نایین

معنی کلمه نایین در لغت نامه دهخدا

نایین. ( اِخ ) نائین. رجوع به نائین شود.

معنی کلمه نایین در فرهنگ فارسی

شهرستان در شمال یزد در استان دهم از سه بخش حومه انارک خور و بیابانک تشکیل شده است و شامل یک قسمت مرتفع کوهستانی و یک قسمت وسیع خشک و گرم است. مرکزش شهر نایین بر سر راه اصفهان به یزد و کاشان به یزد قرار دارد . محصول عمده آن گندم جو صیفی اشجار پسته بادام و انار است . صادرات این شهرستان روناس کتیرا پنبه پسته زغال سنگ انتیمون و آهک دارد .
نائین .

جملاتی از کاربرد کلمه نایین

طباطبایی نایینی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته حقوق خصوصی و دوره پیشگیری از وقوع جرم را در کشور ژاپن طی نموده‌است. او سال‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و شهید اشرفی اصفهان به تدریس پرداخت. او ۲ فرزند دارد و در دوره نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خور و بیابانک به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
آزادراه شرق اصفهان از آزادراه چالوس به تهران و پس از آن به اصفهان، سپس شیراز و در نهایت بوشهر وصل می‌شود. قطعه به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست، در ادامه سه قطعه نطنز تا پلیس‌راه مبارکه، ساخته می‌شود. این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.
ایل کُرد گلباغی در شهرهای اصفهان، گلپایگان، کاشان و همچنین نایین زندگی می‌کنند. آنها منسوب به استان کُردستان هستند و در زمان پهلوی اول به استان اصفهان کوچانده شدند.
بازار نائین مربوط به دوره تیموریان است و در نائین، حد فاصل دروازه چهل دختران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازار تاریخی نایین روزگاری مرکز تجاری این شهر بوده که به طول ۴۰۰ متر با ۱۷۰ باب مغازه کوچک و بزرگ در آن قرار داشته است.
در سال ۱۲۹۵ در نایین به‌دنیا آمد. تحصیلات دوره متوسطه را در اصفهان به پایان رسانید و وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی شد و در ۱۳۱۷ درجه کارشناسی حقوق قضائی دریافت کرد. اما از قضاوت چشم پوشید و به کار وکالت دادگستری پرداخت.
حکمت یغمایی در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۹ در بیمارستان نایین اصفهان درگذشت.
میبد استان یزد با شهر نایین در استان اصفهان پیمان خواهرخواندگی امضا نمودند
حسین پیرنیا (۱۲۹۲ نایین - ۲۲ آبان ۱۳۷۲ تهران) ملقب به پدر دانش اقتصاد ایران، اقتصاددان و دولتمرد و قانونگذار دوره پهلوی، پایه‌گذار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدرسه عالی ریاضیات و مدیریت اقتصادی کرج بود که در مذاکرات کنسرسیوم نفت نقش مهمی ایفا کرد. او از بنیانگذاران انجمن اقتصاد ایران است.
حسین پیرنیا فرزند میرزا نصرالله خان نائینی مشیرالدوله، در ۱۲۵۳ ه‍.خ در نایین متولد شد.