ناصر خان

معنی کلمه ناصر خان در لغت نامه دهخدا

ناصرخان. [ ص ِ ] ( اِخ ) ( ...اول ) ابن عبداﷲ، معروف به ناصرخان اول. از امراء بلوچستان است وی در حوالی سال 1170 هَ. ق. بر کراچی مستولی گشت. ( از معجم الانساب ص 449 ).
ناصرخان. [ ص ِ ] ( اِخ ) ( ...دوم ) ابن محراب خان ، از امرای بلوچستان است. وی به سال 1256 هَ. ق. به حکمرانی رسید و به سال 1257 دولت انگلستان حکومت او را به رسمیت شناخت و به سال 1271 عامل انگلیس شد. ( از معجم الانساب ص 449 ).

معنی کلمه ناصر خان در فرهنگ فارسی

ابن محراب خان از امرای بلوچستان است .

جملاتی از کاربرد کلمه ناصر خان

محی الدین خان صوفی حسین خان صوفی، عبدالعلی خان صوفی، کریم خان صوفی، ناصر خان صوفی، حسن خان صوفی، جمشید خان صوفی، حبیب الله خان صوفی، طاهر خان صوفی، حاج میرزا خان و سرهنگ محمد خان صوفی - میرزان .
کریم‌خان فرستادهٔ سلطان را در شیراز سرگرم کرد تا شاید در این فاصله صادق خان بصره را مفتوح سازد. چنان‌که بالاخره هم سلیمان آقا در سال ۱۱۹۰ قمری تسلیم شد و بصره به دست صادق خان و ناصر خان آل مذکور مفتوح گردید. صادق خان پس از چهار ماه اقامت در بصره، علی محمد خان زند را در آن جا گذاشت و خود با سلیمان آقا به شیراز به خدمت برادر آمد.
دوران تبعید برادران قشقایی در اروپا به مدت ۲۵ سال طول کشید. با پیروزی انقلاب و فروپاشی رژیم پهلوی، ناصر خان و خسرو خان قشقایی در زمستان ۱۳۵۷ به ایران و محل قدرت خود یعنی فیروزآباد فارس برگشتند و با استقبال گستردهٔ عشایر ایل قشقایی روبرو شدند. آن‌ها در بدو ورود به شیراز مالکیت باغ ارم را به مردم ایران تقدیم کردند[نیازمند منبع] و ضمن پشتیبانی از انقلاب، به منظور اعادهٔ اقتدار ایلی گذشته و نیز اعادهٔ نظم در منطقه قشقایی به فارس رفته، اقداماتی را آغاز کردند.
یک گور دسته جمعی در آوریل ۲۰۲۴ در مجموعه پزشکی ناصر خان یونش در جنوب شهر غزه با ۲۸۳ جسد کشف شد. ۳۰ جسد در دو گور در حیاط بیمارستان الشفا در شهر غزه مدفون شده بودند.
کربلایی فرزند میرناصر چهار فرزند پسر به نام های تیمورخان، باقرخان، جافرخان و ناصر خان داشت که شاخه خوانین تیلاوی (طولابی) را تشکیل می‌دهند،
خسرو سیف دبیرکل حزب ملت ایران معتقد است که تا زمانی که آیت الله ربانی شیرازی زنده بود رابطهٔ حکومت با قشقایی‌ها خوب بود اما پس از اینکه وی در تصادف مشکوکی کشته شد، حکومت فشار و تعرض بر قشقایی‌ها را آغاز کرد و آن‌ها هم به همین دلیل به کوه زدند و بر حکومت شوریدند؛ ولی اندکی پس از مهاجرت ناصر خان به خارج، خسرو خان بازداشت شد.
پس از حضور در ایل در سال ۱۳۲۱ به عنوان دستیار ناصر خان قشقایی منصوب شد و به دلیل استعداد ذاتی و آشنایی با زبان‌های فرانسه، آلمانی و انگلیسی، باعث پیشرفت ایلخان در مواجهه با خارجی‌ها و مذاکره با آن‌ها شد. ایل قشقایی که همواره با انگلیسی‌ها در جدال بود در جنگ جهانی دوم با آلمان همکاری داشت و بهمن‌بیگی تنها مترجم در دستگاه ایلخانی بود. پس از جنگ جهانی دوم، عده‌ای او شماتت را کردند که جای او در ایل نیست و با تحصیلاتی که دارد بهتر است به تهران برگردد و کارمند شود.