موقعیت

معنی کلمه موقعیت در فرهنگ فارسی

موقع . توضیح این کلمه در عربی بکار نمیرود و بجای آن [ موقع ] گویند بهمین منظور گروهی استعمال آنرا در فارسی غیر فصیح دانند . یا موقعیت اجتماعی . مقام و ارزشی که شخص در جامعه دارد .

معنی کلمه موقعیت در فرهنگستان زبان و ادب

{position} [زیست شناسی- علوم گیاهی] نحوۀ قرارگیری یک قطعه نسبت به قطعات ناهمسان
{setting} [زبان شناسی] ← بافت غیرزبانی

معنی کلمه موقعیت در ویکی واژه

situazione
condizione

جملاتی از کاربرد کلمه موقعیت

از این ابزار برای مشخص کردن یک جسم و پرتاب‌کردن یا شلیک کردن به آن یا مسیریابی به کمک ستاره‌ها استفاده می‌شده‌است. زاویه و زمان اندازه‌گیری برای محاسبهٔ خط موقعیت در جدول دریانوردی یا هوانوردی کاربرد دارند.
بر پایهٔ پژوهش‌های دانشمندان، خلیج هادسون، خلیج مکزیک و خلیج فارس بزرگ‌ترین خلیج‌های دنیا از دید استراتژیک، موقعیت و... می‌باشند.
مربوط به جوشکاری تماسی، این روش برای جوشکاری قطعات بزرگتر، یا قطعاتی که دارای هندسه اتصال جوش پیچیده هستند، استفاده می‌شود. دو قسمت جوشکاری شده در ابزار متصل به دو صفحه مخالف پرس قرار می‌گیرند. یک صفحه داغ، با شکلی که با هندسه اتصال جوش قطعاتی که باید جوش داده شوند مطابقت دارد، در موقعیت بین دو قسمت قرار می‌گیرد. دو صفحه مخالف قطعات را در تماس با صفحه داغ قرار می‌دهند تا جایی که گرما رابط‌ها را به نقطه ذوب پلاستیک نرم می‌کند. با رسیدن به این شرایط صفحه داغ برداشته می‌شود و قطعات به هم فشرده می‌شوند و نگه داشته می‌شوند تا زمانی که اتصال جوش سرد شود و دوباره جامد شود و پیوند دائمی ایجاد شود.
جان اسپوزیتو مطرح می‌کند که اصلاحات در حقوق زنان روی ازدواج، طلاق و ارث تأثیر گذاشت. در کشورهای دیگر، شامل غرب، زنان تا قرن‌ها بعد چنین موقعیتی نداشتند. دیکشنری اسلام آکسفورد می‌گوید ارتقاء عمومی موقعیت زنان عرب از جمله شامل ممنوعیت قتل کودکان مؤنث و به رسمیت شناختن شخصیت زنان می‌شد. جهیزیه قبل از این قیمت عروس بود که به پدرش پرداخت می‌شد تبدیل به هدیه نکاح شد که زن به عنوان دارایی خودش نگه می‌داشت. تحت قوانین اسلام ازدواج دیگر به عنوان یک موقعیت نگریسته نمی‌شد بلکه «قراردادی» بود که در ان رضایت زن الزامی بود.
تفاوت زندگی اقتصادی شمال و جنوب آمریکا در نیمه نخست قرن نوزدهم، جامعه آمریکا را به دو گروه متخاصم تبدیل کرد. شمال به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود هرگز نتوانست مزارع بزرگ و وسیع جنوب را به وجود آورد. درحالی‌که ثروت در جنوب حاصل میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی بود که صدها هزار برده سیاه‌پوست در بدترین شرایط انسانی به کشت توتون و پنبه مشغول بودند. شمالی‌های صنعت‌گر و تاجر، سیاهپوستان را افرادی دست و پاگیر و زائد تلقی می‌کردند. از آنجا که حرکت سریع تمدن غرب، برتری جامعه صنعتی بر جامعه کشاورزی را در سال‌های نخستین قرن ۱۹ به اثبات رسانده بود، اختلاف میان شمال صنعتی با جنوب کشاورزی سرانجام با یک جنگ خونین چهار ساله حل و فصل شد.
کشف و حفر چاه‌های نفتی در مناطق کردنشین موجب شد که اعراب از حس استقلال طلبی کردها هراس پیدا کنند. یک ژنرال سوری در گزارش خود در سال ۱۹۶۰ می‌گوید که: مشکلات ناشی از وجود کردها پوسته‌ای کاذب در سرزمین اعراب است که باید این پوسته کنده شده و دور انداخته شود. آنچه که مسلم است موقعیت مناسب جغرافیایی کردها و نفت و اقتصاد قوی در کردستان مانند خوره به جان کردها افتاده‌است و وجودشان تهدید سیاسی بالقوه‌ای است برای آیندهٔ اعراب در سوریه.
این کتاب یکی از متنهای مهم جنبش موقعیت گرا محسوب می‌شود که دوبور در آن به ارائه مفهوم نمایش می‌پردازد.
برنی در موقعیت ۳۸°۴۶′۲۵″ شمالی ۸۷°۱۸′۲۹″ غربی / ۳۸٫۷۷۳۶۱°شمالی ۸۷٫۳۰۸۰۶°غربی / 38.77361; -87.30806 قرار گرفته است.
در دوران قرون وسطی از این محوطه به عنوان محل دفن استفاده می‌گردید. نقشه‌های تاریخی برج لندن موقعیت ساختمانی را در محوطه برج سبز نشان می‌دهد که در سال ۱۶۸۴ تخریب شد، هر چند در سال ۱۶۸۵ میلادی بازسازی شد. سپس در مدت زمان کوتاهی پس از آن این ساختمان دوباره حذف شد. چنین به نظر می‌رسد که این ساختمان تحت تملک محافظان مخصوص زندانیان و جواهرات سلطنتی بوده‌است که با نام بی‌فیترس شهره بودند. این گروه طبقه‌ای منفک از گارد ملکه محسوب می‌گردیدند. غالب اعدام‌های درون برج سبز صرفاً به جهت حفظ حریم خصوصی نجبا صورت می‌پذیرفت.
این امامزاده تا کنون به صورت تک‌نگاری مورد بررسی قرار نگرفته، ولی در سال‌های اخیر محققانی چون «حسین فرین» ‏، «مولانا بروجردی» و «حمید ایزدپناه» فقط به این بنا و موقعیت آن اشاره کرده‌اند.