ناظران

معنی کلمه ناظران در لغت نامه دهخدا

ناظران. [ظِ ] ( ع اِ ) دو مجرای دمعه که از گوشه چشم به جانب بینی فرود می آید. ( ناظم الاطباء ). عرقان علی حرفی الانف یسیلان من المؤقین. ( اقرب الموارد ). دو رگ از سوی بینی. ( مهذب الاسماء ). نام دو رگ است در عرض بینی.

معنی کلمه ناظران در فرهنگ فارسی

تثنیه ناظر:۱ - دو بیننده .۲ - دو مجرای اشک که از گوشه چشم بجانب بینی فرود آید.

جملاتی از کاربرد کلمه ناظران

وی با بیان اینکه این جبهه به صورت ویژه برای انتخابات پیش رو برنامه دارد، افزود: این جبهه دارای ۳ بخش است؛ بخش اول مشخصاً کار سیاسی انجام می‌دهد و بخش دوم ناظران و امین‌های مردمی هستند؛ عزیزانی در این بخش حضور دارند که آقایان سعید محمد و حجت‌الاسلام شجاعی و محمدرضا غلامرضا از جمله آن‌ها هستند. بخش سوم جبهه نیز شامل همراهان و هواداران است.
کسی بخواب نبیند نظیر تو چو بدید گه تعلم تعلیم ناظران تو خواب
فرداست کز طپانچهٔ حسنت به ناظران روئی نموده چون گلِ نیلوفر آفتاب
به رغم نظارت نکردن ناظران بین‌المللی، همهٔ رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانستند انتخابات را پوشش دهند و به منزلهٔ ناظران خواهند بودند.
با ناظران دولت بیدار تو بشب مسکین مخالف تو نیارد همی غنود
سال ۱۳۶۲ شیناترو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش‌بس میان ایران و عراق نظارت کنند.
برخی ناظران خاطرنشان کرده‌اند که اعتراضات علیه جنگ عراق در مقایسه با اعتراضات علیه جنگ ویتنام نسبتاً کوچک و نادر بوده‌است. یکی از عواملی که اغلب برای این امر ذکر می‌شود، عدم سربازی اجباری است.
سفر مافوق نور در فیلم‌های علمی-تخیلی اغلب به صورت نمایی از حرکت سریع رگه‌های نور به تصویر کشیده شده است. از دید سرنشینان فضاپیما، تمام نقاط نورانی کشیده و تبدیل به رگه می‌شوند و نما را در بر می‌گیرند. از دید ناظران بیرونی، فضاپیما در یک لحظه ناگهان شتاب گرفته و دور می‌شود و گاهی نیز دنبالهٔ نورانی کوتاهی در پشت آن دیده می‌شود.
چون جمال بی مثال خود نمود ناظران را عقل و دل از کف ربود
خسروا، از زخم تیغ تو در اکناف عراق ماند خواهد ناظران را تا گه محشر نشان
برخی ناظران سیاسی، تشکیل «هیئت حل اختلاف و تنظیم روابط قوا» در سال ۹۰ را موازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جهت کاستن از اختیارات این مجمع تحلیل کردند. ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اکبر هاشمی رفسنجانی بود.
توجه زیادی به ایالات متحده به دلیل برنامه‌های تسهیل کمی‌اش و چین معطوف شده بود. در بخش عمده سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، چین تحت فشار ایالات متحده قرار گرفت تا بگذارد یوان رشد کند. بین ژوئن و اکتبر ۲۰۱۰، چین اجازه یک رشد ۲ درصدی را داد، اما نگرانی‌های ناظران غربی مبنی بر اینکه چین فقط تحت فشار سنگین مداخله خود را کاهش داده، وجود داشت. گیره ثابت تا قبل از نشست ژوئن گروه ۲۰ رها نشده بود که پس از آن یوان حدود ۱ درصد رشد کرد تا فقط دوباره به آرامی ارزشش کاهش یابد و تا پیش از فشار بیشتر ایالات متحده در سپتامبر که دوباره نسبتاً زیادتر تا درست قبل از جلسات کنگره ایالات متحده در سپتامبر برای بحث در مورد اقدامات لازم برای ارزیابی مجدد رشد کرد.
هستند برشمال و یمین تو ناظران لیکن ترا نظر به یمین و شمال نیست
گروهی از ناظران فعالیت‌های سیاسی تابنده را دلیلی بر آن دانسته‌اند که جایگاه «قطب دراویش گنابادی» با تأخیر به او منتقل شود. نورعلی تابنده پس از کسب عنوان «قطب دراویش گنابادی» نیز در برخی از موضوعات سیاسی فعال بود و در مراسم بزرگداشت چهره‌های ملی-مذهبی شرکت می‌کرد.
عارفانند اهل معنی مغز می بینند مغز جاهلانند اهل صورت ناظران پوست پوست
درسه استان پرجمعیت اندونزی شامل (جاوه غربی، جاوه شرقی و جاوه مرکزی) ۴۸ درصد از رای‌دهندگان سال ۲۰۱۴ از این سه استان بوده‌است، در مجموع این انتخابات ۳۱ استان را پوشش می‌دهد. تقریباً ۱۶۰ میلیون نفراز جمعیت ۲۶۰ میلیونی شهروندان اندونزی واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند. بعضی از ناظران نیز این انتخابات را مشابه انتخابات ۲۰۱۷، به ویژه انتخابات جاکارتا توصیف کرده‌اند.
گمان شد ناظران را کافتاب است که طالع گشته از نیلی سحاب است
ز پشته پشته گشته ناظران را نماید کوه کوه اطراف هامون
راه گوش عاشقان از لحن دلکش می‌زند صید چشم ناظران از روی زیبا می‌کند