نانوشیمی

نانوشیمی

معنی کلمه نانوشیمی در فرهنگستان زبان و ادب

{nanochemistry} [نانوفنّاوری] مطالعۀ شیمیایی و تجزیه وتحلیل مواد در مقیاس نانو

معنی کلمه نانوشیمی در دانشنامه عمومی

نانوشیمی ( به انگلیسی: Nanochemistry ) ، یکی از شاخه های دانش شیمی است که به بررسی شیمی مواد، در مقیاس ذره ای نانومتری می پردازد. این دانش در زمینه های مختلفی از جمله سوخت، پلیمر، رنگ، ساخت و ساز، پوشاک، دارو، خوراک و به طور کلی هر آنچه که به شیمی و مهندسی شیمی و مواد مربوط می شود، کاربرد دارد. به طور کلی توجه به کلیه علوم و فناوری های موجود در مقیاس نانو و کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فراورده های با کیفیت و کمیت بهتر به عبارتی ارزانتر، محکمتر، سبکتر و کاراتر می باشد.
یکی از مشخصه های علم شیمی و مهندسی شیمی، شناخت علم مواد و مهندسی مواد است که در علوم محض، مطالعه و پژوهش و در مهندسی، تولید انبوه مورد نظر است. از دیدگاه شیمی دانان، گرایش های این رشته می تواند همان گرایش های شیمی آلی، معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک باشد که در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می گردد تا نتایج یافته های جدید خود را برای انبوه سازی در مورد خاص به مهندسان مربوط ارائه کنند. از دیدگاه مهندسان شیمی، این گرایش ها بسته به نوع نیازهای جامعه و توانایی برآوردن آن نیازها می تواند به طور متفاوت دسته بندی شود.
در ایران واحدهای نانو شیمی عبارتند از: شیمی سطح، سنتز مواد نانو، شناسایی مواد نانو، نانو پلیمرها و …

جملاتی از کاربرد کلمه نانوشیمی

در حال حاضر این دانشکده با استفاده از توان علمی ۳۱ عضو هیئت علمی، امور آموزشی و پژوهشی نزدیک به ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی (شیمی محض و شیمی پلیمر، شیمی فیزیک، شیمی معدنی و نانوشیمی را در قالب ۵ گروه آموزشی شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی فیزیک و شیمی پلیمر عهده‌دار می‌باشد.
گرایشها: نانومهندسی شیمی، نانوشیمی و نانوفیزیک.
گروه شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های شیمی تجزیه و نانوشیمی فعالیت خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۹۶ دانشکده شیمی و مهندسی شیمی با سه گروه شیمی، مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی تشکیل شد و از جمله اهداف اصلی این دانشکده با داشتن رشته‌های متفاوت و استادان مجرب و متعهد، رفع نیازهای جامعه و صنعت، گسترش مرزهای دانش و تربیت دانشجویان و پژوهشگرانی متخصص است که قدم در رشد و ارتقای علمی و صنعتی کشور بردارند.