میترال

معنی کلمه میترال در فرهنگ عمید

دریچۀ بین بطن و دهلیز چپ قلب.

معنی کلمه میترال در فرهنگ فارسی

دریچه بین بطن ودهلیزچپ قلب

جملاتی از کاربرد کلمه میترال

اگر ترمیم دریچه امکان‌پذیر نباشد، جراح دریچه را تعویض خواهد کرد. در این روش دریچه میترال خراب بریده شده و خارج می‌شود و به‌جای آن یک دریچه مصنوعی جایگزین می‌شود. دریچه مصنوعی ۲ نوع هستند یا مکانیکال یا ساخته شده از بافت.
دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. تنگی دریچهٔ میترال در بزرگسالان اغلب از عوارض تب رماتیسمی است. علائم اصلی خستگی، تنگی نفس به‌ویژه هنگام فعالیت به‌دلیل کاهش برون‌ده قلبی است.
لاوی در سال ۱۹۹۱ به علت جدایی از داین هگارتی و به خاطر نفقه‌ای که طبق قانون آمریکا باید به داین می‌پرداخت، مالکیت خانه را از دست داد، اما از سوی مالک جدید خانه به او اجازه داده شد که تا زمان مرگش در خانهٔ سیاه اقامت داشته باشد. لاوی در اکتبر ۱۹۹۷ و به علت ادم ریه که ناشی از مشکلات دریچه میترال قلب بود درگذشت. پس از مرگ وی، اعضای کلیسای شیطان تلاش ناموفقی برای جمع‌آوری سرمایه و خرید مجدد خانه کردند اما راه به جایی نبرده و نهایتاً خانه در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۱ تخریب شد.
همچنین درگذشته برخی از پژوهشگران ارتباطی میان افتادگی دریچه میترال قلب و حملهٔ پانیک قائل بودند که در پژوهش‌های اخیر معلوم شد که این ارتباط تقریباً هیچ اهمیت یا نقش بالینی ندارد.
دریچه میترال دریچه‌ای است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار گرفته‌است و شامل دو لت ( دو تکه)است. به‌طور طبیعی دهانه‌های این دریچه هنگام دیاستول باز است و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ می‌شود . طی انقباض بطن چپ (سیستول) دریچه میترال بسته نگه داشته می‌شود.
بدیهی است ما دو نوع نارسایی دریچه قلب داریم نارسایی دریچه میترال و نارسایی دریچه سه لتی البته ممکن است در بیماریهایی مانند عوارض تب رماتیسمی نارسایی هر دو دریچه را همزمان داشته باشیم. درمان بسته به شرایط بیمار می‌باشد.
تنگی میترال یکی از انواع بیماری‌های دریچه‌ای قلب است که به معنی باریک‌شدن سوراخ دریچه میترال است.دریچه میترال دریچه بین دهلیز و بطن چپ قلب می‌باشد که خون را از دهلیز چپ قلب به بطن چپ می‌رساند. کار دریچه میترال این است که هنگام انقباض بطن چپ بسته شده و مانع از برگشت خون از بطن به دهلیز چپ می‌شود.
تقریباً نزدیک به همه موارد تنگی میترال ناشی از بیماری روماتیسمی قلب است.
گاهی موکوس یا مخاط (خلط) با رنگ و لعاب خون٬ می‌تواند خاستگاهی همچون سینوس‌ها و دلیلی چون سینوزیت داشته‌باشد و نیز در نارسایی قلب و تنگی دریچه میترال ممکن است سرفه همراه با خروج خون دیده شود.
هر تحتانی بطن دارای دو دریچه‌است که یکی از آن‌ها موجب ورود خون از طریق دهلیزها به بطن؛ و دیگری موجب خروج خون از بطن به خارج از قلب و اندام‌های دیگر می‌شود. بطن راست خون را از طریق دریچهٔ سه‌لختی از دهلیز راست دریافت می‌کند؛ و سپس آن را از طریق دریچهٔ ششی به سرخرگ ششی و به سوی شش‌ها می‌فرستد. بطن چپ خون اکسیژنه را از طریق دریچهٔ میترال (دولختی) از دهلیز چپ دریافت کرده و آن را از طریق دریچهٔ آئورتی به آئورت و به این ترتیب به سراسر بافت‌های بدن می‌فرستد.