مونولوگ

معنی کلمه مونولوگ در فرهنگ عمید

در تئاتر، قسمتی از نمایش که یک هنرپیشه به تنهایی در صحنه ظاهر شود و با خود حرف بزند.

معنی کلمه مونولوگ در فرهنگ فارسی

( اسم ) صحبت انفرادی یک تن بدون مخاطب در سینما و تاتر و منظور از آن ایجاد هیجان در صحنه است . در مونولوگ حرکت کم بکار برده میشود و فقط در صورت حالتهای مختلف ایجاد میگردد .

معنی کلمه مونولوگ در دانشنامه آزاد فارسی

مونولوگ (monologue)
(یا: تک گفتار) سخن گفتن یک نفره. گرچه از این اصطلاح معمولاً چنین برمی آید که یک اجرای نمایشی تک نفرۀ استادانه است. مونولوگ های ادبی غالباً قطعاتی نمایشی اند که در آن ها شخصیتی، خصوصیت ویژۀ خود را گاهی بی اختیار (همچون در مونولوگ های نمایشی) آشکار می سازند؛ تک گویی (حدیث نفس) در نمایش، کارکردی شبیه به مونولوگ دارد. مونولوگ در دیالوگ (گفت وگوی نمایشی) می تواند رخ دهد؛ مثلاً در گفت وشنودی که، در آن، فردی بی مقدمه حکایتی طولانی را آغاز می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه مونولوگ

سیروان خسروی، زانیار خسروی، لئون الگانت، اعضای گروه و عوامل پشت صحنه گفت و گویی انجام دادند که در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ منتشر شد، در این گفت و گو در مورد مسائل بسیاری از جمله ساخت آلبوم مونولوگ و اجرای زنده آن، خلاقیت، موسیقی و موضوعات دیگر صحبت می‌کنند.
در سال ۱۹۹۲، جاناتان لارسون مونولوگ راک خود را به نام تیک، تیک اجرا می‌کند. . . رونق! در کارگاه تئاتر نیویورک، با همراهی دوستان راجر و کارسا. او صدای تیک تیک بی وقفه ای را که در سرش می‌شنود توصیف می‌کند و شروع به گفتن داستان خود می‌کند. راوی نادیده ای توضیح می‌دهد که این فیلم داستان واقعی جاناتان لارسون است، «به جز قسمت‌هایی که [او] ساخته‌است.»
این یک اعتراف است یک اجرای مونولوگ به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور و بازی فرزین محدث
راک نامزدهای بهترین فیلم مستند را در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار اعلام کرد، او مونولوگ کوتاهی را اجرا کرد که عمدتاً از روی فیلمنامه اتوکیو خوانده شد. راک دربارهٔ زوج خاویر باردم و پنه لوپه کروز، که هر دو برنده قبلی اسکار بودند، شوخی کرد. اسمیت و همسرش پینکت کنار هم و تقریباً در صندلی‌هایی جلویی حضار نشسته بودند. سپس راک در مورد سر تراشیده شده پینکت اسمیت اظهار نظری کرد، و تلویحاً نگاه دراماتیک دمی مور در فیلم جی آی جین در سال ۱۹۹۷ را در این شوخی یادآور شد.
این کلاه من نیست با ماهی کوچک که راوی داستان است، آغاز می‌شود. روایت ماهی کوچک می‌تواند گفت‌وگویی درونی با خودش یا به‌طور مستقیم با خوانندهٔ کتاب تلقی شود. نثر این کتاب ساده اما دارای تضادهای معنایی است تا ابهام کافی برای تعامل خواننده با داستان را داشته باشد. ماهی کوچک از جمله‌هایی با ساختار تکراری استفاده می‌کند تا کنش خود را توجیه و احساس امنیت کند. او داستان را به شیوهٔ مونولوگ روایت می‌کند و نه‌تنها شخصیتی بی‌اخلاق است، بلکه با این تصور که در نهایت به‌خاطر این دزدی گرفتار نمی‌شود، رفتاری «شرم‌آور» دارد.
در مونولوگ پایانی نمایش، پوران دختر حضرت والا ملحفه‌ای را که نماد منیر نوزاد است در آغوش گرفته و می‌گوید «خوابی دخترکم ماه منیر؟ تازه اول قصه بود جان دل، نمی‌دانم من برایت قصه می‌گفتم از وحشت یا تو تعبیر خواب آشفتهٔ من بودی در لباس قصه!» «چه‌خوب که دختر شدی مادر!… بی‌نیازی از تخت و تاج در تدبیرِ این دو روز حیاتِ لاجرم‌… حرصِ قدرت دردِ سرطان است، مثل موریانه می‌افتد به‌جان‌ِ الفتِ زنان و مروتِ مردان» «رعنا می‌شوی زود ولی دانا می‌شوی دیر… شاید فرداروز تو بتوانی با عقلی مادرانه کدورتِ کینه بروبی عاقبت از این غمکده و نشاطِ عشق بپاشی به باغ و باورِ این خانه» «دخترکِ خیال، برای تو به‌یادگار، بسیار نوشتم از خاطراتِ رفته، خواهی خواند اگر بگردی و بیآبی برگ‌برگ از زیرِ خشت خشتِ این خانه»
خصوصیت بارز داستان‌های رولفو رابطهٔ مشکل‌ساز پدر و پسر، فلاش‌بک به خشونت، وقایع‌نگاری وارونه، تصاویر به‌یادماندنی و سنگینی گناه و مرگ است. اغلب دیالوگها، مثل مونولوگ است. شاعر مکزیکی اوکتاویا پاز، دربارهٔ رولفو گفته‌است: «تنها رمان‌نویس مکزیکی که به جای تشریح، تصویری از پیرامون فیزیکی به ما می‌دهد.»
هنگامی که کیتکوفسکا متولد شد، لهستان بخشی از امپراتوری روسیه بود. او در طول عمر خود شاهد تغییرات چشمگیری در فرهنگ و سیاست لهستان بود. از آنجایی که او از استقلال لهستان دفاع می‌کرد، در تدریس در آکادمی تئاتر ورشو، انجام مونولوگ کمدی، یا آواز در موسیقی فیلم، بهترین‌ها را برای کشور خود و بالاترین تلاش و توانش را برای مخاطبان خود به ارمغان آورد.
آخرین تانگو در پاریس (۱۹۷۲) - منتقدان، به رغم صراحت‌های جنسی فراوان فیلم، بازی براندو را بسیار تحسین کردند. او همان سال نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. راجر ایبرت، مونولوگ مشهور براندو در کنار جسد همسرش را بهترین صحنهٔ بازیگری در تاریخ سینما دانسته است.
پس از وقفه‌ای کوتاه، سری جدید برنامه چرخ از اردیبهشت ۱۳۹۵ با اِعمالِ تغییراتی جزئی مجدداً به روی آنتن رفت. در سری جدید این برنامه، بخشی با عنوان «استَندآپ سایِنس» یا «ایستاده با علم» به آن افزوده شد. این بخش در واقع گفتار صاحب نظران و کارشناسان در موضوع خاص علمی است که به صورت مونولوگ و به زبانی ساده انجام می‌شود.