نام گذاری

معنی کلمه نام گذاری در لغت نامه دهخدا

نام گذاری. [ گ ُ ] ( حامص مرکب ) نام گذاشتن. نام نهادن. تسمیه.
- شب نام گذاری ؛ ششمین شب تولد نوزاد را شب نامگذاری نوزاد گویند.
|| ترجمه. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نام گذاری در فرهنگ فارسی

نام گذاشتن تسمیه .

جملاتی از کاربرد کلمه نام گذاری

رودریگو دو تریانا (متولد سال ۱۴۶۹ در لِپه، هوولوا، اسپانیا) ملوانی اسپانیایی بود، و باور به این است که از زمان لیف اریکسون، او اولین اروپایی‌ای بود که قارهٔ آمریکا را دیده‌است. وی در بدو تولد خوان رودریگز برمخو نام گذاری شد، تریانا پسر ویسنته برمخو (هیدالگو) از طبقهٔ اشراف اسپانیا و سرنی بتانکور سفالگر بود.
این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت حقیقی دینه‌کوه با ۹۵ خانوار و حدودا ۲۵۰ نفر است. اهالی دینه کوه دارای گویش تاتی الموتی هستند. در دهه نود بعد از بازسازی های صورت گرفته توسط اهالی روستا،نام کوچه های روستا به نام زنان و مادران روستا نام گذاری شد و ازین رو روستا به روستای مادران معروف شده است.
در دامنهٔ غربی کوه خورزن، درهٔ تاریخی لاسگر قرار گرفته‌است. آن طور که نسل‌های گذشته روایت کرده‌اند، لاسگر نام یکی از سرداران هخامنشی بوده که با اسب و زرهی که بر تن داشته، در این دره ناپدید می‌شود و دلیل نام گذاری دره، به افسانهٔ این سردار هخامنشی بازمی‌گردد
این خیابان به افتخار سید محمود طالقانی فعال سیاسی و فقیه ایرانی نام گذاری شده‌است.
آنچه در ایرام برگ انجیری می‌نامیم درواقع گیاهی ست با نام علمی مانسترا دلیسیوزا. به سبب داشتن برگ‌هایی بسیار بزرگ مانسترا نام گذاری شده (به معنای بسیار غول پیکر و هیولا مانند) و به سبب میوه خوش طعم این گیاه نام دلیسیوزا برآن گذاشته‌اند. این گیاهی به دلیل داشتن ظاهری متفاوت و خاص و برگ‌های پهن و بزرگ با بریدگی‌های منظم و تعدادی سوراخ در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.
توسعه این طرح در سال ۱۹۹۲ تحت نام پروژه ۱–۹۲۱ شروع شد. برنامه فضایی سرنشین دار چین با نام پروژه ۹۲۱ نام گذاری شد که پروژه ۱–۹۲۱، اولین هدف مهم آن بود. این طرح خواستار پرتاب سرنشین دار در اکتبر ۱۹۹۹ قبل از هزاره جدید بود.
«دارالخلاص» کوچکترین رواق روضه منوره است. دارالخلاص در گذشته به دارالشرف و دارالولایه راه داشت و در توسعه سال ۱۳۷۳ این بنا جزء شمال دارالسیاده و مسجد بالاسر درآمده است. این رواق در گذشته از دو قسمت «مسجد زنانه بالاسر» در جنوب و «محل شمع و چلچراغ» در شمال تشکیل شده بود. در قدیم چلچراغی در محل شمع و چلچراغ قرار داشته که محل روشن کردن شمع‌ها بوده و بعداً در توسعه بیوتات در سال ۴۳–۱۳۴۲ دیوار جنوبی محل چلچراغ برداشته و رواق دارالاخلاص نام گذاری شد.
در سال ۱۹۳۵ آمریکا در ضلع غربی جزیره مکانی به نام میلرزویل احداث نمود که از آن به عنوان ایستگاه هواشناسی استفاده می‌شود. در سال ۱۹۵۷ که به نام " سال بین‌المللی ژئوفیزیک " نام گذاری شده بود به این جزیره سفر کردند و پس از چندی در سال ۱۹۵۸ جزیرهٔ جارویس را ترک گفتند. چندی پیش در جزیرهٔ جارویس گربه‌های شکاری بسیار زیادی زندگی می‌کردند که بسیاری از پرندگان دریایی را شکار می‌کردند به طوری که جمعیت این پرندگان در این جزیره به شدت کاهش یافت، مدتی بعد در سال ۱۹۸۳ تمامی گربه‌ها توسط گارد حیات وحش آمریکا جمع‌آوری و معدوم شدند.
در طول دوران جمهوری روم، منصب کنسولی بالاترین قوه اجرایی انتخابی در دولت رومی بود و دو کنسول هر ساله انتخاب می‌شدند. با گذار به پرینکیپاته، هرچند [در عمل] هرگونه اقتدار عملی به امپراتور واگذار شد، کنسول‌ها همچنان به لحاظ نظری (اسماً) در رأس دولت قرار داشتند، و سال همچنان توسط دو کنسول اوردیناریوس∗ که در ابتدای سال منصوب می شدندْ نام گذاری می‌شد. در دورهٔ پرینکیپاته، منصب کنسولی همچنان سِمتی باپرستیژ تلقی می‌شد، و آریستوکراسی رومی می‌توانست به واسطهٔ آن به بالاترین مناصب اداری امپراتوری دست یابد.
بونویل در سال ۱۸۱۸ تأسیس شده و بر اساس نام خانوادگی راتلیف بون، دومین فرماندار ایندیانا، نام گذاری شده‌است.