نام سرود

معنی کلمه نام سرود در لغت نامه دهخدا

نام سرود. [ س ِ] ( اِخ ) از دهات دهستان لاشار بخش بمپور شهرستان ایرانشهر است ، در 70هزارگزی جنوب بمپور و 6 هزارگزی مغرب جاده شوسه بمپور به چاه بهار. در منطقه ای کوهستانی و گرمسیر و مالاریاخیز واقع است و یکصد تن سکنه دارد. آب آنجا از رودخانه تأمین میشود. محصولش غلات ، ذرت ، خرما و لبنیات و شغل اهالیش زراعت و گله داری است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه نام سرود در فرهنگ فارسی

از دهات دهستان لاشار بخش بمپور شهرستان ایرانشهر است .

جملاتی از کاربرد کلمه نام سرود

پیش‌تاختن داوطلبان نام سرود ملی جمهوری خلق چین (و هنگ‌کنگ و ماکائو) است.
بر روی صحنه شخصیتی به نام سرود اندری (که هری هاک نقشش را بازی می‌کرد) دیالوگ خود را ادا کرد و به خاطر اینکه صدای خنده حاضران بلند شد بوتو وارد اتاقک رئیس‌جمهور شد و گلوله‌ای بر سر او شلیک کرد. گلوله از کنار گوش چپ لینکلن وارد شد و در پشت کره چشم راستش قرار گرفت. لینکلن در هنگام اصابت تیر در حال خندیدن بود.: 96 
سرود ایران من که به نام سرود مرداد گران نیز شناخته شده‌است، به مناسبت ۲۵اُمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خوانده شده‌است. در این سرود ضمن اشاره به این رویداد، راه رهایی مردم ایران از استبداد و استعمار، انقلاب دانسته شده‌است.
حُماة الدیار (به معنی: پاسداران سرزمین) نام سرود ملی کشور سوریه است. متن این سرود توسط خلیل مردم بک (۱۸۹۵–۱۹۵۹) سروده شده و موزیک آن توسط محمد فلیفل (۱۸۹۹–۱۹۸۵) تهیه شده است.