نانسن

نانسن

معنی کلمه نانسن در لغت نامه دهخدا

نانسن. [ س ِ ] ( اِخ ) ( 1861 - 1930 م. ). کاشف وطبیعی دان و سیاستمدار بلژیکی است. وی در راه رسیدن به قطب شمال قدم هائی برداشت و به گروئنلند و دریاهای قطبی سفر کرد و به اکتشافاتی توفیق یافت. طرح کشتی موسوم به فرام از اوست.

معنی کلمه نانسن در دانشنامه عمومی

نانسن (دهانه ماه). نانسن ( انگلیسی: Nansen ) . یک دهانه برخوردی قدیمی ماه در امتداد بازوی شمالی ماه، در ضلع شرقی قطب شمال است. لبهٔ این ویژگی از زمین قابل مشاهده است ولی برای دیدن جزئیات بیشتر لازم است که از فضاپیمای داخل مدار استفاده شود. هنگامی که ماه در طی یک رخ گردی مطلوب با چشم مشاهده شود، می توان با پیدا کردن دهانهٔ بیلود، از آنجا سطح را به سمت بالا و سپس بازو را دنبال کرد.
ناحیهٔ بالای این دهانه به دلیل برخوردهای کوچک به شدت فرسوده و فرسایش یافته و دیوارهٔ بیرونی نامنظمی برجای مانده است که توسط چندین دهانهٔ کوچک و فرورفتگی مشخص شده است. یک دهانهٔ کوچک در لبهٔ شمالی نانسن قرار دارد و سازهٔ مشابهی نیز در امتداد دیوارهٔ داخلی جنوبی ایجاد شده است. یک زنجیرهٔ ادغام شده از دهانه های کوچک در لبهٔ شرقی قرار دارد.
خاک داخلی نانسن در نیمه ی شمالی بیشتر جنجالی و نامنظم است، در حالی که قسمت جنوبی کف نسبتاً هم سطح است. در قسمت جنوب شرقی کف دهانه ی کوچک و کاسه ای شکل وجود دارد و دهانه های ریز زیادی در قسمت داخلی و در امتداد دیواره های داخلی قرار دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه نانسن

نامزدها باید از طریق وب سایت نانسن کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان ارائه شوند. کارکنان کنونی و پیشین کمیساریا واجدین نامزدی برای جایزه نانسن نیستند. همچنین کسانی که خود را نامزد کرده‌اند یا انتخاب داخل سازمانی نیز به شدت نکوهیده‌است.
وی در ۸ نوامبر ۱۹۷۵ در آلاوردی به دنیا آمد و از دانشگاه دولتی علوم پرورشی ارمنستان فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال گارگین نژده، مدال مخیتار گش، مدال طلای یادبود فریتیوف نانسن و مدال یادبود نخست‌وزیر ارمنستان شده‌است.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه پناهندگان نانسن شده‌است.
ژرف‌ترین نقطه اقیانوس شمالگان با ژرفای ۴٬۶۶۵ در حوضه نانسن قرار دارد. دشت مغاکی بارنتز نیز در مرکز حوضه نانسن جای دارد.
کمیساریای پناهندگان در ۲۷ ژوئن ۱۹۲۱ به ریاست فریتیوف نانسن تشکیل شد. هدف این سازمان نظارت بر بازگشت پناهندگان به سرزمین خود و در صورت لزوم اسکان ایشان در منطقه‌ای دیگر بود. پس از پایان جنگ جهانی اول، بین دو تا سه میلیون اسیر جنگی از کشورهای مختلف در سراسر روسیه پراکنده شده بودند؛ با دو سال از پایان جنگ، کمیساریا توانست به ۴۲۵٬۰۰۰ نفر آن‌ها کمک کند تا به خانه بازگردند. در ۱۹۲۲، کمیساریا کمپ‌هایی در ترکیه ایجاد کرد تا در بحران پناهندگانی که در جریان جنگ استقلال ترکیه رخ داده بود از شیوع بیماری‌ها و گرسنگی جلوگیری کند. جامعه همچنین حدود نیم میلیون گذرنامه نانسن برای تعیین هویت پناهندگان بدون تابعیت صادر کرد.
همه ساله جایزه نانسن کمیساریایی عالی ملل متحد برای پناهندگان طی مراسم ویژه ای در ژنو، سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان اهدا می‌شود. این مراسم در سالن اکسام و با حضور کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان برگزار می‌شود.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی (۲۰۰۶), مدال طلای یادبود فریتیوف نانسن شده‌است. در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ عنوان کارمند افتخاری فرهنگ جمهوری ارمنستان به وی اعطا شد.