منحنی عرضه

معنی کلمه منحنی عرضه در فرهنگستان زبان و ادب

{supply curve} [اقتصاد] منحنی نشان دهندۀ مقدار کالا یا خدماتی که بنگاه ها در شاخه ای از صنعت به ازای قیمتی مفروض، تمایل به عرضۀ آن دارند

معنی کلمه منحنی عرضه در ویکی واژه

منحنی نشان‌دهندۀ مقدار کالا یا خدماتی که بنگاه‌ها در شاخه‌ای از صنعت به‌‌ازای قیمتی مفروض، تمایل به عرضۀ آن دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه منحنی عرضه

در فرمول اصلی اقتصاد کینزی در نظریه عمومی، کینز مفهوم کلاسیک را رها کرد که تقاضا و عرضه نیروی کار همیشه برابر است و به سادگی منحنی عرضه نیروی کار را از تحلیل خود کنار گذاشت. عدم موفقیت کینز در ارائه یه جایگزین برای نظریه او منجر به اختلاف نظر گسترده دربارهٔ مبانی فکری اقتصاد کینزی شد.
در نمودار متقابل کینزی، خط آبی شیب دار به سمت بالا بیانگر هزینه کل برای کالاها و خدمات توسط کلیه خانواده‌ها و بنگاه‌ها به عنوان تابعی از درآمد آنها است. خط ۴۵ درجه نمایانگر یک منحنی عرضه کل است که مظهر این ایده است که تا زمانی که اقتصاد با اشتغال کمتر از اشتغال کامل کار کند، هر آنچه که خواسته شود تأمین می‌شود. هزینه‌های کل و درآمد کل با تقسیم ارزش پول کلیه کالاهای تولید شده در اقتصاد در یک سال معین و با شاخص قیمت اندازه‌گیری می‌شوند و ساختار حاصل تولید ناخالص داخلی حقیقی نامیده می‌شود.
بعضی وقتها منحنی عرضه عمودی است؛ یعنی عرضه ثابت است و امکان افزایش عرضه در کوتاه مدت وجود ندارد. چون عوامل تولید مانند سرمایه و نیروی کار در کوتاه مدت ثابت اند. در این مواقع قیمت و مقدار تقاضا اثری بر روی میزان عرضه ندارد. مانند مقدار زمین بر روی دنیا که ثابت است؛ و قیمت بالاتر نمی‌تواند باعث شود که زمین بیشتری به وجود آید؛ و حتی اگر تقاضا کننده‌ای برای زمین نباشد باز زمین وجود دارد. در واقع کشش منحنی عمودی عرضه برابر با صفر است.
در تعریف منحنی عرضه بعضی عوامل مثل تعداد و اندازه بنگاه‌های تولیدی، فناوری تولید، قیمت عوامل تولید و قیمت دیگر کالاهای مرتبط ثابت در نظر گرفته شده‌است. در صورت افزایش تعداد و اندازه بنگاه‌ها یا بهبود فناوری یا کاهش قیمت عوامل تولید یا قیمت کالاهای مرتبط منحنی عرضه به سمت پایین و راست منتقل می‌شود. در این صورت قیمت تعادلی کاهش و مقدار تولید افزایش می‌یابد و بلعکس.
با توجه به تعاریف ارائه شده، می‌توان نشان داد که سطح میان دو منحنی عرضه و تقاضا در فاصله میان مقدار صفر و مقدار فروش کالا در بازار برابر اضافه رفاه کل است. این مطلب در شکل نمایش داده شده‌است.
برای باز کردن قیمت تعادلی، باید یک منحنی عرضه و تقاضا کشید، یا باز کرد معادلهٔ برابری.
از مفروضات اساسی اقتصاد نیوکلاسیک طیف گسترده‌ای از نظریه‌ها در مورد حوزه‌های مختلف فعالیت اقتصادی برمی آید. به عنوان مثال، حداکثر سازی سود پشتوانه نظریه نئوکلاسیک شرکت قرار دارد، در حالی که به دست آوردن منحنی‌های تقاضا منجر به درک کالاهای مصرفی می‌شود و منحنی عرضه اجازه تجزیه و تحلیل عوامل تولید را می‌دهد. حداکثرسازی مطلوبیت منبعی برای نظریه نئوکلاسیک مصرف، و به دست آوردن منحنی‌های تقاضا برای کالاهای مصرفی، و به دست آوردن منحنی‌های عرضه کار و تقاضای رزرو است.