میزراه

معنی کلمه میزراه در فرهنگ عمید

محل عبور ادرار از مثانه به خارج، پیشاب راه.

معنی کلمه میزراه در فرهنگ فارسی

میزه راه: پیشاب راه، محل عبورادرارازمثانه به خارج

جملاتی از کاربرد کلمه میزراه

در هیپرپلازی (افزایش غیرطبیعی تعداد سلول) پروستات، میزراه (اورترا) توسط بافت پروستات تحت فشار قرار گرفته و مسدود (تنگ) شده و باعث ایجاد مشکل در موقع دفع ادرار می‌گردد. این دارو با بلوک کردن گیرنده‌های آلفا یک در عضلات صاف، سبب شل شدن عضله حلقوی دور مجرای میزراه شده و باعث می‌شود ادرار بتواند راحتتر خارج شود.
اندازه میزراه در مردان بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر بوده و در سر آلت تناسلی باز می‌شود و اندازه میزراه در زنان نیز بین ۲/۵ تا ۵ سانتی‌متر است.
ضعف بافتهای نگهدارنده پیشابراه موجب می‌شود میزراه به سمت دیواره قدامی و دیستال مهبل افتادگی پیدا کند. فتق میزراه گاه با افتادگی مثانه (سیستوسل) همراه است که به آن سیستواورتروسل گفته می‌شود.
کلامیدیا می‌تواند هنگام آمیزش واژنی، مقعدی و دهانی منتقل شود. همچنین مادر آلوده می‌تواند این بیماری را هنگام زایمان به فرزندش منتقل سازد. همچنین عفونت چشمی نیز توسط تماس فرد به فرد، نیش پشه و استفاده از دستمال و حولهٔ آلوده در مناطق با سیستم تصفیه فاضلاب ضعیف منتقل شود.کلامیدیا تراکوماتیس تنها در انسان ایجاد آلودگی می‌کند. تشخیص شامل آزمایش‌های غربالگری است که به زنان زیر ۲۵ سال دارای رابطهٔ جنسی، افراد در خطر ابتلا و نخستین مرحلهٔ مراقبت‌های بارداری توصیه می‌گردد. آزمایش روی ادرار یا سواب دهانهٔ رحم، واژن یا میزراه انجام می‌شود. سواب مقعدی یا دهانی نیز برای تشخیص عفونت در آن نواحی توصیه می‌شود.
در فتق میزراه، بیرون‌زدگی میزراه (پیشابراه) زنان به داخل فرج رخ می‌دهد.
بخش خارجی فرج یا کس نام دارد و شامل کلیتوریس، لب‌های داخلی یا لابیا مینور، لب‌های خارجی یا لابیا ماژور، مدخل واژن (واژن) و میزراه (مجرای دفع ادرار) است.
مثانه نیز ادرار را از طریق لوله دیگری به نام میزراه (پیشاب‌راه) تخلیه می‌کند.
اسفنکتر خارجی مثانه که مانع دفع غیرارادی ادرار می‌شود در ابتدای میزراه قرار دارد. چون میزراه در زنان کوتاه‌تر است و به همین دلیل عفونت در دستگاه ادراری-تناسلی زنان چندین برابر بیشتر از مردان است.
نقش کلیتوریس صرفاً در برانگیختگی جنسی و رسیدن به اوج لذت جنسی است و کانال زایمان یا میزراه (مجرای دفع ادرار) در کلیتوریس قرار ندارد (برخلاف آلت مردی که از نظر هم‌ساخت‌شناسی (هومولوژی) متشابه کلیتوریس است). تنها مورد استثناییِ یافت‌شده، کفتار خال‌دار است که در کلیتوریس مادهٔ این حیوان، ادرار کردن و زایمان نیز از طریق کلیتوریس انجام می‌شود. کلیتوریس حساس‌ترین ناحیهٔ شهوانی و منشأ اصلی تمایل جنسی در جنس مونث است.
مثانه نیز ادرار را از طریق لوله دیگری به نام میزراه (پیشاب‌راه) تخلیه می‌کند