مگسک

مگسک

معنی کلمه مگسک در لغت نامه دهخدا

مگسک. [ م َ گ َ س َ ] ( اِ مصغر ) مگس خرد. ( ناظم الاطباء ). نوعی مگس خرد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ذروح. ( تفلیسی ). گوژخار. کوژخار. کاغنه. عروسک. باغوجه. ذروح ( واحد ذراریح ). ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به ذروح و ذراریح شود. || نوعی خال که زنان به رخسار کنند. قسمی خال که بر چهره نهند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || زایده ای است بر سر لوله سلاح آتشین که به مدد آن نشانه روی و تیراندازی کنند. ( فرهنگ لغات عامیانه جمال زاده ). زائده ای است کوچک در انتهای لوله تفنگ و مسلسل و جز اینها که به هنگام تیراندازی خط بصر خود را با رأس آن و زیر هدف میزان کنند. و رجوع به مگس ( معنی آخر ) شود.

معنی کلمه مگسک در فرهنگ معین

(مَ گَ سَ ) (اِ. ) زایدة کوچکی در نوک لولة اسلحه برای هدف گیری .

معنی کلمه مگسک در فرهنگ عمید

۱. برجستگی کوچکی در سر لولۀ سلاح های گرمِ سبک که برای دقت در نشانه گیری.
۲. (زیست شناسی ) = ذراریح

معنی کلمه مگسک در فرهنگ فارسی

۱ - مگس کوچک . ۲ - آنچه شبیه مگس باشد . ۳ - گوی کوچکی که در آخر لوله تفنگ و مسلسل ( سبک و سنگین ) نصب شده و تیر انداز بهنگام نشانه گیری خط بصر خود را با راس آن و زیر هدف میزان کند .

معنی کلمه مگسک در دانشنامه عمومی

مَگَسک برجستگی کوچکی است در سر لولهٔ سلاح های گرمِ سبک که برای دقت در نشانه گیری.
مگسک های امروزی قابل تنظیم اند. صفحه مدرج شده سوی راست مگسک برای تنظیم خطای چپ و راست است. با چرخاندن آن می توان خطای افقی را اصلاح کرد.
مگسک و نشانه جلو در حدود ۲٫۵ سانتیمتر بالاتر از لوله تفنگ قرار دارند. پیچ مدرج دیگری که در قسمت بالا و روی مگسک قرار گرفته برای تنظیم خطای عمودی است. با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت محل اصابت ساچمه ها به سیبل به سوی بالا جابه جا می شود.
گلوله هیچ تفنگی، در هیچ فاصله ای صاف و مستقیم حرکت نمی کند. از آنجا که خط دید ما از مگسک کاملاً مستقیم است ولی خط سیر گلوله تقریباً سهموی است تطبیق کامل این دوخط ممکن نیست، ولی بهترین و معمول ترین تطبیق، با برخورد این دو خط در دو نقطه پدید می آید که به آنها اصطلاحاً صفر نزدیک ( صفر اول ) و صفر دور ( صفر دوم ) می گوییم و در نهایت به کل این فرایند صفر کردن سامانه نشانه روی گفته می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه مگسک

ب) مگسک که در سمت ۵ میلیم به چپ و ۵ میلیم به راست قابل تنظیم است.
نخجیر۳ یک تفنگ شکاری جهت شکار چهارپایان است. لوله سلاح از جنس فولاد ضدزنگ و دارای ۴ خان راستگرد بوده و به صورت معمول با کالیبر ۰.۲۷۰ ارائه می‌شود و قابلیت عرضه با کالیبرهای ۵۷×۸، ۰۶-۰.۳۰، ۰.۳۰۸ را دارا می باشد. جنس قنداق سلاح از چوب گردو، دارای ضامن سه وضعیتی، تجهیزات کامل نشانه روی اعم از شکاف درجه قابل تنظیم، مگسک و ادوات مربوط به نصب دوربین نیز است.
مگسک در دهانه‌ی لوله‌ی اصلی نصب شده و شامل پایه و محافظ مگسک است. ارتفاع این قطعه قابل تنظیم است.
دستگاه نشانه‌روی که بر روی ریلی در انتهای عقبی لوله‌ی اصلی نصب شده (و قابلیت جابه‌جایی‌ دارد) و شامل پیچ‌هایی جهت تنظیم حرکت تیر در محور‌های افقی و عمودی است. ارتفاع این قطعه نیز متعاقب تغییر ارتفاع مگسک قابل تغییر و تنظیم است.
غلامرضا حسنی پیش از انقلاب، سر دفتری ازدواج و کشاورزی را داشت. او از مخالفان دودمان پهلوی بود و به گفتهٔ خود از ۱۸ سالگی تا امروز «قبل و بعد از انقلاب» همیشه اسلحه گرم به همراه داشته و به مبارزه مسلحانه با نظام پهلوی پرداخته‌ است. او در ماه‌های انتهایی حکومت پهلوی هم، از عوامل مؤثر در بسیج مردم علیه حکومت بود. «جمشید حق‌گو»، نخستین استاندار آذربایجان غربی، نقل می‌کند که حسنی «یک‌روز در بالای منبر به‌ طور غافل‌گیرانه یک کلاشنیکف از زیر عبای خود درمی‌آورد و می‌گوید: مردم این یک تفنگ است نوک مگسک قلب شاه! مردم با دیدن این صحنه به هیجان در می‌آیند و از آن تاریخ، مردم ارومیه به سرعت مسلح می‌شوند.»