منتهی الیه

معنی کلمه منتهی الیه در فرهنگ عمید

پایان، انجام.

معنی کلمه منتهی الیه در فرهنگ فارسی

( اسم ) پایان انجام : کوه قراباغاز منتهی الیه شمال آذربایجان شروع میشود .

جملاتی از کاربرد کلمه منتهی الیه

فصل بارانی از ماه مه تا نوامبر است که بیشترین بارندگی طی آن در نواحی شمالی و کمتر در جنوب غربی رخ می‌دهد. فصل طوفانی از ژوئن تا نوامبر ادامه دارد و اوت و سپتامبر ماه‌های اوج آن هستند. بیشترین بارندگی در شمال شرقی کوهستانی (سمت بادگیر جزیره) رخ می‌دهد، جایی که میانگین بارندگی سالانه بیش از ۱۰۰ اینچ (۲۵۴۰ میلی‌متر) است. بادهای بسامان هنگام گذر از روی کشور، رطوبت خود را در دامنه‌های کوه‌های دومینیکن از دست می‌دهند، به طوری که دره‌های غربی و جنوب غربی دورتر، در امتداد مرز هائیتی، نسبتاً خشک می‌مانند و بارندگی سالانه آنها از ۳۰ اینچ (۷۶۰ میلی‌متر) هم کمتر است. منتهی الیه شمال غربی و جنوب شرقی کشور نیز خشک است.
کلمه (یان یان). به پهلو حرکت کردن است چون خیابانی که حمام در آن ساخته شده عرض کمی داشته‌است حمام یان یان در ساحل رودخانه شورکات و در زمان برپایی در منتهی الیه سمت شمالی شهر خرمدره قرار داشته، که امروزه با گسترش شهر به سمت جاده ترانزیت، در مرکز آن واقع شده‌است. نزدیکی حمام به رودخانه، احتمالا به منظور دفع فاضلاب یا استفاده از آب رودخانه می‌باشد.
در منتهی الیه جنوبیِ منطقهٔ هموار مرکزی، بر اثر تعدیل نسبی شرایط آب و هوایی و وجود آب قابل مصرف بیشتر و خاک بهتر نسبت به منطقهٔ وسیع شمالی، امکان زندگی مساعدتری فراهم گردیده‌است. اما در منطقهٔ وسیع شمالی جز در مرز دشت و پایکوه، آن هم به‌طور محدود، زندگی انسانی وجود ندارد. این اختلاف در مورد گسترش زندگی نباتی نیز کاملاً محسوس است.
تفت در دو قسمت انتهایی دره‌ای نسبتاً پهناور و سیلابی (در محل معروف به «رود تفت») قرار دارد. شیب این دره از منتهی الیه جنوب غربی شهر تفت (در ارتفاع ۱۶۰۰ متری) به سمت شمال شرقی (ارتفاع درنزدیکی شهرک قدس: ۱۵۲۰ متر) کاهش می‌یابد. شهر تفت از شمال و شمال غربی با کوه‌های آقا اعلا و بِن چادر و از جنوب و جنوب غربی با کوه‌های تفت / تفته کوه و گلوبادام احاطه شده‌است.
شهر جدیدی در منتهی الیه شمالی جزیره جرون ساخته شد که چند سالی به نام هرمز نو نامیده می‌شد تا آن را از شهر قدیمی در سرزمین اصلی متمایز کند تا اینکه این هرمز کهنه به ویرانه تبدیل شد. کم‌کم نام شهر جدید برای جزیره نیز مورد استفاده قرار گرفت. این جزیره به دلیل گرما و خشکی فراوان مکان ایده‌آلی برای پایتخت نبود و نیاز داشت تا همه مواد غذایی و آب مورد نیاز اهالی از سرزمین اصلی آورده شود. با این حال، موقعیت آن به جزیره چنان درجه‌ای از امنیت را داد که توانست تا چندین قرن به یک بندر تجاری بزرگ تبدیل شود. از آنجایی که رقبای تجاری جزیره متناوباً توسط مهاجمان تخریب می‌شدند، هرمز یک مرکز قابل اعتماد و نسبتاً امن باقی ماند.
ایستگاه میدان کتاب که یکی از زیباترین ایستگاه‌های شبکه مترو به‌شمار آمده و معماری نوین و مصالح متفاوت از نکات بارز معماری ایستگاه میدان کتاب است. شاخصه ایرانی و اسلامی در معماری این ایستگاه لحاظ شده و حتی نوع نورپردازی سالن‌ها و معابر داخلی ایستگاه نیز متفاوت از گذشته بوده‌است. این ایستگاه آخرین ایستگاه از بخش منتهی الیه شمال غربی خط ۷ مترو به حساب می‌آید، به همراه ۳ ایستگاه شهران، شهرزیبا و کوهسار از قطعه شمالی خط ۶ و نیز ۵/۵ کیلومتر مسیر تونلی این خط در ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ به ایستگاه‌های مترو پایتخت اضافه شد.
باغ خالصه بمپور مربوط به دوره قاجار - دوره پهلوی است و در بمپور، منتهی الیه خیابان بخشداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بندر بوشهر در منتهی الیه شمال سواحل خلیج فارس به صورت شبه جزیره ای نسبتاً کوچک واقع شده. این بندر دارای لنگرگاه خارجی و لنگر گاه داخلی می‌باشد. این بندر نیز نقش مهمی در صادرات و واردات ایران ایفا می‌کند.
«به‌طور متوسط مستقیماً از بالا» پاسخ این سؤال نیست. پاسخ صحیح این است: «به‌طور متوسط، بیشتر از وسط»، به این دلیل ساده که در میانهٔ تخته گلوله‌های بیشتری وجود دارند و احتمال اینکه گلوله‌ها از میانه به پایین سرازیر شده و برخی به کناره‌ها منحرف شده باشند بیشتر از آن است که از منتهی الیه کناره‌ها به پایین سرازیر شده و برخی به میانه‌ها منحرف شده باشند.
جزیره دل سریتو جزیره ای رودخانه ای است که در محل تلاقی رود پاراگوئه با رود پارانا قرار دارد. این جزیره جزء بخش برمخو (چاکو)، در منتهی الیه شرق استان چاکو کشور آرژانتین است. این جزیره نام خود را از تپه کوچکی که بین ۱۵ تا ۲۰ متر بالاتر از سطح رودخانه قرار دارد گرفته‌است. افرادی بصورت پراکنده در نقاط مختلف جزیره سکونت دارند، اما اکثریت قریب به اتفاق افراد در تنها مرکز شهری جزیره متمرکز شده‌اند.