مژکی
معنی کلمه مژکی در لغت نامه دهخدا

مژکی

معنی کلمه مژکی در لغت نامه دهخدا

مژکی. [ م ُ / م ِ ژَ ] ( ص نسبی ) منسوب به مژک و مژه. مژه ای. هدبی. مژگانی. رجوع به مژگانی شود.

معنی کلمه مژکی در فرهنگستان زبان و ادب

{rambutan} [زیست شناسی- علوم گیاهی] میوۀ گیاهی با نام علمی سرخالوی مژکی (Nephelium lappaceum ) و هم خانواده با سرخالو و چشالو که شفت و گرد وگاه بیضی و قطر آن سه تا شش سانتی متر است که روی خوشه های دو تا ده تایی قرار دارد؛ پوست آن پوشیده از مژک و معمولاً سرخ است؛...

معنی کلمه مژکی در دانشنامه عمومی

مُژَکی یا رامبوتان میوهٔ گیاهی است با نام علمی سرخالوی مژکی ( ( نام علمی: 'Nephelium lappaceum' ) و هم خانواده با سرخالو و چشالو که سفت و گرد وگاه بیضی و قطر آن سه تا شش سانتی متر است که روی خوشه های دو تا ده تایی قرار دارد؛ پوست آن پوشیده از مژک و معمولاً سرخ است؛ گوشتهٔ آن شفاف و ترد و سفید و گاه مایل به صورتی است و طعمی ترش و شیرین دارد؛ هستهٔ آن قهوه ای شفاف و به قطر دو تا سه سانتی متر است.
مژکی گیاهی است درختی با اندازه متوسط که مربوط به مناطق گرمسیری و استوایی می باشد و در تیره Sapindaceae طبقه بندی می گردد.
معنی کلمه مژکی در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه مژکی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه مژکی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه مژکی

معنی کلمه مژکی در ویکی واژه

میوۀ گیاهی با نام علمی سرخالوی مژکی (Nephelium lappaceum) و هم‌خانواده با سرخالو و چشالو که شفت و گرد وگاه بیضی و قطر آن سه تا شش سانتی‌متر است که روی خوشه‌های دو تا ده‌تایی قرار دارد؛ پوست آن پوشیده از مژک و معمولاً سرخ است؛ گوشتۀ آن شفاف و ترد و سفید و گاه مایل به صورتی است و طعمی ترش و شیرین دارد؛ هستۀ آن قهوه‌ای شفاف و به قطر دو تا سه سانتی‌متر است.

جملاتی از کاربرد کلمه مژکی

اساس ساختار تاژک سلول‌های یوکاریوتی یک اسکلت ریزلوله‌ای (میکروتوبولی) است که در غشای سلولی، محصور و به ساقه مژکی معروف است. ساقه مژکی را با فرمول ۲ + ۹ نمایش می‌دهند و به این معنی است که ۹ جفت ریزلوله محیطی، یک جفت ریزلولهٔ مرکزی را دربر گرفته‌اند. حرکت تاژک یوکاریوتی به، صورت‌های گوناگون صورت می‌گیرد که معمولاً حرکت از نوع موجی است.
سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می‌دهد و یک توده احشایی پشتی و گنبد مانند که بیشتر اندام‌های داخلی در آن جای داشته‌اند. (حلزون‌ها معمولاً صدف دارند اما برخی از گونه‌های بی‌صدف آن نیز مشاهده شده‌است. چشم حلزون معمولاً بر روی دو تا شاخک بر روی سر آن قرار گرفته‌است) مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی ظریف است و آن را به عنوان عضو شنا به کار می‌برد. قسمت پشتی ولیگر بعداً کاملاً بزرگ می‌شود و توده احشایی در حال رشد به سمت پشت برآمدگی می‌یابد. اما این رشد رو به بالا در طرف راست و چپ به‌طور یکسان صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن پیچ‌خوردگی توده احشایی و صدفی است که روی این توده را می‌گیرد.
بدن شامل قسمت‌های گوناگونی است، سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می‌دهد و یک توده احشایی پشتی و گنبد مانند که بیشتر اندامهای داخلی در آن جای داشته‌اند. مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی ظریف است و آن را به عنوان عضو شنا بکار می‌برد. قسمت پشتی ولیگر بعداً کاملاً بزرگ می‌شود و توده احشایی در حال رشد به سمت پشت برآمدگی می‌بابد. اما این رشد رو به بالا در طرف راست و چپ به‌طور یکسان صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن پیچ‌خوردگی توده احشایی و صدفی است که روی این توده را می‌گیرد.
این تغییرات شیمیایی اثرات منفی مکانیکی و میکروبی اعتیاد به الکل را بر روی دستگاه تنفس تجمیع می‌کند. این موارد شامل اختلال در عملکرد رفلکس حلقی و مژکی و احتمال رشد باکتری‌های پنوموکوک در دستگاه تنفسی فوقانی است.