میل بادامک
معنی کلمه میل بادامک در فرهنگستان زبان و ادب

میل بادامک

معنی کلمه میل بادامک در فرهنگستان زبان و ادب

{camshaft} [قطعات و مجموعه های خودرو] محوری با زائده های بادامک شکل که به وسیلۀ میل لنگ به گردش درمی آید و با زائده های خود سوپاپ های سیلندر را در زمان های معین باز و بسته می کند

معنی کلمه میل بادامک در دانشنامه عمومی

میل بادامک یا میل سوپاپ قطعه ای است که در موتورهای درون سوز چهار زمانه عمل باز کردن سوپاپ های ورودی و خروجی را انجام می دهد. سوپاپ های ورودی همان سوپاپ های ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر است. سوپاپ های خروجی همان سوپاپ های خروج دود از سیلندر است. نام میل بادامک بادامک های روی این قطعه اشاره دارد. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محورهایی به شکل بیضی یا دایره غیر هم محور قرار دارد.
در بعضی از مدل های دوزمانه از میل سوپاپ برای سوپاپ خروجی استفاده می شود.
میل سوپاپ توسط دنده ای که به وسیلهٔ زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می شود می چرخد. در موتورهای چهار زمانه به ازای هر دو دور میل لنگ میل سوپاپ یک دور می چرخد.
عواملی که می تواند به میل سوپاپ آسیب برساند، اُفت فشار روغن یا کمبود روغن در موتور می باشد.
در سال های قبل از دهه هشتاد میلادی معمولاً در بیشتر موتورها میل سوپاپ داخل سیلندر بود و از طریق استکانی یا تایپیت و میل تایپیت نیرو به انگشتی یا اسبک و سپس به سوپاپ منتقل می شد.
امروزه تقریباً در اکثر موتورهای چهار زمانه میل سوپاپ روی سر سیلندر قرار دارد که به آن میل سوپاپ بالا سری گفته می شود. موتورهایی که دارای یک میل سوپاپ بالاسری هستند با سر واژه OHC و موتورهای دارای دو میل سوپاپ از اینو نوع با سر واژه DOHC شناخته می شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه میل بادامک

قرون وسطی شاهد استفاده گسترده از ماشین‌ها برای کمک به نیروی کار بود. بسیاری از رودخانه‌های انگلستان و شمال اروپا اجازه استفاده از نیروی آب متحرک را دادند. آسیاب آبی در تولید بسیاری از کالاها مانند مواد غذایی، پارچه، چرم و کاغذ نقش اساسی داشت. این ماشین‌های مورد استفاده از اولین ماشین‌هایی بودند که از چرخ دنده‌ها و چرخ‌دنده‌ها استفاده کردند که بهره‌وری آسیاب‌ها را بسیار افزایش داد. میل بادامک اجازه می‌داد که نیروی چرخشی به نیروی جهت تبدیل شود. به‌طور قابل توجهی کمتر، جزر و مد بدنه‌های آب نیز مهار شد.
در موتورها، بادامک‌هایی که روی میل بادامک قرار دارند با برجستگی‌های خود هنگام چرخیدن، سوپاپ‌ها را می‌فشارند تا باز شوند، در حالی که فنرهای روی سوپاپ‌ها، آن‌ها را به موقعیت بسته بازمی‌گردانند.
هنگامی که میل بادامک می‌چرخد، برجستگی‌ها متناسب با پیستون‌ها، سوپاپ‌ها را بالا و پایین می‌کنند. برای این منظور، رابطه مشخصی بین برجستگی بادامک‌ها و نحوه عملکرد موتور در سرعت‌های مختلف وجود دارد.
آزمون خستگی در دمای ثابت، یکی از مرسوم‌ترین و پرکاربردترین انواع آزمون خستگی به حساب می‌آیند. این آزمون برای قطعاتی که در دمای ثابت یا تغییرات دمایی بسیار کم، تحت سیکل‌های تنشی قرار دارند استفاده می‌شود. این آزمون در بیشتر قطعات خودرو همچون میل لنگ، شاتون، میل بادامک و … کاربرد دارد.
گفته شده که یونانی‌ها از سدهٔ سوم پیش از میلاد در دستگاه‌های آبریز خود با بادامک آشنا بوده‌اند. استفادهٔ میل بادامک نخستین بار در سال ۱۲۰۶ توسط بدیع‌الزمان جزری دانشمندی از شرق آناتولی، معرفی شد. وی از بادامک در طراحی دستگاه‌های خود هم‌چون ساعت آبی، و دستگاه‌های بالابر آب بهره گرفت. بعدها اروپاییان از سدهٔ چهاردهم میلادی با بادامک و کاربردهای آن آشنا شدند.