ممهور

معنی کلمه ممهور در لغت نامه دهخدا

ممهور. [ م َ ] ( ع ص ) مهرشده و امضاشده. ( ناظم الاطباء ). مختوم. مهربرنهاده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه ممهور در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) مهر شده .

معنی کلمه ممهور در فرهنگ عمید

مُهرشده.

معنی کلمه ممهور در فرهنگ فارسی

( اسم صفت ) مهر شده توضیح ممهور اسم مفعول از [ مهر ] فارسی از اغلاط مشهور است ولی بواسطه شهرت دوران در زبان خاص و عام استعمال آن گویا ابدا عیبی نداشته باشد ( قزوینی . بیست مقاله ج ۱ ص ۳ - ۷۲ )

معنی کلمه ممهور در ویکی واژه

مهر شده.

جملاتی از کاربرد کلمه ممهور

اگرچه در قوانین انتخاباتی ایران هم برای جلوگیری از رأی دادن مجدد افراد از کنترل آغشته نبودن انگشت سبابه دست راست انتخاب‌کنندگان به جوهر استامپ اشاره شده‌است، اما الزامی برای طولانی بودن زمان باقی ماندن جوهر بر انگشت افراد وجود ندارد و به‌دلیل وجود امکاناتی مثل کارت شناسایی ملی، دستگاه‌های الکترونیکی و استفاده از روش‌هایی مثل کنترل و ممهور کردن صفحۀ انتخابات شناسنامه و نیز استعلام آنی هویت و وضعیت شرکت افراد در انتخابات، از جوهرهای کم دوام و استامپی به جای جوهرهای بادوام استفاده می‌شود و بیشتر دارای جنبهٔ فرهنگی بوده و نمادی از مشارکت در انتخابات است.
در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳، اداره کلانتری شهرستان والنسیا پیشرفتی در ناپدیدشدن سال ۱۹۸۸ اعلام کرد. کلانتر دنیس ویجل و دیگر افسران اجرای قانون در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد پرونده کالیکو صحبت کردند. ویگیل گفت: «در حال حاضر، مجری قانون معتقد است شواهد کافی برای ارائه این تحقیقات به دفتر دادستان منطقه برای بررسی اتهامات احتمالی وجود دارد. در حال حاضر هویت و مشخصات افراد مورد نظر توسط دادگاه ممهور به مهر و موم شده است و تا زمانی که دادگاه در غیر این صورت حکمی صادر نکند، به همان صورت باقی خواهد ماند.
قاضی‌های گماشته از سوی صدر یا قاضی‌های شرع، متصدیان ثبت رسمی اسناد هم شمرده می‌شوند و اسناد داد و ستد و خرید و فروش و دارایی مردم تنها با ممهور شدن به مهر آن‌ها رسمیت می‌یابند. عدم وجود مرز دقیق میان کارهای شرعی و عرفی هر از گاهی موجب ناکارآمدی‌هایی در سازمان قضایی می‌شد و این مشکل تا زمان به شاهی رسیدن رضاخان همواره در ایران وجود داشت. از سختی‌های دیگر این سازمان قضایی این بود که هر شخصی می‌توانست در صورت نیاز به هر کدام از قاضی‌ها (گاه بیش از یک قاضی) که دلخواه او بود، مراجعه نماید.
... آقای علم با مشغول داشتن مقامات روحانی به مذاکرات و ملاقات‌ها، قصد دارد فرصت کافی بدست آورد و به‌طور غافلگیرانه ایی آقای خمینی را در محکمهٔ سری محاکمه و محکوم نماید تا روحانیون را وادار به استدعای عفو کند و یک درجه تخفیف مجازات او را، وجه المصالحهٔ خون‌های ریخته شده قراردهد و انتخاب مجلس را با توسل به کارت الکترال بی حساب و رای‌های ممهور انجام دهد… حزب زحمتکشان ملت ایران با مطالعه فتوای شجاعانه و عمیق حضرت آیت‌الله خمینی به این مضمون که تقیه حرام است تشخیص داد که شخص ایشان صلاحیت کامل مقام ریاست تامه شیعیان جهان را احراز کرده‌اند…
تولید برندی که متعلق به کارخانهٔ تولید کننده نمی‌باشد، مستلزم یک قرارداد دقیق می‌باشد که طی آن مالک قطعی برند به‌طور دقیق مسیولیت‌های قانونی برند را با ذکر صریح جزئیات به عهده می‌پذیرد. نام فرآورده مورد سفارش، مدت قرارداد، نام تجاری، در قرارداد صراحتاً معین و مشخص می‌گردد و صفحات ممهور به مهرو امضاء هردوطرف قرارداد می‌شود. در کشور ایران تولید قراردادی، قرارداد ساخت و ظرفیت خالی تولید نیز نامیده می‌شود.
در پایان آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۸، در حاشیه این جلسه، حسن روحانی از تمبر یادبود تلاشگران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا با عنوان «قهرمانان وطن» ممهور و از آن رونمایی کرد. این تمبر پس از تصویب در شورای تمبر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وارد چرخه پستی کشور شد. دست‌نوشتهٔ حسن روحانی پای این تمبر: «تاریخ ایران در برابر قهرمانان فداکار نظام سلامت تعظیم می‌کند. خداوند یاورتان»،