده بودم، اما در رود به جای آب، خون روان بود و هزاران کودک بی‌گناه، پیرمرد بی‌تقصیر، زن عاجز در آن غرقه بودند و مردان جوان قوی هیکل بر سر راهشان ایستاده بودند تا نگذارند کسی جان به در برد. من هر چند را که توانستم با دستانم بیرون کشیدم و نجات دادم اما بقیه، با جریان آب به پایین رانده شدند و هیچ‌کدام زنده نماندند.»
دارم از کار خود وکرده خود یأس ولی باشد امید نجاتی به دل از لاتخفم
لوگن تیبالت (زک افران) یک تکاور آمریکایی است که در جنگ عراق حضور دارد. او در پایگاهشان عکس دختر جوانی را پیدا می‌کند. در همین زمان خمپاره ای به پایگاه آن‌ها اصابت می‌کند که محل این خمپاره دقیقاً جایی است که لوگن قبل از این که عکس را از زمین بردارد، در آن جا نشسته بود. بر اثر اصابت این خمپاره سه نفر از چهار نفر آن جا می‌میرند و فقط لوگن زنده می‌ماند. او در سه ماموریتش در عراق، عکس را با خود حمل می‌کند و در همین سه مأموریت از چندین خطر جان سالم به در می‌برد. لوگن عکس را به دلیل زنده ماندن از چندین خطر، فرشته نجاتی برای خودش می‌داند. پس از بازگشت لوگن از جنگ، او به دنبال دختر داخل عکس می‌رود تا از او به خاطر این اتفاقات تشکر کند و …
بخش خبری ۲۰:۳۰ در خبری که پخش نمود مدعی شد که فردی به نام احمد نجاتی کارگر کشته نشده و او در حال حاضر زنده است. همچنین تصویری از محل دفن او را نشان دادند که تاریخ مرگ مربوط به هشت سال پیش بود؛ ولی مادر نجاتی کارگر در مصاحبه‌ای اعلام نمود که قبر فرزندش دو طبقه است و این سنگ قبر مربوط به برادر احمد است که هشت سال پیش از دنیا رفته‌است.
خدایا مرا به کیفرت ادب منما، و با نقشه‌‏ای با من نیرنگ مکن، پروردگارا از کجا برایم خیری هست، درحالی‌که جز نزد تو یافت نمی‌شود، و از کجا برایم نجاتی است، درحالی‌که جز به تو فراهم نمی‌گردد، نه آن‌که نیکی کرد از کمک و رحمتت بی‌نیاز شد، و نه آن‌که بدی کرد و بر تو گستاخی روا داشت، و تو را خشنود نساخت از عرصه قدرتت بیرون رفت. پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا…
خانه آقای سید محسن نجاتی در شهرستان فومن، شهرک تاریخی ماسوله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بعد از رفتن فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی محمود بابایی محصول سال ۱۴۰۱ است. گروه بازیگران آن شامل صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی‌سام، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام شاه‌محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی و حامی ترابی است.
بلی اگر علی‌آبادِ ما خراب نبود نجاتی از نجف‌آباد می‌رسد ما را
ای کاش برات من براتی بودی کز مفلسیم خط نجاتی بودی
دابر یک فیلم کوتاه داستانی، به نویسندگی و کارگردانی سعید نجاتی است.
ارباتو در وزن ۶۳ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در مسابقه اول الکساندر بیکا از سوئد را مغلوب کرد اما در مسابقه بعد به لری ابولادزه از گرجستان باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مرحله شانس مجدد تینار شارشنبکوف از قرقیزستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار علیرضا نجاتی از ایران را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.
پی عصیان امت گفتگو کرد دلش خط نجاتی آرزو کرد
چو یابد از صفاتِ بد نجاتی شود چون نوح از آن صاحب ثباتی
«در قونیه من مردی تنها بودم که کنار رود به هیچ وسیله نجاتی ایستاده بودم، اما در رود به جای آب خون روان بود و هزاران کودک بی گناه، پیرمرد بی تقصیر، زن عاجز در آن غرقه بودند و مردان جوان قوی هیکل برسر راهشان ایستاده بودند تا نگذارند کسی جان به در برد. من هر چند را که توانستم با دستانم بیرون کشیدم و نجات دادم اما بقیه، با جریان آب به پایین رانده شدند و هیچ‌کدام زنده نماندند.»
احمد پور نجاتی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و پزشکی در عرصه نقد و نگارش ادبیات داستانی، شعر، سینما و تئاتر نیز فعالیت می‌کند.
بستهٔ بند بلای تو نجاتی دارد خستهٔ رنج غم تو درجاتی دارد