مشا

مشا

معنی کلمه مشا در لغت نامه دهخدا

مشا. [ م َ ] ( ع اِ ) ( از «م ش و» ) گزر و گیاهی است شبیه آن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). گزر و زردک و گیاهی است شبیه به آن. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مشا در فرهنگ عمید

= حکمت * حکمت مشاء: از یکی سو نهاده تا سر سقف / از یکی گوشه چیده تا دَمِ طاق ... سِفرها از مباحثِ مشاء / جِلدها از دقایق اشراق (قاآنی: ۴۹۹ ).

معنی کلمه مشا در فرهنگ فارسی

گزر و گیاهی است شبیه آن

معنی کلمه مشا در دانشنامه عمومی

مُشا یا مُشاء نام یکی از مناطق شهر دماوند واقع در شهرستان دماوند واقع در استان تهران است. این منطقه که پیش از این یکی از روستاهای شهرستان دماوند به شمار میرفت طی مصوبه ۶ خرداد ۱۴۰۲، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به محدوده شهری شهر دماوند الحاق شد.
جمعیت این منطقه براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۵۴۲ نفر بوده است. اهالی این منطقه به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند. موقعیت جغرافیایی این منطقه در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در کنار جادهٔ هراز قرار دارد. این منطقه در دره ای قرار دارد و کوه «میان رود» در شمال غرب و «گردنهٔ امامزاده هاشم» در ۴ کیلومتری غرب این منطقه قرار دارد. بقعه امامزاده هاشم در ضلع شمال غربی جادهٔ هراز در بلندی ۲۷۲۰ متر از سطح دریا و مشرف به دشت مُشا است. دره «پشت بن» در ۳ کیلومتری شمال شرق این روستا می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه مشا

برای دانلود از تورنت علاوه بر دانلود مستقیم روش‌های دیگری نیز وجود دارد. به‌عنوان نمونه برخی از سایت‌ها با دریافت مگنت یا لینک دانلود فایل را به سرورهای خود منتقل کرده و اجازه می‌دهند تا مشا آن را به‌صورت مستقیم از سرور سایت دانلود کنید. اغلب سایت‌های مستقیم کننده تورنت به‌صورت خصوصی بوده و برای کاربران رایگان فضای محدودی را بدین منظور ارائه می‌دهند.
گسل‌هایی که در تهران و حومه تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارند، عبارتند از گسل مشا به طول ۹۰ کیلومتر، شمال تهران، ریبه طول ۸ کیلومتر، طالقان، ایوانکی و ایپک که بررسی رفتار آن‌ها حایز اهمیت است.
چه افتاده است بر دل بار گردم عندلیبان را؟ چو من از بوی گل چون غنچه می گیرم مشا خود
تهران در برابر بسیاری از رخدادها و خطرات طبیعی از جمله زمین‌لرزه آسیب‌پذیر است. بررسی‌های زمین‌شناسی انجام شده بیانگر آن است که شهر تهران روی گسل‌های زیادی قرار دارد. با گسترش فضای شهر، ساخت‌وسازهایی نیز در حریم یا روی گسل‌های بزرگ و لرزه‌خیز انجام شده است. افزون بر آن، دشت تهران و شهر ری دارای شکستگی‌هایی است که ممکن است به هنگام لرزش گسل‌های بزرگ، دچار لغزش و جابه‌جایی شوند. با بررسی زمین‌لرزه‌های روی داده در گسترهٔ تهران و پیرامون آن، زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی ۷٫۷ درجهٔ ریشتر را می‌توان یافت. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که گسل‌های مشا در ارتفاعات البرز و گسل گرمسار فعالیت بیشتری داشته‌اند.
امامزاده دوبرار (هادی و حارث) مربوط به سدهٔ ۶ و ۷ ه.ق است و در شهرستان دماوند، روستای مشا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۶۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.