مینی بوس
معنی کلمه مینی بوس در فرهنگ معین

مینی بوس

معنی کلمه مینی بوس در فرهنگ معین

[ انگ . ] (اِ. ) وسیلة نقلیه موتوری به شکل اتوبوس کوچک .

معنی کلمه مینی بوس در دانشنامه عمومی

مینی بوس ( به فرانسوی: minibus ) گونه ای خودروی ترابرد مسافر است و در سرویس مدارس، ادارات و کارخانجات کاربرد بسیاری دارد که ظرفیت آن از یک ون بیشتر بوده و از یک اتوبوس کمتر است. معمولاً ظرفیت مینی بوس بین ۸ تا ۳۰ صندلی است. پیشرانه مینی بوس برخلاف اتوبوس، اغلب در جلوی خودرو قرار دارد.
بر اساس تعریف بند «چ» ماده ۵۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی ایران، مینی بوس خودروی مسافربری است که ظرفیت آن با راننده بین ۱۶ تا ۲۶ نفر می باشد. بر اساس قوانین ایران، همه دارندگان گواهینامه پایه دوم رانندگی پیشین، به شرط گذشتن یک سال از تاریخ اخذ گواهینامه و به شرط دارا بودن حداقل سن ۲۳ سال تمام، می توانستند رانندگی مینی بوس را برعهده گیرند. براساس قوانین جاری دارندگان گواهینامه پایه سوم با گذشت دو سال از اخذ آن و داشتن سن ۲۳ سال تمام می توانند در آزمون گواهینامه پایه دوم شرکت کنند.
معنی کلمه مینی بوس در دانشنامه عمومی
معنی کلمه مینی بوس در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه مینی بوس

معنی کلمه مینی بوس در ویکی واژه

وسیلة نقلیه موتوری به شکل اتوبوس کوچک.

جملاتی از کاربرد کلمه مینی بوس

با عبور خط آهن سراسری تهران- مشهد از شهرستان جغتای و داشتن ۳ ایستگاه در حوزه این شهرستان بیشتر حمل و نقل‌های برون‌شهری به خصوص در مسافت‌های طولانی با قطار صورت می‌گیرد و در مسافت‌های نزدیک با مینی بوس و سواری‌های خطی و آژانس.
تاکسی شراکتی یا تاکسی اشتراکی نوعی خدمات حمل و نقل عمومی است که در آن یک دستگاه تاکسی هم‌زمان می‌تواند توسط چند مسافر مختلف مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از تاکسی‌های شراکتی در کشورهای در حال توسعه رایج است. وسیله نقلیه ای که به عنوان تاکسی شراکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً خودرویی بین یک تاکسی تا یک اتوبوس است و می‌تواند شامل ون و مینی بوس هم شود. انجمن بین‌المللی حمل و نقل عمومی تاکسی شراکتی را از مصادیق حمل و نقل غیررسمی تعریف کرده‌است.
داستان آن درخصوص داماد خانواده ای به نام «خداخواست» است که بر روی مینی بوس پدرخانمش (مش عیوض) کار می‌کند اما به دلیل مشکلاتی که با پدرخانمش دارد، رفتارش با مسافران هم بسیار نامناسب است. بالأخره او روزی تصمیم می‌گیرد به جای کار بر روی مینی بوس، تاکسی بخرد و برای خودش کار کند اما با بروز اتفاقاتی این تاکسی برای او شانس نمی‌آورد بلکه مشکلاتش را بیشتر می‌کند و ادامه ماجرا …
این ایستگاه دارای امکاناتی همچون پله برقی، سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه تاکسی و مینی بوس درون‌شهری نیز می‌باشد. با تکمیل ایستگاه و افزایش شمار مسافران قرار است یک پایانه حمل و نقل عمومی جهت ارائه سرویس به شهرهای نزدیک نیز ساخته شود.
در برخی از مکان‌ها مانند برخی از شهرهای آفریقایی و همچنین هنگ کنگ به اشتراک گذاری تاکسی مینی بوس تحت نظارت سندیکاهای کارگری یا مسیر خاص است. در ایران نیز سازمان‌های تاکسیرانی زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند.
شرکت بهمن دیزل همچنین در سال ۸۸ مینی بوس سحر را به سبد محصولات خود افزود.
در ایران، حداکثر سرعت رانندگی در بزرگراه ها به شکل عمومی برابر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و اگر خطوط رفت و برگشت از یکدیگر جدا شده باشند حداکثر سرعت برای انواع سواری و وانت بار ۱۱۰ و برای اتوبوس و مینی بوس و تریلی و کامیون و کامیونت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.
در ۱۷ اسفند ۱۳۶۰، در بین راه دلیجان و محلات طی عملیاتی پیچیده و مشکوک توسط گروهک فرقان ، خودروی ربانی شیرازی در تصادفی عمدی واژگون و سپس به بهانه رساندن پیکر زخمی وی به بیمارستان، با ممانعت از همراهی محافظین در راه در یک خودرو مینی بوس متعلق به همین گروه او را خفه کرده و پیکر بی جانش را تحویل بیمارستان می‌دهند
این پایانه دارای سرویس‌های اتوبوس به شهرهای مختلف و مینی بوس و تاکسی زرد به روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ است.[نیازمند منبع]