ناظمی

معنی کلمه ناظمی در لغت نامه دهخدا

ناظمی. [ ظِ ] ( حامص ) مأخوذ از تازی ، نظم دهندگی. ( ناظم الاطباء ). ناظم بودن.
ناظمی. [ ظِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ناظم. رجوع به ناظم شود.
ناظمی. [ ظِ ] ( اِخ ) مؤلف صبح گلشن این دو بیت را به نام او ثبت کرده است :
مژه بر هم زدن و چشم سیاهش نگرید
زیر لب خنده و دزدیده نگاهش نگرید
می کشد رشک مرا ورنه یقین می گفتم
عاقلان را که به رخساره ماهش نگرید.
بیش ازین از احوال او اطلاعی به دست نیامد.

جملاتی از کاربرد کلمه ناظمی

امید بنکدار دوم تیرماه هزار و سیصد و چهل و هشت در بیمارستان میثاقیه (مصطفی خمینی) به دنیا آمد. پدر و مادرش پیش از ازدواج همسایه و از زمان کودکی ساکن محلهٔ منیریه بودند. هنوز هم دو بن‌بست به نام‌های بنکدار و ناظمی در خیابان منیریه مجاور همدیگرند. او کودکی‌اش را در خیابان میرعماد گذراند و پس از هفت سالگی ساکن شمیران شد. او فعالیتش را در حوزه تجسمی با نقاشی آغاز کرد و تکنیک‌های آبرنگ را نزد هما افتخار (غفارزاده) و جمال‌الدین خرمی نژاد آموخت. استاد سیاوش کسرایی تأثیر عمیقی بر نگاه او به نقاشی و حوزهٔ تجسمی گذاشت.
عده ای مقایسه نظم جهان و نظم ابزارهای ساخته دست بشر را نادرست می دانند. یعنی نمی توان گفت که چون ما ساعت را به عنوان شیئی منظم دیدیم و دانستیم که ناظمی دارد، باید در مورد چشم هم چنین باشد. برهان یاد شده بر این رأی استوار است که شیئی همچون ساعت که نشانه‌های طرح و تدبیر در آن پیداست، از پاره‌ای جهات به شیئی طبیعی نظیر چشم شباهت بسیار دارد. در این سبک استدلال که به آن قیاس می‌گویند، فرض اینست که اگر دو چیز از برخی جهات مشابه باشند به احتمال زیاد از سایر جهات نیز مشابهند.
از پارکهای معروف این محل می‌توان از باغ حکیم، هفت‌چنار، ۲۲ بهمن(کمپانی)، نور، اعتماد، خانواده و ناظمی و خیابانهای معروف آن گلستانی، حسام الدین، چهارراه رضایی، خیابان عرب نام برد.
به تصریح ریچارد داوکینز، این برهان بدیهی می‌انگارد که هرچه نظم مجموعه‌ای بیشتر باشد، می‌فهمیم که ناظم آن مجموعه هم پیچیده‌تر و عالم‌تر بوده‌است. کسی که توانسته باشد تمام جهان را نظم ببخشد، خودش باید لااقل به همان اندازه پیچیده و هدفمند باشد؛ و باز نیازمند ناظمی اعلم می‌شود.
حسین‌آباد ناظم (به لری: حسین آوادِ ناظم) یکی از شهرهای بخش سامن در شهرستان ملایر استان همدان است. دهستان حرم رود سفلی با مرکزیت روستای حسین‌آباد ناظم دارای ۱۸ روستا و۱۲۵۳۶ نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین ناحیه در بخش سامن از توابع ملایر است. شهر شدن حسین‌آباد ناظم در مجلس به تصویب رسیده و با موافقت استاندار این روستا به شهر تبدیل شد. این روستا (شهر جدید) متعلق به ارباب (خان) ناظمی بوده که طبق روایات فردی روحانی و عادل بوده که بعد از تقسیم اراضی روستا (شهر جدید) را ترک کرده،مردم این شهر از قوم لر بوده و به زبان لری تکلم می کنند .
عرفان ناظمی ملی‌پوش تکواندوی ایران در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به کانادا مهاجرت کرد و قصد دارد در این کشور دوران قهرمانی خود را دنبال کند. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مدال نقره این رقابت‌ها که برای اولین بار و به‌صورت آزمایشی برگزار شد، دست یافت. مدال طلای مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۹، مدال طلای جام فجر در سال ۲۰۱۹، مدال برنز جام ریاست فدراسیون جهانی در سال ۲۰۱۹، مدال طلای تیمی جام جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، مدال طلای تیمی المپیاد دانشجویان جهان در سال ۲۰۱۹ و مدال طلای مسابقات هنرهای رزمی در سال ۲۰۱۷ از افتخارات این ملی‌پوش تکواندوی ایران است.
امیر ناظمی پژوهشگر ایرانی حوزه سیاست‌گذاری فناوری، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از سال ۱۳۹۷ تا مرداد ۱۴۰۰ بوده است.
پارکهای معروف این محل از قبیل: باغ حکیم، هفت‌چنار، ۲۲بهمن، نور، اعتماد، خانواده و ناظمی نام برد و خیابانهای معروف محل: گلستانی، حسام الدین، چهارراه رضایی، خیابان عرب هستند.