نالینو

نالینو

معنی کلمه نالینو در لغت نامه دهخدا

نالینو. [ ن َ ] ( اِخ ) از دهات دهستان مرکزی بخش خوسف شهرستان بیرجند است و در 38 هزارگزی جنوب غربی خوسف ، در منطقه کوهستانی گرمسیری واقع است و 19 تن سکنه دارد. آبش از قنات تأمین میشود. محصولش غلات و شغل اهالی زراعت است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
نالینو. [ ن ُ ] ( اِخ ) کارلو آلفونسو ( 1882 - 1938 م. ). مستشرق ایتالیائی. وی استاد زبان و ادبیات عرب در دانشگاه رم بود و با زبانهای فارسی و ترکی نیز آشنائی داشت.

معنی کلمه نالینو در فرهنگ فارسی

کارلوالفونسو نالینو ( و. ۱۸۸۲ - ف. ۱۹۳۸ م . ) مستشرق ایتالیائی استاد زبان عربی در دانشگاه تورینو و معلم علوم شرقی در ناپولی ( ناپل ) و عضو مجمع لغوی سلطنتی مصر. بمسائل جغرافیائی و فلکی عرب توجه داشت و کتاب [ علم الفلک تاریخه عندالعرب فی القرون الوسطی ] را در این باب تالیف نمود که در سال ۱۹۱۱ در رم بچاپ رسید . همچنین قسمتی از کتاب [ منتهی الادراک فی تقسیم الفلاک ] تالیف بهائ الدین ابوبکر خرقی عالم بزرگ قرن ششم را بطبع رسانید. وی علاوه بر زبان و ادبیات عربی با فارسی و ترکی نیز آشنایی داشت .
مستشرق ایتالیایی است وی استاد زبان و ادبیات عرب در دانشگاه رم بود و با زبانهای فارسی و ترکی نیز آشنائی داشت .

معنی کلمه نالینو در دانشنامه عمومی

نالینو (خوسف). نالینو یک روستا در ایران است که در شهرستان خوسف واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نالینو

در سال ۱۹۰۰ خود را بازنشسته کرد تا برای پژوهش دربارهٔ تاریخ نجوم که از دلبستگی‌های او بود، فرصت بیشتری داشته باشد. کارلو آلفونسو نالینو در روزگار ریاست اسکیاپارلی بر رصدخانهٔ بررا مأمور ترجمهٔ زیج بتانی شده بود و در این کتاب نیز بارها از نظرات اسکیاپارلی بهره برده بود.