میانه سال

معنی کلمه میانه سال در لغت نامه دهخدا

میانه سال. [ ن َ / ن ِ ] ( ص مرکب ) دوموی. نیم عمر. ( زمخشری ). میانه سن. میانه عمر. نه جوان و نه پیر. ( ناظم الاطباء ). آن که نه جوان و نه پیر است. نه پیر و نه جوان. میان جوانی و پیری. که نه جوان و نه پیر باشد. کهل. ( مرد ). دومویه. کهله ( زن ).

معنی کلمه میانه سال در فرهنگ عمید

کسی که نه پیر باشد نه جوان، میان سال.

معنی کلمه میانه سال در فرهنگ فارسی

کسی که نه پیر باشد نه جوان .
کسی که نه پیرباشدنه جوان

جملاتی از کاربرد کلمه میانه سال

مور از سایر هم‌عصریان خود متفاوت بوده و توانست یک رابطه دوستانه و دوامدار با مردمان استرالیایی بومی ساکن در منطقه ایجاد نماید. هرچه بیشتر او در مورد فرهنگ آنها می‌آموخت، اشتیاق او عمیق‌تر می‌شد و او از نظر علمی علاقه‌مند به زبان و رسومات آنها شد. در میانه سال ۱۸۳۳، مور نخستین گزارش در مورد رسومات بومیان استرالیایی را در روزنامه پرت منتشر نمود. او برای غرامت پرداختن به مردمان بومی در مقابل از دست دادن زمین شان دادخواهی نموده و همچنین ایده مسیحی‌سازی آنها را ترویج کرد. او برای مدتی از رابرت لیون در راستای یادگیری زبان آنها حمایت مالی نمود، اما بعداً او را رها کرد تا خودش بی‌آموزد.
رستوران زنجیره‌ای فست فود آمریکایی چیک-فیل-ای در پی یک رشته نظرات عمومی داده شده در میانه سال ۲۰۱۲ توسط مدیر عامل آن دن کتی در خصوص ازدواج همجنسگرایان موضوع جنجال بود. این مسئله در پی این مسئله پیش آمد که معلوم شد بنیاد خیریه چیک-فیل-ای میلیونها دلار به سازمان‌های سیاسی مخالف حقوق همجنسگرایان کمک کرده‌است. فعالین ال جی بی تی خواستار بایکوت این زنجیره شده و فراخوانی در مخالفت با آن دادند در حالی که معترضان به آنها با غذا خوردن در رستورانها خودنمایی کردند. چهره‌های سیاسی ملی هم له و هم علبه آن سخن راندند و برخی شرکای تجاری پیوندهای خود با این زنجیره را گسستند. این شرکت در بیانیه‌ای در ژوئیه ۲۰۱۲ این بحث را به حوزه سیاسی و دولت وانهادند.
تا میانه سال ۱۳۵۴ هنوز کمتر کسی از تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین با خبر بوده و این سازمان یکی از معروفترین سازمان‌های مسلح مذهبی علیه رژیم در بین توده‌های مردم بود. در مهر ۱۳۵۴ جریان تقی شهرام با انتشار کتابی به نام «بیانیه اعلام مواضع ایدئولوژیک سازمان مجاهدین خلق ایران» اعلام کرد که ایدئولوژی دوگانه سازمان از اسلام به مارکسیسم - لنینیسم تغییر کرده‌است. در واقع علی‌رغم پذیرش مارکسیسم در سطح سازمان، رهبری بدون نظرخواهی از دیگران تغییر مواضع سازمان را با انتشار بیانیه رسماً اعلام کرد، یعنی اینکه ایدئولوژی کل سازمان تغییر یافته که واقعیت نداشت و هنوز افرادی بودند که به اعتقادات گذشته پایدار بودند و رهبری در واقع به‌جای همه تصمیم گرفت.
حسین صبحدل در میانه سال ۱۳۸۵ دچار بیماری ریوی شد و سرانجام در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
یک نظرسنجی گالوپ در ۱۳۴ کشور که مقبولیت رهبری آمریکا بین ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را مقایسه می‌کند دریافت که مقبولیت کار ترامپ تنها در ۲۹ کشور از اوباما بیشتر بود، که بیشترشان کشورهای غیردموکراسی بودند؛ مقبولیت رهبری آمریکا در میان همه متحدان و کشورهای گروه هفت سقوط کرد. در مجموع مقبولیت مشابه دو سال پایانی ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش بود. تا میانه سال ۲۰۲۰، تنها ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان بین‌المللی به نظرسنجی ۱۴ کشوری مرکز تحقیقات پیو نسبت به ترامپ ابراز اعتماد کردند، که پایین‌تر از ولادیمیر پوتین روسیه و شی جین پینگ چین بود.
در حین بحران اقتصادی گوشت قرمز دچار کمبود و افزایش بهای چند برابری شد که از میانه سال ۱۳۹۷ شروع و در ماه‌های پایانی پاییز اوج گرفت. بحران گوشت به یکی دیگر از چالش‌های بزرگ دوران دوم دولت حسن روحانی تبدیل شد.
بحران اقتصادی ۱۳۹۹–۱۳۹۷ در ایران، دوره‌ای از رکود با تورم شدید بود که با هجوم نقدینگی به سمت بازارهای سفته بازی از میانه سال ۱۳۹۶ شروع شد که در بهار سال ۱۳۹۷ با ناتوانی بانک مرکزی در ادامه تزریق ارز برای جذب ریال از بازار و با رخ دادن بحران جهش نرخ ارز برای عموم نمایان شد.
در دوره رکود بزرگ، فشار بسیار زیادی به مردم استرالیا آمد. این رکود با سقوط بورس نیویورک در اکتبر ۱۹۲۹ آغاز شد. دلایل دیگر رکود در استرالیا سقوط قیمت کالاهای استرالیایی و ناآرامی‌ها در بخش صنعت به خاطر از دست رفتن کارها و درآمدها بودند. در میانه سال ۱۹۳۲ (میلادی) تقریباً ۳۲٪ استرالیایی‌ها بیکار بودند.
او-۲۷ نخستین او-بوت نوع ۷ روز ۱۲ اوت سال ۱۹۳۶ وارد خدمت گشت. به منظور جلوگیری از تحریک ایالات متحده به ورود به جنگ، از تمامی قابلیت این او-بوت‌ها استفاده نمی‌شد. در پی سقوط فرانسه و دستیابی آلمان به بنادر آن، او-بوت‌های نوع ۷ قادر به رسیدن به نواحی غربی اقیانوس اطلس شمالی و مرکزی و همچنین دریای مدیترانه شدند. به‌کارگیری حملات گروهی شبانه موجب حصول پیروزی‌های بزرگی برای این او-بوت‌ها گشت. به هر صورت اتخاذ تمهیدات متقابل توسط متفقین از میانه سال ۱۹۴۳ اثرگذاری کلی او-بوت‌ها کاهش یافت و دوره او-بوت‌های نوع ۷ تقریباً به پایان رسید. با این حال از این نوع او-بوت همچنان در مناطقی که برد آن به آن‌ها می‌رسید استفاده شد.
شرایط در زندانهای با ازدحام و جمعیت زیاد در دوازده ساله گذشته به‌طور کلی یک ضعف دولت بوده‌است. انتظار می‌رود که اصلاحات مالیاتی در میانه سال ۲۰۰۵، ازدحام زندانها را کاهش دهد.