ناولو

معنی کلمه ناولو در لغت نامه دهخدا

ناولو. ( اِخ ) دهی است از دهستان خروسلوی بخش گرمی شهرستان اردبیل ، در 50 هزارگزی مغرب گرمی و 37 هزارگزی جاده شوسه گرمی به اردبیل. در جلگه گرمسیر واقع است و 15 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه درآورد و چشمه تأمین میشود. محصول آن غلات و حبوبات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

جملاتی از کاربرد کلمه ناولو

بعلت مهاجرت مهاجرانی از شهرها و روستاهای اطراف و مهاجرپذیری این منطقه، این قریه بسرعت گسترش یافت و به نام شهرک سهند معروف شد و در سال ۱۳۶۶ به شهر بناب پیوست و دوباره بانام محلهٔ دیزج ناولو ( دیزج بناب ) خوانده شد .
در سال ۱۳۴۹، هنگام احداث فرودگاه سهند از خاک تپه ناولو استفاده کردند و کلاً تپه از بین رفت . و در حال حاضر مکان این تپه به محل مسکونی تبدیل شده‌است.
بخش دوم به دههٔ یک معروف بود که از شرق به اراضی دیزج پروانه، روشت بزرگ و فرودگاه سهند بناب و از شمال به جادهٔ بناب مراغه و از غرب به روستای دیزج ناولو و از جنوب به قسمت سوم اراضی (معروف به دههٔ دوم )محدود می‌گشت.
در قسمت غربی آن تپه‌ای به نام ناولو قرار داشت که جاده بناب مراغه از میان آن عبور می‌کرد. و در بالای تپه مقبره‌ای وجود داشت.
در ابتدا جمعیت این قریه در حدود ۴۰۰ نفر یعنی ۸۰ خانوار بود که پس از مهاجرت ۵۰ نفر از جمعیت آن در محلهٔ عسگر آباد بناب سکنی گزیدند و مابقی دیزج ناولو را بنا نهادند.
اولین مسجد دیزج ناولو مسجد جامع است که در وسط این محله واقع شده و در سال ۱۳۵۲ باتلاش اهالی محل و شخص خیری تأسیس گردیده‌است .