نام حق

معنی کلمه نام حق در لغت نامه دهخدا

نامحق. [ م ُ ح ِق ق / ح ِ ] ( ص مرکب ) که صاحب حقی نیست. که بر حق نیست. که مصاب نیست.

معنی کلمه نام حق در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: مقدمةالصلات) سرودۀ شرف الدین بخارایی، منظومه ای به فارسی، در فقه حنفی. این اثر در ۶۹۳ق، در ده باب تدوین شده که از آن شمارند: بیان وضو، باطل کننده های وضو، غسل و آنچه غسل را واجب می کند. این اثر از کتاب های درسی «پنج گنج» فرارود، افغانستان و هندوستان بوده است. نام حق بارها چاپ شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نام حق

چیزی به نام حق «حق نشر بین‌المللی» که به صورت خودکار نوشته‌های نویسندگان را در سراسر جهان محافظت کند وجود ندارد. محافظت در مقابل استفاده در هر کشوری به قوانین ملی آن کشور بستگی دارد. با این وجود بیشتر کشورها برای آثار خارجی تحت شرایط خاص، محافظت‌هایی فراهم می‌کنند که تا حد زیادی به وسیلهٔ معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی حق نشر ساده شده‌است. دو کنوانسیون مهم در این زمینه وجود دارند، یکی کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و دیگری کنوانسیون جهانی حق نشر. با این همه، کشورهایی وجود دارند که برای کارهای خارجی، محافظت حق نشر کمی ارائه می‌دهند یا اصلاً ارائه نمی‌دهند.
نوشته چنان بود کان نام حق کزویست یکسر جهان را سبق
نام حقم بست، نی آن رای تو نام حق را دام کردی وای تو
باش تا از اصفهان صمصام حق گردد پدید نام حق گردد پدید
نام حق بستاند از تو داد من من به نام حق سپردم جان و تن
چون نامه بقای تو خواهند در نوشت عنوان بنام حق کن و بر نام حق بمیر
آن مریدی پیش شیخ نامدار نام حق میگفت بیرون از شمار
دگر ره گفت نام حق دگر بار بگو چون بِه ازین نبوَد دگر کار
دوستی خواستند، دشمن روی عالم گشتند. نیکنامی خواستند، بدنام عالم شدند. در دلها عظمت و حرمت خواستند، از پشه و مگس حقیرتر و ننگین‌تر شدند و اگر خواهی که این سخن روشنتر شود در حال انبیا نظر کن که ایشان هرکار که کردند، آغاز به این کردند و پناه به این نام گرفتند و خدمت این نام کردند و این نام را در میان جان و دل جا کردند و مال خود فدای این نام کردند و در بند قبول خلق نبودند که خلق ایشان را بد گویند، یا نیک گویند؛ در بند آن بودند تا خلق را به خدمت این نام کشند و در پناه این نام کشند و دربند آن نبودند که میان خلق، نیک نام باشند و نام ایشان بماند، بلکه دربند آن بودند تا این نام حق عزیز و معظم باشد و تعظیم این نام بماند و اگر نام خود را خواستند، هم از بهر این نام خواستند تا خلقان بشنوند که این نام بزرگ نامشان را چون بزرگ کرد و چون عزیز کرد، تا دیده‌های خلق را بگشایند که راه غلط مکنید و اگر نام خود را میخواهید، نام خود را بهلید، این نام را بگیرد و اگر حرمت خود میخواهید، حرمت این نام را نگاه دارید و نام خود را فراموش کنید و این نام را یاد دارید که هرکه نام خود جست، نام خود را گم کرد و هر که نام خود را در این نام گم کرد، نیکنامی یافت تا ابد و از انبیا علیهم السلام مصطفی صلی الله علیه و سلم چست تر بود. در این خدمت نیکنامی او از دیگران افزون تر شد. چون دست در این نام زدند، مرغکان ضعیف ابابیل دمار از دماغ پیلان مست برآوردند.
بر زبان نام حق و، در جان او گَندها از فکر بی ایمان او
مگر ز حق نبود شرم حق پرستان را که نام حق نبرند و همین «انا» گویند