ناقصی

معنی کلمه ناقصی در لغت نامه دهخدا

ناقصی. [ ق ِ ] ( حامص ) ناقص بودن. تمام و کامل نبودن.نقصان داشتن. حالت و صفت ناقص. رجوع به ناقص شود.

معنی کلمه ناقصی در فرهنگ فارسی

مقصان داشتن کامل نبودن عدم تمامیت .

جملاتی از کاربرد کلمه ناقصی

این جزیره در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم بوده و نُه کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد. هنگام ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم واقع شده‌است. فاصله آن تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی می‌باشد. این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع است. طولانی‌ترین قطر آن از «روستای هنگام کهنه» تا «روستای هنگام جدید» ۹ کیلومتر است.
شد تمام از فیض عالمگیر او هر ناقصی ماه نو را کرد گر بدر منور آفتاب
آنچه در گزارش خبری بی‌بی‌سی آمده‌است خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده‌است. در این خبر به نقل از آقای خمینی آمده‌است که: «... ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم…». در حالی که درمتن اصلی پیام آمده‌است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم…»
تورفتگی‌های سنگ‌ها ممکن است از طریق فرآیندهای مختلفی شکل بگیرد. معمولاً شکاف‌هایی که در اثر فعالیت‌های تکتونیکی باز می‌شوند (چین‌خوردگی و گسل‌شدن) تا حدی با کوارتز، کلسیت، و سایر کانی‌های ثانویه پر می‌شوند اما پرشدگی‌های ناقصی باقی می‌ماند که همان تورفتگی‌های سنگ هستند.
در اواخر سَدِه هشتم میلادی، فیلسوفی به نام شانکارا این موضوع را مطرح کرد که براهما و آتمان (ذات نفس) هر دو در اساس یکی هستند و ایزدان شخصی مورد پرستش هندوها نمودهای ناقصی از یک براهمای برتر است که «بی‌چون» است و با صفاتی که می‌شناسیم قابل تشخیص نیست.
روز ۳۱ اوت به فرمان استاوکا جبهه لنینگراد با بازسازمان‌دهی نیروهای خود دو ارتش جدید چهل و دوم و پنجاه و پنجم را تشکیل داد. این ارتش‌ها به ترتیب شروع به محافظت از جانب جنوب غربی شهر در اطراف کراسنویه سلو و پوشکین و بخش شرقی شهر بین کولپینو و شلیسلبورگ نمودند. ارتش هشتم شوروی نیز که به وسیله ارتش هجدهم آلمان تدریجاً به سمت اورانینباوم عقب رانده شده بود، در جانب غربی لنینگراد مستقر بود. به هر ترتیب این ارتش‌ها سازمان ناقصی داشتند و لشکرهای آن‌ها به شکل کاملی تشکیل نشده نبودند. روز ۱۱ سپتامبر در مجموع ۴۵۲ هزار نفر از نیروهای ارتش سرخ در جبهه لنینگراد مستقر گشته بودند که دو سوم از آن‌ها در جنوب شهر در مقابل مقدار مشابهی نیروی آلمانی قرار داشتند.
در سلک دوستان تو گردید سیدا هر ناقصی که دشمن او شد عدوی توست
با نقد مهر دوست که چون زر خالص است ما سنگ ناقصی به ترازو نهاده ایم
در ادبیات انگلیسی، «بی‌غیرتی» را «کاکولدینگ» می‌نامند که این واژه از نام پرندۀ‌ کوکو گرفته شده است که در لانۀ پرندگان دیگر تخم‌گذاری می‌کند. در واقع این واژه استعارۀ‌ ناقصی است که از شعر «جغد و بلبل» (سروده شده در قرن ۱۲ یا ۱۳ میلادی در انگلیس توسط شاعری گمنام) برگرفته شده است.
اولین اسکلت این حیوان در سال ۱۹۰۰ در غرب کلورادو در آمریکا کشف گردید. بر پایه یک اسکلت کامل بدست آمده، براکیوسور طولی معادل ۲۵ متر داشته‌است و احتمالاً می‌توانسته ۱۳ متر نیز از زمین فاصله داشته باشد. اجزاء ناقص بدست آمده دیگر نشان می‌دهد که می‌توانسته ۱۵٪ بلندتر از این نیز بشود. اجزای ناقصی مثل یک استخوان نازک‌نی ساق پا که ۱۳۴۰ سانتیمتر طول دارد.
تا به خودداری گمانِ علم و دانش، ناقصی چون به نقصِ خود شدی قایل، کمال این است و بس
هم مثال ناقصی دست آورم تا ز حیرانی خرد را وا خرم
بنابراین برای جهت‌دادن رفتار، افراد نیاز دارند بدانند که چه چیزی مورد قبول است و چه چیزی مورد قبول نیست. اگر نقد تنها یک وجه آن را در نظر بگیرد و دیگری را فراموش کند، ممکن است اطلاعات ناقصی را منتقل کند، که واقعاً به درد جهت دادن رفتار یا راهنمایی نمی‌خورد. یکی از دلایل اساسی اینکه کار درستی نادیده گرفته می‌شود، یا مورد اهانت یا خرابکاری قرار می‌گیرد این است که جنبه‌های مثبت و منفی آن روشن نشده است.
زن چه باشد ناقصی در عقل و دین هیچ ناقص نیست در عالم چنین
و ماه مثل است بر وصی کو مر علم تنزیل را بشنود و نگذاشت که همچنانک بود ازو گذشتن چنانک (نور) از آبگینه بگذشت بل مر او را از آن مثل بگردانیدو معنی آن را پدید آورد، و آبگینه که جوهر سفلی بود و مصنوع مردم بود روشنایی آفتاب را نتوانست از حال او گردانیدن، ماه توانست روشنایی آفتاب را از آنچ بر آن بود گردانیدن، که ماه بجوهریت بآفتاب نزدیک بود؛ و مبدع الهی بود نه مصنوع انسانی، و مر آبگینه را بدانچ چو پیش آفتاب بداشتندی، سیاه ننمودی و نور ازو بگذشت، شرفی نیفزود، بل این از ناقصی آبگینه بود که نور ازو بگذشت، چنانک از هوا گذشته بود، و شرف مر جرم ماه را بود که نور آفتاب را بتوانست پذیرفتن.
فریدریش آرنولد بروک‌هاوس (زادهٔ ۴ مهٔ ۱۷۷۲ در دورتموند، درگذشتهٔ ۲۰ اوت ۱۸۳۲ در لایپزیگ)، در سال ۱۸۰۵ در بنگاه انتشاراتی خود واقع در آمستردام، دانشنامهٔ اولِ خود را منتشر کرد. او در سال ۱۸۰۸ در نمایشگاه کتاب لایپزیگ حق چاپ دانشنامهٔ بزرگ ولی هنوز ناقصی را به نام «فرهنگ محاورهٔ لوبل و فرانک» خریداری کرد و از این راه بنگاه نشر پربار و بسیار موفق «بروک‌هاوس» را به راه انداخت. بروک‌هاوس در سال ۱۸۱۱ به شهر آلتنبورگ در تورینگن نقل مکان کرد. این بنگاه نشر اکنون متعلق به شرکت برتلسمان است و پایگاه آن در شهر مانهایم آلمان قرار دارد.
دم از کمال زنی، ز آنکه ناقصی ناقص! کنی بدانش خود ناز، جاهلی، جاهل!!
مسلَّم باشدت این پاک بازی وگر نه ناقصی و نانمازی
چون کمالی بود برتر از جهان ناقصی بایست آن را تشنه جان
به علاوه، در سال ۱۹۹۲فاما و فرنچ نشان دادند که بتا مقیاس ناقصی از ریسک سرمایه‌گذاری است.