منخرین

معنی کلمه منخرین در لغت نامه دهخدا

منخرین. [ م ِ خ َ رَ ] ( ع اِ ) هردو سوراخ بینی. ( غیاث ) ( آنندراج ) تثنیه منخر. دو سوراخ بینی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : آب اصلش چون به بینی بازافکنی فضل دماغ و منخرین بکشد. ( الابنیه چ دانشگاه ص 182 ). فرنجمشک... سددهای مغز و منخرین بگشاید چون بوی کنند یا بخورند. ( الابنیه ایضاً ص 243 ). رجوع به منخر شود.

معنی کلمه منخرین در فرهنگ معین

(مِ خَ رَ ) [ ع . ] (اِ. ) دو سوراخ بینی .

معنی کلمه منخرین در فرهنگ عمید

دو سوراخ بینی.

معنی کلمه منخرین در فرهنگ فارسی

( اسم ) تثنیه منخر دو سوراخ قدامی حفره های بینی را گویند که در ابتدای حفره های بینی قرار دارند و در حقیقت حفره های بینی بوسیله منخرین بخارج ارتباط پیدا میکنند . حفره های بینی که در دنباله منخرین قرار دارند بشکل دو دالان قدامی خلفی هستند که هوای خارجی را بحلق مربوط میسازند . حفره ها دارای دو سوراخ خلفی بنام کو آن نیز میباشند که حفره بینی بوسیله آنها بحلق ارتباط پیدا میکند

معنی کلمه منخرین در ویکی واژه

دو سوراخ بینی.

جملاتی از کاربرد کلمه منخرین

اسب کاسپین اسبی است سریع؛ سبک و چابک و با قابلیت پرش استثنایی. به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و برخلاف بسیاری از اسبچه‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند، اسبی مینیاتوری محسوب می‌شود و شناخت آن از روی تصویر به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. این نژاد اسب شباهت بسیاری با اسب نژاد عرب دارد. این اسب دارای سری کوچک، چشم‌های درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوش‌های کوچک است. پوزهٔ این اسب کوچک و دارای منخرین باز است گردن اسب خزر دارای قوس است و تناسبی مناسب دارد. یال و دم پر پشت و زیبا، کمر کشیده و بدن باریک را از ویژگی‌های اسب کاسپین است و اندام حرکتی ظریف دارد و از استخوان‌بندی بسیار قوی و محکم برخوردار است. سم بسیار سفت و بیضی شکل است و نیاز به نعل‌بندی ندارد.