ملاقه

ملاقه

معنی کلمه ملاقه در لغت نامه دهخدا

ملاقه. [ م َ ق َ / ق ِ ] ( از ع ، اِ ) مأخوذ از تازی ، چمچه و ملاغه. ( ناظم الاطباء ). مصحف مَلعَقة. کفچه طعام. قاشق دراز دسته دار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به ملاغه و ملعقة شود.
- امثال :
شتر را با ملاقه آب دادن . ( امثال و حکم ج 2 ص 1018 ).

معنی کلمه ملاقه در فرهنگ معین

(مَ قِ ) (اِ. ) گرفته شده از «ملعقة » عربی به معنای قاشق بزرگ که با آن غذا را می کشند.

معنی کلمه ملاقه در فرهنگ عمید

قاشق بزرگی که با آن غذا را از دیگ توی کاسه یا بشقاب می ریزند.

معنی کلمه ملاقه در فرهنگ فارسی

( اسم ) قاشقی بزرگ که بوسیله آن غذا را از دیگ بیرون آورده داخل ظرف کنند .

معنی کلمه ملاقه در دانشنامه عمومی

ملاقه یا چُمچِه ( فارسی تاجیکستان: کَفلِز ) گونه ای قاشق بزرگ با دسته ای بلند است که بخش برداشت غذایی آن کاسه ای شکل و گود می باشد. ملاقه بیشتر برای جا به جایی مایعات و سرو سوپ و آش استفاده می گردد. واژه ملاقه ( مل+آک+ه ) از ریشه آریایی مل mal به معنای mix قاطی کردن و به هم زدن ساخته شده است که پسوند آک نشانگر کنندگی و پسوند ه نشانگر همانندی است. ازینرو معنای ملاکه ( ملاقه ) همانا همزنه ( مانند وردنه ) است. واژه ملات ( مل+ات=دارای هالت مخلوط شدگی ) و ملاکه هم خانواده هستند. ملاقه ( قاشق بزرگ ) از ملعقه عربی اخذ شده؛ مثل ملافه که فارسی ملحفه ( رختخواب ) است.

معنی کلمه ملاقه در ویکی واژه

گرفته شده از «ملعقة» عربی به معنای قاشق بزرگ که با آن غذا را می‌کشند.

جملاتی از کاربرد کلمه ملاقه

«وقتی که فریمنِ پرخاشگر از یک ظرف سوپ‌خوری بزرگ، روغن را با ملاقه برمی‌دارد، وی را بنگرید که اشتباهی آن را روی گرین احمق می‌ریزد.»[ر]
آلونزو دکر و دانکن بلک، دو طراح و مهندس صنعتی بودند که در سپتامبر ۱۹۱۰ شرکت بلک اند دکر را تأسیس کردند. با ۶۰۰ دلار که از فروش اتوموبیل دست دو بلک و ۱۲۰۰ دلار وام، یک کارگاه در بالتیمور، مریلند اجاره کردند. بلک به عنوان مدیر شرکت انتخاب شد. در ابتدا کار این دو نفر تنها محصولات اختراع شده توسط دیگران را تولید می‌کردند همچون بطری شیر، دستگاه درپوش، پنبه جمع کن، ملاقه آب نبات و ماشین آلات برای مینت آمریکا.
برخی هفت ستارهٔ پرنورتر این صورت فلکی را دب اکبر می‌نامند، ولی صحیح آن است که این ستاره‌ها فقط بخشی از دب اکبر می‌باشند، و صورت فلکی دب اکبر دارای ستاره‌های بیشتری است. هفت ستارهٔ پرنورتر آن ملاقه بزرگ، بنات النعش یا هفت‌اورنگ نام دارند.