منگنه
معنی کلمه منگنه در لغت نامه دهخدا

منگنه

معنی کلمه منگنه در لغت نامه دهخدا

منگنه. [ م َگ َ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) معصره و جندره و جوازان و جواز وابزاری که بدان بر میوه جات و مانند آن فشار وارد می آورند تا آب آن گرفته شود و نیز ابزاری که در گرفتن روغن بزورات به کار می برند. ( ناظم الاطباء ). دستگاه فشردن. ماشینی که بدان دانه ها یا میوه را فشار دهند گرفتن آب یا روغن را از آنها. || ابزاری مر چاپچیان را. || آلتی برای فشردن اجسام چون پشم و پنبه و کاغذ و جزاینها. || ابزاری مر آهنگران را. ( ناظم الاطباء ). || ابزاری که با آن دگمه و جادگمه سازند : رواج منگنه برای تزیین منسوجات و اقمشه در کاشان و غیر آن. ( المآثر و الاَّثار ص 102 ).

معنی کلمه منگنه در فرهنگ معین

(مَ گَ نِ ) (اِ. ) ابزاری که چیزی را در میان یا زیر آن می گذارند و سوراخ می کنند یا تحت فشار قرار می دهند.

معنی کلمه منگنه در فرهنگ عمید

۱. دستگاه یا ابزاری که چیزی را زیر آن بگذارند و فشرده کنند، آلت فشار.
۲. افزاری که با آن دکمه و جادکمه درست می کنند.

معنی کلمه منگنه در فرهنگ فارسی

آلت فشار، ودستگاه یاابزاری که چیزی رازیر آن بگذارندوفشاربدهند، افزاری که با آن تکمه وجاتکمه درست میکنند
( اسم ) ۱ - ابزاریست که بوسیله آن دگمه و جا دگمه سازند : [ رواج منگنه برای تزیین منسوجات و اقمشه در کاشان و غیر آن ( بزمان ناصر الدین شاه ) . ] ( الماثر و الاثار . ۲ ) ۱٠۲ - آلتی فلزی که چیزی را در میان یا زیر آن گذارند و تحت فشار قرار دهند . ۳ - آلتی که بوسیله آن آب گیری . را استخراج کنند آب میوه گیری . ۴ - آلتی که بوسیله آن روغن بزورات را استخراج کنند.
منسوب به منگنه

معنی کلمه منگنه در فرهنگستان زبان و ادب

{punch} [حمل ونقل ریلی] دستگاه یا وسیله ای که بلیت ها را با آن سوراخ و باطل می کنند
[مهندسی مواد و متالورژی] ← پرس

معنی کلمه منگنه در دانشنامه عمومی

منگنه وسیله ای است که صفحات کاغذ یا تکه هایی از جنس های چوب، پلاستیک و … را با استفاده از سوزن منگنه به هم متصل می کند. نام دیگر این دستگاه آگراف یا پنس می باشد. این عمل را منگنه کردن می گویند و در انواع مختلفی اعم از برقی و دستی و هیدرولیک موجود می باشد.
معنی کلمه منگنه در فرهنگ معین
معنی کلمه منگنه در فرهنگ عمید
معنی کلمه منگنه در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه منگنه

۱. کارت و نوار کاغذی: از کارت‌های منگنه شده و رنگ شده و نوارهای کاغذی سوراخ شده (پانچ)، به عنوان محلی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود مانند پاسخ کارت کنکور. این حافظه توسط دستگاهی به نام کارت خوان خوانده می‌شود و سپس اطلاعات به حافظه رایانه منتقل می‌شود.
آی بی ام به سرعت رشد کرد و کارت‌های منگنه همه جا را فرا گرفتند. امروزه کارت‌های منگنه اطلاعات مشخصی از قبیل نام شما و آدرس شما و به عنوان مثال مصرف گاز شما را ذخیره می‌کنند و سپس از این طریق قبض شما محاسبه و برایتان فرستاده خواهد شد. البته امروزه هکرهایی هستند که با هک کردن این کارت‌ها مبالغ مصرفی خود را کاهش می‌دهند.
یک مدال "برنز" (در واقع تومباک) از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ تومباک نرم است و کار با دست برای آن آسان است: ابزارهای دستی می‌توانند به راحتی آن را منگنه کنند، برش دهند، مینا کاری کنند، حکاکی کنند، طلاکاری کنند یا حکاکی کنند. درخشندگی آن نسبت به اکثر برنج‌ها یا مس‌ها بیشتر است و به راحتی کدر نمی‌شود. از نظر تاریخی، جاوه ای‌ها از آن به عنوان روکش طلایی مصنوعی برای اشیاء هنری و زیور آلات استفاده می‌کردند.
اما این بابیج بود که پرش خردمندانهٔ مهمی را مربوط به کارت‌های منگنه کرده بود. در دستگاه بافندگی جکوارد بودن یا نبودن هر سوراخ در کارت به یک نخ اجازه می‌داد که بگذرد و یا اینکه متوقف شود. بابیج فهمید که الگوی حفره‌ها می‌تواند برای نشان دادن یک ایده انتزاعی استفاده شود. بابیج فهمید که نیازی ندارد که یک مسئله به خودی خود به‌طور فیزیکی از سوراخ‌ها عبور کند. از این گذشته بابیج دریافت که کارت‌های منگنه می‌توانند به عنوان دستگاه ذخیره به کار روند و اعداد محاسبه شده را برای محاسبات بعدی نگه دارند. بابیج به خاطر ربط این دستگاه به دستگاه جکوارد نام دو قسمت مهم از دستگاهش را میل و استور گذاشت. چون هر دو کلمه در صنعت بافندگی استفاده می‌شد.