ناگی

معنی کلمه ناگی در لغت نامه دهخدا

ناگی. ( اِخ ) ( ایمره ) سیاستمدار کمونیست مجارستانی و نخست وزیر آن کشور در سالهای 1953 - 1955 م. وی بسال 1958 م. کشته شد.

معنی کلمه ناگی در فرهنگ فارسی

سیاستمدار کمونیست مجارستانی و نخست وزیر آن کشور در سالهای ۱۹۵۵ - ۱۹۵۳ است وی بسال ۱۹۵۸ کشته شد .

جملاتی از کاربرد کلمه ناگی

سارکوزی در پال سارکوزی دو ناگی بوکا، نجیب‌زاده ای از نسب مجارستان و کریستین دو گانای که خود از تبار فرانسوی بود، به دنیا آمد. پدر او قبلاً متأهل بود و از همسر اول خود سه فرزند داشت، از جمله نیکولاس، که سارکوزی در ابتدا کودکی هر هفته با او دیدار می‌کرد. د گانای در حالی که سارکوزی ۷ ساله بود، از پال سارکوزی جدا شد و سپس با یک دیپلمات آمریکایی ازدواج کرد. او باقی دوران کودکی و نوجوانی خود را در خارج از فرانسه، در زامبیا، مصر و یک مدرسه شبانه‌روزی در انگلستان زندگی کرد. سارکوزی بعداً در دانشگاه سنت اندروز تحصیل کرد و در آنجا موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در تاریخ قرون وسطی شد.
اتی براچا، مادر گال؛ رامی براچا، برادر گال؛ و مادر ناگی (شوهر گال که او هم کشته شد) همگی معتقدند که به گال تجاوز شده است. اتی با بیان اینکه «شاهدانی وجود دارند که تجاوز جنسی به دخترم را دیده‌اند» تأکید کرد که دنیا از «تجاوزات جنسی‌ای که این هیولاها مرتکب شده‌اند» خبر دارد، اما چشمانش را بسته است و این که آن‌ها مانند دنیا چشمانشان را نبسته‌اند و نخواهند گفت که این اتفاق نیفتاده. مادر ناگی از این که پسرش قبل از کشته شدن، تجاوز به همسرش را دیده ابراز تأسف کرد. رامی نیز اظهار داشت فهمیدن این موضوع که خواهرش قبل از کشته شدن مورد تجاوز قرار گرفته و این که چه چیزهایی بر او گذشته برایش بسیار سخت بوده است.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن ناگی آژیت- بیسموتینیت- پیریت و غیره است
چندی بعد موهولی ناگی و برخی دیگر از معلمان مدرسهٔ جدیدی به همین نام در شیکاگو برپا کردند. تا اواخر دههٔ ۱۹۶۰ اکثر مدارس طراحی و معماری اروپا و ایلات متحده دست‌کم بخشی از برنامه‌های آموزشی باوهاوس را پذیرفتند.
دست نوشته‌های او به‌عنوان «ایمره ناگی در مورد کمونیسم» که پس از انفصال از نخست‌وزیری در ‎۱۹۵۵–۱۹۵۶ نوشته بود در ۱۹۵۷ مخفیانه به غرب رسید و چاپ شد.
ایمره ناگی در انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان مجدداً برای مدت کوتاهی نخست‌وزیر شد و در یکم نوامبر از غرب تقاضای کمک به مجارستان کرد. با سرکوب انقلاب توسط شوروی، او و دیگران به سفارت‌خانهٔ یوگسلاوی پناهنده شدند.
دولت ژاپن تصمیم گرفته بود که آموزش بودو را از سال ۲۰۱۲ در دبیرستان‌های این کشور اجباری کند. در سال ۱۹۰۸ در گردهمایی خانه نمایندگان لایحه‌ای تصویب شد که گکن و جوجوتسو به شکل رسمی در مدارس ژاپن در مقطع متوسطه تدریس شوند. در سال ۱۹۲۵ در پنجاهمین گردهمایی نمایندگان پیشنهادی مطرح شد که گکن و جوجوتسو در مدارس به صورت اجباری آموزش داده شود و دیگر اختیاری نباشد. در سال ۱۹۳۱ کن‌دو و جودو هر دو به صورت اجباری به دانش آموزان تدریس شد و همچنین طبق اصلاحیه‌ای در سال ۱۹۳۶ دانش آموزان دختر هم مکلف به یادگیری کیودو و ناگی ناتا شدند.
نسیم عبدوش، برادر ناگی، در ۱ ژانویه ۲۰۲۴ با کانال ۱۳ مصاحبه کرد و بارها تجاوز به گال را رد کرد. او گفت که ناگی در ساعت ۷ صبح با او تماس گرفته و گفته است که همسرش کشته شده اما هرگز چیزی در رابطه با تجاوز جنسی ذکر نکرده. عبدوش تکرار کرد که به گال تجاوز نشده و «رسانه‌ها آن را اختراع کرده‌اند».
به جز مدیران نامدار این مدرسه، استادان و هنرمندان معروف دیگری با شهرت جهانی در مدرسه باوهاوس تدریس می‌کردند. از آن جمله می‌توان از واسیلی کاندینسکی (۱۹۴۴–۱۸۶۶)، نقاش پیشگام روس تبار، پل کلی(۱۹۴۰–۱۸۷۹) نقاش و نظریه‌پرداز سوییسی، یوهانس ایتن (۱۹۶۷–۱۸۸۸) هنرمند اکسپرسیونیست سوییسی نام برد. یوهانس ایتن بین سال‌های ۲۳–۱۹۱۹ در باوهاوس تدریس کرد. پس از خروج وی، موهولی ناگی (۱۹۴۶–۱۸۹۵) هنرمند مجاری‌تبار، جانشین او شد. وی تا سال ۱۹۲۸ در باوهاوس تدریس کرد. موهولی ناگی نظرات کانستراکتیویسم را به جای عقاید اکسپرسیونیست ایتن وارد دروس باوهاوس نمود. او پس از ترک باوهاوس، نهایتاً به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا در شهر شیکاگو مدرسه باوهاوس جدید را تأسیس نمود.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مسابقات زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۱۷ امین طاهری پس از استراحت در دور نخست کامیل کاسکیولک از لهستان را ۱۲–۸ و جری هینو از فنلاند را ۸ بر صفر شکست داد و راهی مرحلهٔ نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله مقابل، ماگومدامین دبیراف از روسیه با نتیجهٔ ۱۲ بر یک مغلوب شد و برای کسب جایگاه سوم میهالی ناگی از مجارستان را با امتیاز فنی عالی (۱۰–۰) مغلوب کرد و صاحب مقام سوم و مدال برنز شد.