نامزد پیشتاز

معنی کلمه نامزد پیشتاز در فرهنگستان زبان و ادب

{front runner/ frontrunner/ front-runner} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] نامزدی که در یک انتخابات یا رأی گیری بیشترین بخت پیروزی را دارد

معنی کلمه نامزد پیشتاز در ویکی واژه

نامزدی که در یک انتخابات یا رأی‌گیری بیشترین بخت پیروزی را دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه نامزد پیشتاز

به دنبال تیراندازی در سن برنادینو، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ روز دوشنبه هفتم دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است، ورود مسلمانان به آمریکا موقتاً و به‌طور کامل ممنوع شود. تا زمانی که نتوانیم در خصوص این مشکل و تهدیدی‌های خطرناک ناشی از آن تصمیم بگیریم، کشور نباید اجازه دهد که قربانی حملات افرادی بشود که به جهاد معتقدند و برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستند. به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تصریح شده‌است که چنین ممنوعیتی تا زمانی که قانونگذاران و نمایندگان دریابند که مشکل چیست، می‌بایست اعمال شود. چنین پیشنهادی به خاطر تنفر «بخش اعظم جمعیت مسلمانان» نسبت به آمریکا مطرح شده‌است.
پس از انتخابات سراسری ۲۰۱۰ بریتانیا که به شکست حزب کارگر انجامید، گوردون براون از سمت رهبری حزب استعفا کرد. دیوید میلیبند، اد میلیبند، اد بالز، اندی برنهم، و داین ابوت برای انتخابات رهبری حزب اعلام نامزدی کردند. در این میان دیوید میلیبند، وزیر سابق امور خارجه، که از لحاظ سیاسی در موقعیت میانه قرار داشت و از حمایت بزرگان حزب و نمایندگان پارلمان برخوردار بود، نامزد پیشتاز تلقی می‌شد. برادر جوان‌ترش، اد میلیبند، بخت کمتری برای پیروزی داشت ولی از لحاظ سیاسی در موقعیت چپ میانه قرار می‌گرفت. جایگاه بالز و برنهم در طیف سیاسی بسیار نزدیک اد میلیبند بود، و ابوت چپ‌گراترین نامزد تلقی می‌شد.