مقروض

معنی کلمه مقروض در لغت نامه دهخدا

مقروض. [ م َ ] ( ع اِ ) نشخوار شتر که از گلو برآرد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || ( ص ) بریده شده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || مدیون و قرض دار و وام دار. ( ناظم الاطباء ). وام داده شده. ( آنندراج ). بدهکار. غریم. مدیون و در عربی بدین معنی نیامده اما در میان فارسی زبانان معمول است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مقروض که به معنی مدیون و بدهکار استعمال کنند، در زبان عربی به معنی بریده شده است و «قرض » به معنی «دین » فعل مجرد نداردتا «مقروض » به معنی بدهکار صحیح باشد. در لغت عرب قرض دادن را «اقراض » و قرض گرفتن را «اقتراض » گویند. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال دوم شماره 3 ).

معنی کلمه مقروض در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) کسی که به دیگری وام دارد، مدیون ، قرض دار، بدهکار.

معنی کلمه مقروض در فرهنگ عمید

۱. بریده شده.
۲. وام دار، بدهکار.

معنی کلمه مقروض در فرهنگ فارسی

بریده شده، درفارسی به معنی وام دار و بدهکارمیگویند
( اسم ) کسی که بدیگری وام دارد وامدار بدهکار جمع : مقروضین توضیح مقروض که بمعنی مدیون و بدهکار استعمال کننده در زبان عربی بمعنی بریده شده است و قرض بمعنی دین فعل مجرد ندارد تا [ مقروض ] یعنی بدهکارصحیح باشد. در لغت عرب قرض دادن را [ اقراض ] و قرض گرفتن را [ اقتراض ] گویند. ( دکتر خیام پور . نداب ۹۹:۳ - ۲ )
نشخوار شتر که از گلو بر آرد .

معنی کلمه مقروض در ویکی واژه

کسی که به دیگری وام دارد، مدیون، قرض دار، بدهکار.

جملاتی از کاربرد کلمه مقروض

در پایان دوران حرفه‌ای دانکن اوضاع بد مالی، روابط عاطفی جنجالی و مست ظاهر شدنش در انظار عمومی او را به همان اندازه سر زبان‌ها انداخت که زمانی تعلق خاطرش به هنر، او را نزد عموم پرآوازه کرده بود. در سال‌های پایانی او در پاریس یا سواحل مدیترانه در هتل‌هایی زندگی می‌کرد که به اغلبشان مقروض بود. اندک دوستان باقی‌مانده، آپارتمانی برای دانکن فراهم کردند. این گروه تلاش داشتند او را به نوشتن خاطراتش در قالب یک اتوبیوگرافی ترغیب کنند به امید اینکه موفقیت این کتاب بتواند به لحاظ مالی دانکن را تأمین کند.
جان روباک، یکی از دوستانش، پذیرفت که شریک جیمز شود و بدهی‌هایش را بپردازد و اختراعش را به‌ثبت برساند. جیمز با شادی رهسپار لندن شد. اما کارمندان اداره ثبت اختراعات، بی‌اعتنایی کردند، که سبب ناراحتی جیمز شد. از طرفی روباک هم مقروض شده بود و دیگر نمی‌توانست به جیمز کمک کند. در این گیرودار، کارخانه‌دار ثروتمندی به‌نام متیو بولتون از راه جان روباک از اختراعات جیمز آگاه شد و پذیرفت که با جیمز کار کند. این نقطه عطفی در زندگی جیمز بود و موفق شد موتور بخارش را در سال ۱۷۶۹ بسازد.
دربارهٔ م. صابرین، فوآد الکعبی از دوستان اسیود به واشینگتن پست گفت که او این زن را با نام دیگری می‌شناخته که چهار سال پیش به صورت مرموز با اسیود ازدواج کرده بود. وی گفت: «اسیود به شدت مقروض بود و این خانم قبلاً ۱۰۰ هزار یورو به وی قرض داده بود. پیش از ربوده شدن اسیود نیز این خانم قرار بود که دوباره به وی پول قرض دهد اما طرح اولیه این بود که دیدارشان در قطر باشد». او گفت معلوم نیست چگونه اسیود قانع شد که این دیدار در ترکیه انجام شود.
داستان این فیلم دربارهٔ پروین دختر خواننده‌ای ست که با دوستش که رقصنده است در کافه‌ای مشغول به کارند. متأسفانه این دو دختر هرشب در کافه گرفتار زیاده خواهی‌های مشتری‌های کافه هستند و از همه بدتر صاحب کافه هم که در تأسیس کافه بسیار مقروض است و سعی در استعمار خواننده کافه دارد. غلومی رانندهٔ کامران خان میلیونر معروف برای کمک به پروین (و رسیدن به عشق دختر دیگر) او را نامزد کامران خان معرفی می‌کند. پروین که از هویت واقعی کامران خان اطلاع ندارد، با او که در اثر حادثه‌ای خود را خبرنگار جا زده، رابطه دوستانه‌ای پیدا می‌کند که سرانجام منجر به عشق می‌شود. به علت مخفی نگه داشتن هویت واقعی کامران خان، حوادث مضحکی پیش می‌آید تا اینکه بالاخره همه چیز در پایان روشن می‌شود.
به تدریج حوا بسیار مقروض شد و در سال ۱۸۱۶ در فقر مرد؛ ولیکن شایعات زیادی در مورد اینکه او نمرده است و از دستور دوک هس فرار کرده است وجود داشت؛ ولیکن پیروان او به حیات خود ادامه دادند. معروفترین فرد از بین خانواده‌های پیرو او لوئیس برندایس است که بعدها رئیس دادگاه عالی آمریکا شد. گفته می‌شود که لوئیس برندایس بنا به سنت فرانکیها مجسمه‌ای از حوا در دفتر خود داشت. دانشگاه برندایس به نام او نامگذاری شده است.
دلار آمریکا ارزی بود که بالاترین قدرت خرید را داشت و تنها ارزی بود که پشتوانه‌اش طلا بود. علاوه بر این، همه کشورهای اروپایی حاضر در جنگ دوم جهانی به شدت مقروض بودند و مقادیر زیادی طلا به آمریکا منتقل کردند که منجر به قدرت بیشتر آمریکا شد؛ لذا ارزش دلار آمریکا در جهان بالا رفت و تبدیل به ارز کلیدی نظام برتون وودز شد.